نسخه چاپی

بهترین مواد غذایی برای رشد عضلات

وقتی كه قصد دارید به تناسب اندام برسید، اگر در این مسیر آگاهی و دانش لازم را نداشته باشید نه تنها در رژیم‎های غذایی بلكه در تمرینات تناسب اندام دچار اشتباه می‎شوید. متاسفانه با وجود پیشرفت روزافزون علم ورزش و تناسب اندام اكثر رژیم‎های غذایی ورزشكاران درست نیست.

به گزارش نما ، ولی‎پوری ، دکترای فیزیولوژی در گفت‎وگو با ایسنا درباره بهترین گزینه برای افزایش قوه عضلانی، گفت: معمولا با انجام تمرین‎های مقاومتی به عضله ورزشکار فشار وارد شده، عضلات احساس نیاز به مواد غذایی خواهند کرد. به این ترتیب در صورت تغذیه درست توده عضلانی بدن ورزشکاران افزایش می‌یابد. همچنین اگر منابع غذایی کامل و شامل میوه‎جات و سبزیجات باشد، نیازی به دستکاری برنامه غذایی ورزشکار نخواهد بود.

این مدرس دانشگاه لرستان با تاکید بر اینکه ورزشکاران باید میزان تغذیه خود را افزایش دهند، بیان کرد: 4 نوبت غذایی صبحانه، نهار، عصرانه و شام باید در برنامه غذایی هر ورزشکار برای رسیدن به عضله دلخواه در نظر گرفته شود.

ولی‎پوری با یادآوری اینکه صبحانه هر ورزشکار باید به نحوی باشد که 30 درصد کالری دریافتی در شبانه - روز را به خود اختصاص دهد، ادامه داد: بهتر این است که شام ورزشکاران با کمترین حجم و آبکی باشد، اما اگر وی زودتر از زمان تعیین شده شام سرو کند، می‎تواند مواد غذایی سنگین‎تری میل کند.

وی با اشاره به بهترین پروتئین‎ها برای رشد توده عضلانی بدن ورزشکاران اظهار کرد: شیر حاوی دو نوع پروتئین بسیار مفید و ضروری است که به سرعت جذب بدن می‎شود. سایر لبنیات از جمله ماست، دوغ، کره و پنیر باید حداقل 3 نوبت در طول شبانه‎روز توسط ورزشکاران مصرف شود.

این مدرس دانشگاه لرستان ادامه داد: همچنین سینه مرغ منبع بزرگ پروتئین بدون چربی و گزینه‎ای عالی برای رشد عضلات است. ورزشکارانی که به خوردن سینه مرغ علاقه ندارند می‎توانند از ران مرغ که حاوی چربی است استفاده کنند.

ولی‎پوری یادآور شد: سفیده تخم‎مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین است. تخم‎مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالا برای بهبود عضلات و ساخت و ساز بدن است. تخم مرغ دارای مواد معدنی باارزشی مانند کلسیم، روی و آهن بوده و زرده آن منبعی غنی از ویتامین‎های K، E و A است که به رشد عضله کمک خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه لرستان افزود: ماهی، گوشت مرغ و قرمز، سویا و... نیز به بزرگ شدن توده عضلانی بدن ورزشکار کمک خواهد کرد. البته تنوع باید در مواد غذایی ورزشکاران رعایت شود، چراکه توجه به این مهم منجر به جذب بیشتر مواد توسط بدن و کاهش بیماری‎های گوارشی می‎شود.

۱۳۹۳/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...