نسخه چاپی

چایكاران به گدایی افتاده‌اند!

رئیس اتحادیه چایكاران كشور با اعلام افت 20 درصدی برداشت چای در سالجاری، خواستار آن شد كه دولت در كنار بازنگری در قیمت خرید تضمینی، هرچه زودتر مطالبات چایكاران را پرداخت كند.

ایرج هوسمی در گفتگو با مهر درخصوص پرداخت مطالبات چایکاران در سال جاری اظهار داشت: متاسفانه تاکنون دولت مطالبات چایکاران را پرداخت نکرده است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم دولت هرچه زودتر مطالبات چایکاران را در سال جاری پرداخت کندریال چون با توجه به شرایط اقتصادی موجود، چایکار چاره ای جز گدایی کردن نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه چایکاران کشوردرباره میزان بهره برداری چایکاران از مزارع چای خود در سالجاری عنوان کرد: در دوره اول بهره برداری در حدود یک پنجم محصول برداشت شده است.

افت 20 درصدی برداشت چای

وی با ابراز تاسف از اینکه کشاورزان چایکاربه دلیل فقر و تنگدستی امسال نتوانستند عملیات فنی را در مزارع چای‌شان اجرا کنند، گفت: این مسئله موجب شد که برداشت محصول نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش پیدا کند.

هوسمی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون در حدود 35 هزارتن برگ سبز چای برداشت شده است درحالی که سال گذشته درحدود 50 هزارتن برگ سبز چای از مزارع چای برداشت شده بود. به گفته وی، از این 35 هزارتن درحدود 25 درصد چای درجه یک و درحدود 75 درصد چای درجه 2 است.

دولت قیمت خرید تضمینی چای را افزایش دهد

رئیس اتحادیه چایکاران کشوردر ادامه قیمت تضمینی خرید چای از سوی دولت را مورد اشاره قرار داد و افزود: این قیمتی که دولت برای (هرکیلوگرم چای درجه یک 700 تومان و هرکیلوگرم چای درجه دو 390 تومان) چای درنظر گرفته، به هیچ وجه برای چایکاران مقرون به صرفه نیست، چون از قیمت تمام شده بسیار کمتر است.

وی با تاکید برلزوم بازنگری دولت برقیمت خرید تضمینی چای،گفت: قیمتی که ما در شرایط اضطرار به دولت پیشنهاد کردیم برای هرکیلوگرم چای درجه یک 1500 تومان و برای هرکیلو چای درجه دو 1000 تومان است، البته این قیمت هم نسبت به قیمت تمام شده برای کشاورز چایکار ناچیز است اما بهتر از قیمت فعلی است که دولت پیشنهاد کرده است.

هوسمی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه درحدود 130 هزارتن چای درکشور مصرف می شود، گفت: با توجه به شرایط کنونی از این میزان تنها درحدود 30 هزارتن چای در داخل کشور تولید می شود و 100 هزارتن دیگر یا به صورت قانونی و یا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که باید مسئولان ذیربط برای جلوگیری از آن راهکار جدی بیاندیشند.

به گزارش مهر، علی محرر رئیس سازمان چای کشورپیش از این اعلام کرده بود: دولت باید بابت 40 هزارتن چای خریداری شده ازابتدای سال تاکنون 22 میلیارد تومان به چایکاران پرداخت کند.

۱۳۹۱/۳/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...