نسخه چاپی

طلا همچنان در سراشیبی سقوط

قیمت جهانی طلا روز جمعه پس از انتشار گزارشی كه نشان داد اقتصاد آمریكا در سه ماهه گذشته با سریع‌ترین روند از سال 2011 توسعه یافته است و در نتیجه تقاضا برای این فلز را محدود كرد، كاهش یافت.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: قیمت جهانی طلا روز جمعه پس از انتشار گزارشی که نشان داد اقتصاد آمریکا در سه ماهه گذشته با سریع‌ترین روند از سال 2011 توسعه یافته است و در نتیجه تقاضا برای این فلز را محدود کرد، کاهش یافت.

در بازار کامکس نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 6.50 دلار کاهش یافت و به 1215 دلار رسید. این فلز گرانبها روز پنج شنبه به 1206 دلار رسیده بود اما به دنبال فروش گسترده در بازارهای سهام آمریکا که تقاضا برای این فلز را بهبود بخشید، تا 1226 دلار صعود کرده بود.

قیمت طلا پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا اوایل ماه جاری اعلام کرد نرخ‌های بهره را زودتر از زمان مورد انتظار افزایش خواهد داد، برای چهارمین هفته کاهش یافت که طولانی‌ترین روند نزولی از آوریل سال 2013 محسوب می‌شود.

شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ 0.5 درصد صعود کرد و ارز آمریکا برای یازدهمین هفته صعود کرد.

آمار دولت آمریکا نشان داد تولید ناخالص داخلی این کشور بر مبنای سالانه 4.6 درصد رشد کرده که بالاتر از برآورد 4.2 درصد بوده است. از سوی دیگر شاخص تورم بر مبنای سالانه به نرخ دو درصد صعود کرده است.

طلا به دلیل پایین ماندن نرخ تورم و احتمال بالاتر رفتن زودتر از موعد نرخ‌های بهره در آمریکا به سمت نخستین کاهش هفتگی در سال جاری میلادی پیش می‌رود. این فلز گرانبها از ابتدای سه ماهه جاری تاکنون 8.1 درصد کاهش یافته در حالیکه دلار به سوی بزرگ‌ترین صعود از سپتامبر سال 2008 به این طرف در حرکت است.

رشد 12 ساله طلا در سال 2013 با اعلام آغاز تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا متوقف شد و این فلز گرانبها 28 درصد نزول کرد که بزرگ‌ترین سقوط در بیش از سه دهه گذشته بود.

بانک مرکزی آمریکا در ماه جاری خرید ماهانه اوراق قرضه را 10 میلیارد دلار دیگر کاهش داد و به 15 میلیارد دلار رساند و به برنامه خود برای پایان دادن به این برنامه تا اکتبر ادامه داد.

تنش‌های سیاسی در اوکراین و خاورمیانه که اوایل امسال به تقویت تقاضا برای طلا و صعود قیمت این فلز گرانبها کمک کرده بودند اکنون ضعیف شده اند و تحلیلگران گولدمن ساکس همچنان انتظار دارند طلا تا پایان سال 2014 به 1050 دلار در هر اونس سقوط کند.

در بازار فلزات دیگر هر اونس نقره برای تحویل در دسامبر با 0.6 درصد افزایش، به 17.537 دلار رسید. طلا از ابتدای امسال تاکنون 1.1 درصد رشد داشته اما نقره 9.5 درصد کاهش یافته است.

هر اونس پلاتین با 0.8 درصد کاهش به 1295 دلار رسید و هر اونس پالادیم با 2.8 درصد کاهش، 777 دلار معامله شد.

۱۳۹۳/۷/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...