نسخه چاپی

مذاكره ایران برای صادرات هسته ای خواهد بود

عکس خبري -مذاکره ايران براي صادرات هسته اي خواهد بود

رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران با تأكید بر اینكه موضوع مبادله سوخت تمام شده اعلام كرد، پس تأمین نیاز داخلی با نظارت آژانس معامله سوخت خواهیم داشت.

"فریدون عباسی دوانی" شامگاه یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، در پاسخ به این سئوال که آیا مسأله مبادله سوخت موضوعي تمام شده تلقي می شود، اظهار داشت: موضوع مبادله تمام شده است و شايد پيشنهاد ديگري را مطرح كنيم. زيرا مبادله مربوط به زماني است كه مواد غني شده يا مواد اوليه را بدهيم و كسي بيايد و با استفاده از كارخانه ي خودش ، مجتمع سوخت توليد كند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما اين سرمايه گذاري را در داخل كشور انجام داده ايم و دانش و فن آوري آن را به دست آورده ايم پس نيازي به مبادله سوخت خودمان نداريم ، ما ديگر سوخت توليد مي كنيم.

از این به بعد معامله سوخت داریم نه مبادله

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: مي توانيم بگوييم كه ما معامله سوخت خواهيم داشت، يعني از اين به بعد ما پای میز مذاکره به طرف مقابل خواهیم گفت آيا سوخت مي خواهد؟.

عباسی خاطرنشان کرد، پس از اطمینان از طرف مقابل درباره اینکه آیا تحت نظارت آژانس قرار دارد، واینکه سوخت را براي چه كاري مي خواهد، با همكاري و نظارت آژانس سوخت خود را در اختيار ديگران هم قرار خواهيم داد؛ البته وقتي نياز خودمان را رفع كرديم.

دستاوردهای ایران در انرژی هسته ای

وی در خصوص دستاوردهای مهم ایران در زمینه انرژی هسته ای گفت: دستيابي يك كشور به فن آوري توليد سوخت هسته اي نشان دهنده آن است كه اين كشور در ساير زمينه هاي علمي و فني به رشد قابل ملاحظه اي رسيده است، كه مي تواند در صنعت هسته اي به محصول برسد.

عباسی ادامه داد: منظورم از محصول اين است كه ساخت يك مجمع سوخت آن هم سوختي از نوع رآكتور تهران ، مستلزم آن است كه يك كشور در مكانيك ، متالوژي ، مديريت دانش و تكنولوژي و ساير زمينه هاي تخصصي رشد كرده باشد.

عباسی تأکید کرد: مجموعه آن زمينه هاي تخصصي با يكديگر تبديل به محصولي مي شود كه ما نام آن را مجتمع سوخت 20 درصد رآكتور تهران مي گذاريم.

رشد قابل ملاحظه ایران در همه فرایندهای چرخه سوخت

عباسی افزود: بايد اين نكته را اضافه كنم كه كشور ايران در شيمي و مهندسي شيمي به رشد قابل ملاحظه اي رسيده كه مي تواند تمام فرايندهاي چرخه سوخت ، از اكتشاف تا توليد uf6 ( هگزافلورايد اورانيوم ) و تبديل مجدد آن به فرم هاي مختلفي از ماده را در داخل ايران انجام دهد.

عباسی با تأکید بر توانایی ایران در در چرخه سوخت گفت: علاوه بر آن دستاوردي كه در غني سازي اورانيوم در داخل كشور حاصل شده، آن است كه ما توانايي غني كردن اورانيوم به روش سانتريفيوژ را تا حد 20 درصد كسب كرده ايم، و به خوبي مي توانيم با كيفيت مناسب اورانيوم خود را غني كرده و آن را تبديل به مجتمع هاي سوخت كنيم.

به صادرات هسته ای فکر می کنیم

وی ادامه داد: مجتمع سوخت صفحه تهران باعث مي شود كه كاركرد رآكتورمان با وقفه مواجه نشود و كاملا به سوخت ايراني متكي باشم. و حتي اين امكان را در آينده نزديك براي ما فراهم مي كند كه به عنوان يك صادركننده محصولات ساخته شده هسته اي ( كه مجتمع هاي سوخت است ) و يا مواد هسته اي تبديل شويم و اين دور از ذهن نيست . در حال حاضر اين توان را داريم كه نياز داخلي خود را تامين كنيم و در آينده به صادرات هم فكر خواهيم كرد.

ادامه کار رأکتور تهران با اطمینان بیشتر

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص نخستین میله سوخت ایرانی گفت: با قراردادن اين مجتمع سوخت كه اولين مجتمع سوخت ايراني است، رآكتورمان مي تواند با اطمينان بيشتري به كار خود ادامه دهد به ويژه كه اين مدلي از مجمتع هاي سوخت است كه آبه آن مجتمع سوخت كنترلي گفته مي شود كه قابليت حركت ميله هاي كنترل رآكتور در داخل اين سوخت وجود دارد.

عباسی ادامه داد: اين مجتمع از 14 صفحه سوخت ساخته شده است، و مجتمع هاي استاندارد داراي 19 صفحه هستند. بنابراين مجتمع از تعداد زيادي صفحه درست شده است كه هر يك از اين صفحات تكنولوژي ساخت خيلي پيچيده اي دارند و ما به آن تكنولوژي دست پيدا كرديم.

رآکتور تهران به 20 مجمتع سوخت نیاز دارد

رآكتور تهران در حالتي كه يك قلب نو و تازه داشته باشد حدود 20 مجتمع سوخت نياز دارد ، پنج مجتمع از نوع كنترلي و 15 مجتمع از نوع استاندارد. در حال حاضر 30 مجتمع سوخت در قلب رآكتور تهران وجود دارد كه از قبل بوده و ما يك مجتمع سوخت به آن افزوديم. اين قلب نبايد بيش از اين بزرگ شود و ما براي كاركرد آن ماهي يك مجتمع سوخت به آن خواهيم افزود تا بتوانيم از سوخت هاي قبلي بهتر استفاده كنيم.

تعویض قلب رآکتور تهران طی 2 سال آینده .. از واردات سوخت 20 درصد بی نیاز شدیم

عباسی تأکید کرد: ولي در آينده نزديك یعنی يكي دو سال آينده ؛ كل قلب را تعويض خواهيم كرد يعني به يكباره يك مجموعه 20 تايي از سوخت ايراني را قرار خواهيم داد. در واقع ما كاملا از واردات سوخت 20 درصد از نوع صفحه اي به كشور بي نياز شديم.

90 تا 100 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد تولید کردیم

عباسی در پاسخ به این سئوال که آيا ايران اورانيوم خام كافي برای تبدیل به مجتمع سوخت در اختیار دارد، و اینکه آیا گزارش هاي آژانس مبنی بر تولید بيش از 100 كيلوگرم اورانيوم 20 درصد در ایران درست است، تأکید کرد: ما چون توليداتمان در تمام مراحل زير نظر كارشناسان آژانس است، اعدادي كه آژانس درباره توليداتمان مي دهد مي توانيم درباره درست بودن آن صحه بگذاريم.

وی ادامه داد: در حدود 90 تا 100 كيلوگرم اورانيوم 20 درصد غني كرده ايم، که در سايت نطنز است، و این غنی سازی را با يك زوج يا دو زنجيره، انجام داديم.

امکان بالابردن ظرفیت تولید

عباسی گفت: ما امكان اين كه ظرفيت توليدمان را بالا ببريم داريم، و با توجه به اينكه در سايت نطنز اين مجموعه غني سازي 20 درصد ما در جاي امني نبود، يعني در زير زمين انجام نمي شد و كشورهاي متخاصم تهديد مي كردند كه سايت ما را هدف بمباران قرار مي دهند، تصميم گرفتيم كه بخشي از مجموعه فوردو را به این امر اختصاص دهيم، كه در آينده بتوانيم به مقدار كافي اورانيوم 20 درصد غني كنيم، تا رآكتور تهران دچار وقفه نشود.

5+1 روشهای دیگری را انتخاب کند

عباسی گفت: مذاكره با 5+1 به عهده دكتر جليلي است .. ما طبق وظيفه ای که داشتيم سوخت را در داخل كشور توليد کردیم و رآكتور تهران را راه انداختیم که اين دستاورد در شروع مذاكرات و نتيجه آن مي تواند تاثيرگذار باشد، و من اين پيام را مي توانم به كشورهايي كه در آن سوي ميز مقابل ما مي نشينند بدهم كه بهتر است روش ديگري را انتخاب كنند، زيرا روش هاي قبلي موفقيت آميز نبوده است.

وی ادامه داد: 5+1 بهتر است توانايي ايران را بيش از اين ها درك كند و بداند كه ما اين راه خودمان را ادامه مي دهيم و دانش و فن آوري ما خطري براي كسي ندارد؛ ما به جامعه بشري اهميت مي دهيم به رفاه بشري اهميت مي دهيم، و مي خواهيم سهم خود را در رشد و رفاه زندگي بشر داشته باشيم.

اهمیت نسل جدید سانترفیوژها

عباسی درخصوص اهمیت نسل جدید سانترفیوژها گفت: ما به دانش شبيه سازي و طراحي نسل هاي مختلف سانترفيوژ دست پيدا كرديم، و در حال حاضر با موادي كه در اختيار داريم موفق به ساخت موتورهاي كامپوزيتي پايدار شديم؛ موتورهاي الكتريكي خاصي را كه طراحي خودمان هست، ساخته ايم و كاملا از آن ها جواب گرفته ايم .. موفق شديم ماشين هاي جديد خودمان را به دور مورد نظر برسانيم، گازدهي كنيم و اس دبيلو يو ( يا واحد كار جداسازي بالاتر از 6 ) را دست پيدا كنيم .

ساخت دستگاه هایی با توان جداسازی بیش از 3 برابر

وی ادامه داد: ما ماشين هايي ساختيم كه نسبت به ماشين هاي قبلي توان جداسازيشان بيش از سه برابر است. هم در مصرف انرژي صرفه جويي مي كنيم ، هم توليدمان را مي توانيم افزايش دهيم و اين ها نويد بخش آن است كه ما در موعد سريع تري به ساخت سوخت مشابه رآكتور بوشهر دست پيدا كنيم چون تمام مراحل تكنيكي آن را داريم و مي توانيم اورانيوم را غني كنيم و به قرص هاي سه و نيم درصد تبديل كنيم و سوخت بوشهر را تامين كنيم.

تهدیدها تأثیری بر صنعت هسته ای ایران نداشته است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تهدیدهای رژیم اشغالگر برای حمله به تأسیسات ایران، گفت: مدت هاست كه طرفهای مختلف ، به خصوص رژيم صهيونيستي تهديدهايي بر ضد صنعت هسته اي ما داشته اند. چه با ارسال ويروس چه با خرابكاري هاي صنعتي و در هر صورت موفق نشده اند كه ما را كند كنند، و از حركت در مسير هسته ای ما را خارج كنند.

اسرائیل از پیشرفت هسته ای ایران وحشت دارد

عباسی گفت: مسير هسته اي ما خطري براي كسي ندارد، و كاملا صلح آميز است، ولي اسراييل به طور كلي از پيشرفت هسته اي ما وحشت دارد، چون ما در زمينه هاي ديگر پيشرفت كرديم، كه به توانمندي هسته اي رسيده ايم.

وی تأکید کرد: اگر اسراييل مي توانست كاري صورت دهد از همان موقع كه ما شروع كرده بوديم مي توانست با حمله نظامي جلوي ما را بگيرد.

عباسی خاطرنشان کرد: در واقع آن ها هر كاري كه مي توانستند كرده اند، مثل ترور دانشمندان هسته اي ايران. بنابراين اگر تا به حال حمله نظامي نكرده اند به اين دليل است كه نتوانسته اند و مطمئنا نيروهاي نظامي ما بيكار ننشسته اند و پاسخ مناسب را خواهند داد، و مي توانند اين كار را بكنند.

عباسی گفت: اسراييل در منطقه رقمي به شمار نمي آيد، كه بتواند جلوي جمهوري اسلامي بايستد؛ و ما اگر تا حالا به اين رژيم امان داده ايم به اين دليل است كه معتقديم مردم واقعي فلسطين بايد از طريق انتخابات نظام مورد نظر خود را انتخاب كنند، و نيازي به جنگ وجود ندارد و اين مساله در آينده نزديك حتما به وقوع خواهد پيوست.

۱۳۹۰/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...