نسخه چاپی

استفاده خمیر مرغ در كباب و حلیم

پس از هشدار وزارت بهداشت درباره استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و كالباس، حالا انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران از وزارت بهداشت خواسته است فكری به حال استفاده گسترده خمیر مرغ برای پخت كباب و حلیم بكند.

به گزارش نما، رئيس اين انجمن با بيان اينكه واحد‌هاي فرآورده‌هاي گوشتي از ابتداي مهرماه امسال ديگر از خمير مرغ در توليد محصولاتشان استفاده نمي‌كنند، گفت: اگر استفاده از خمير مرغ در توليد سوسيس و كالباس مشكل بهداشتي دارد بايد استفاده از اين محصول در اصناف نيز ممنوع و جلوي آن گرفته شود.

رمضان فلاحتي كه مدعي حذف كامل خمير مرغ از صنايع فرآورده‌هاي گوشتي شده، همزمان به‌طور غيرمستقيم از توليد خمير مرغ دفاع كرد و گفت: سرمايه‌گذاري زيادي در زمينه‌ دستگاه‌هاي توليد خمير مرغ در 150كارخانه فرآورده گوشتي كشور شده است. حدود 10تا 15درصد گوشت مرغ به اسكلت آن مي‌چسبد كه با دست قابل جداسازي نيست و اگر به خمير مرغ تبديل نشود سالانه 50تا 70تن گوشت مرغ معادل 10هزار تن گوشت قرمز وارداتي است كه هدر مي‌رود و ارزش آن بالاي 200ميليون دلار است.

از 17شهريور سازمان غذا و دارو با صدور ابلاغيه‌اي استفاده از خمير مرغ را در فرآورده‌هاي گوشتي ممنوع كرده و حالا رئيس اين اتحاديه صحبت از حذف كامل آن و تخلف غيرقابل كنترل تنها 5درصد واحدهاي اين صنف مي‌كند. استفاده از خمير مرغ در توليد كباب و حليم هم موضوع تازه‌اي است كه بايد به دقت بررسي شود. هر چند اين موضوع بايد توسط مسئولان وزارت بهداشت بررسي و اعلام نظر شود اما به هر حال وقتي در مرغ‌فروشي‌ها به رايگان مرغ‌هاي مشتري‌ها پاك مي‌شوند، ضايعات آنها حتما بايد بازار مصرفي پيدا كند؛گاهي سوسيس و كالباس و گاهي هم كباب و حليم.

هفته آخر شهريور‌ماه رئيس سازمان غذا و دارو از ممنوع‌شدن ورود خميرمرغ به چرخه توليد سوسيس و كالباس در كشور خبر داد. او در حالي از ابلاغ بخشنامه اين موضوع و عملياتي‌شدن آن در 6‌ماه دوم امسال خبر داد كه ساعاتي بعد، مديرعامل شركت تعاوني توليدكنندگان فرآورده‌هاي گوشتي حذف خميرمرغ از توليد سوسيس و كالباس را غيرممكن دانست.

داستان خمير مرغ در ايران اما از جايي شروع شد كه حدود 15سال قبل يكي از همين دستگاه‌ها به نام «بادر» وارد ايران شد. اين دستگاه شبيه چرخ گوشت عمل مي‌كند؛ مرغ كامل در اين دستگاه ريخته مي‌شود و خميري به‌وجود مي‌آيد كه به آن خمير مرغ مي‌گويند؛ خميري كه محتويات بال، گردن، گوشت، روده، پوست مرغ و... است. در واقع اين خمير شامل همه بخش‌هاي مرغ است به اضافه ضايعات آن!

۱۳۹۳/۷/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...