نسخه چاپی

بارانی شدن افغانستان با بارورسازی ابرها در تهران !؟

رییس موسسه تحقیقات آب با بیان اینكه ادعای بارش در كشورهای همسایه ازطریق بارورسازی ابرها در تهران غیرعلمی است گفت:برخی شایعه‌ها مبنی‌بر بارانی‌شدن كشور افغانستان ازطریق ابرهای بارورشده در استان‌هایی مانند تهران امكان ندارد.

به‌گزارش نما، فارس به نقل از وزارت نیرو ، مرتضی افتخاری درباره‌ برخی شایعه‌ها مبنی‌بر بارانی‌شدن کشور افغانستان ازطریق ابرهای بارورشده در استان‌هایی مانند تهران، گفت: از نظر علمی این امکان وجود ندارد که ابری که در تهران بارور شده است، باران خود را در شهری نظیر کابل با فاصله بیش از ١٥٠٠ کیلومتر تخلیه کند.

وی با اشاره به شرایط بارورسازی ابرها در ایران، ادامه داد: باروری ابرها در ایران ازطریق تزریق هوایی یدیدنقره به ابرها صورت می‌گیرد که با توجه به عمر ابر، حداکثر دو ساعت می‌تواند دوام داشته باشد؛ بنابراین برای این‌که یک ابر فاصله تهران تا کابل را در طول مدت عمر خود (حداکثر دو ساعت) طی کند، لازم است با سرعت یک‌هزار کیلومتر در ساعت حرکت کند و این امر باتوجه به این‌که حداکثر سرعت طوفان‌های جهان مانند کاترینا و سندی، 240 کیلومتر در ساعت است، کاملاً غیرممکن خواهد بود.

رییس موسسه تحقیقات آب با اشاره به سابقه بارورسازی ابرهای استان تهران، اظهار داشت: وزارت نیرو تنها در سال 89 به باروری ابرهای این استان اقدام کرده که در این سال هیچ باران سیل‌آسایی در کشورهای همسایه ثبت نشده‌ است.

وی با گلایه از برخی اخبار منتشرشده، گفت: رسانه‌ها باید پیش از پخش اخبار، کارشناسی بیشتری روی مطالب انجام دهند تا از این طریق، اذهان عمومی را با اطلاعات درست و علمی پرورش دهند.

افتخاری ادامه داد: انتشار این‌گونه اخبار و انتساب آن به حوادثی که در کشورهای همسایه رخ می‌دهد نظیر ایجاد ارتباط نادرست میان باروری ابرها در تهران و بارش‌های سیل‌آسا در شهر کابل افغانستان، ممکن است مبنای ادعاهای نادرست این کشورها و مشکلاتی در عرصه دیپلماسی شود.

وی با مورد توجه قراردادن تاکید مقام معظم رهبری در سال 1386 در زمینه ضرورت ایجاد مرکزی برای انجام فعالیت در این حوزه، خاطرنشان کرد: تا سال 1387، اجرای این عملیات در ایران ازطریق کارشناسان خارجی انجام می‌شد اما از آن زمان تاکنون، این اقدام به‌صورت بومی و توسط مهندسان داخلی صورت می‌گیرد؛ بنابراین اقدام‌های نابه‌جا می‌تواند زمینه کند شدن روند پیشرفت کشور در این زمینه را فراهم آورد.

وی در ادامه با اشاره به آثار زیست‌محیطی بارورسازی ابرها، گفت: میزان یدیدنقره تزریق‌شده به ابرها بسیار کم است به‌گونه‌ای که براساس گزارش‌های جهانی علمی و متقن موجود، میزان این ماده در آب حاصل از اجرای عملیات‌ باروری ابرها در کل جهان، شش برابر کمتر از میزان مجاز است و این نکته نشان می‌دهد که بارورسازی ابرها هیچ آثار زیست‌محیطی مخربی را به‌دنبال ندارد؛ همچنین استحصال آب ازطریق باروری ابرها، به‌طور کامل توجیه اقتصادی دارد، به‌گونه‌ای که هر ریال هزینه برای اجرای این عملیات 25 برابر بازگشت هزینه را در پی خواهد داشت.

۱۳۹۳/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...