نسخه چاپی

خرید كالای خارجی نباید افتخار تلقی شود

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: اصلاح اقتصاد فرهنگ و هنر ضروری است و خرید خارجی نباید افتخار تلقی شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر اقتصاد و دارایی عصر امروز برگزار شد.

در این نشست که معاون هنری و معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایرج راد و منوچهر محمدی و دیگر هنرمندان حضور داشتند، وزیر اقتصاد با بیان اینکه حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر هم خوشایند و نیز نگران‌کننده است، اظهار داشت: حضور در جمع اهالی فرهنگ و هنر خلاقیت و نوآوری است و نیز نگران‌کننده از این جهت بوده که افرادی نکته‌سنج و دقیق هستند که برای سخن گفتن نیاز به ظرافت دارد.

طیب‌نیا با اشاره به سوابق فرهنگی خود تصریح کرد:‌ در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب مدیریت رادیو اصفهان را برعهده داشتم و دو گروه موسیقی را در این استان راه‌اندازی کردم.

وی تأکید کرد: بی‌جهت نیست که رهبر معظم انقلاب امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نامیدند زیرا رابطه عجین شده میان اقتصاد و فرهنگ وجود دارد اینکه کدامیک زیربنا است از سال‌های دور مطرح بوده اما رابطه نزدیکی با هم دارند و در تاریخ نشان می‌دهد انقلاب فرهنگی مقدم بر انقلاب صنعتی بوده است.

به گفته طیب‌نیا اثر فرهنگ و اقتصاد انکارناپذیر است و در حال حاضر یک سند کاربردی با هفت اولویت در وزارت اقتصاد وجود دارد که مستلزم همراهی اهل فرهنگ و هنر است از جمله اولویت‌های آن می‌توان به ثروت‌آفرینی در جهت رفاه و ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی اشاره کرد.

وی افزود: شرط لازم رسیدن به رشد اقتصادی پایدار تحقق این اولویت‌ها است که خود مستلزم پیش‌نیازهای فرهنگی بوده و تولید به معنای خلق ارزش باید در جامعه شناخته شود و برای نیروی کار و سرمایه ارزش قائل باشیم.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه هنوز یک نوع گرایش و نگاه به سرمایه‌دار وجود دارد که آن را نامطلوب تلقی می‌کند، گفت: شغل‌آفرینی و کارآفرینی باید به ارزش برتر تبدیل شود. قهرمانان ما در حال حاضر کارآفرینان و شغل‌آفرینان و نوآوران در عرصه تولید هستند تا بتوان در جنگ اقتصاد کنونی استقلال، رفاه و درآمد را ایجاد کرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی از ابعاد دیگر این سند را مشارکت مردم خواند و گفت: مشارکت بخش خصوصی و تعاونی‌ها باید در اقتصاد توسعه یابد و از اقتصاد دولتی جدا شویم.

طیب‌نیا تأکید کرد: تأمین مالی پایه‌دار و قطع وابستگی به نفت نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارد، زیرا تکانه‌ها به دلیل درآمدهای نفتی بوده که باید درآمد پاک مالیاتی را جایگزین آن کنیم.

وی یادآور شد: درآمد نفت یعنی فروش ثروت که متعلق به همه نسل‌ها بوده و طی سال‌های گذشته مرتب این بحث انجام شده و البته در کنار آن باید بخشی از درآمدهای مردم به عنوان مالیات اخذ شود و در کنار آن نیز دولت از این منابع به درستی استفاده کند.

طیب‌نیا به پیشینه فرهنگی و تاریخی تمدن مردم ایران اشاره کرد و تصریح کرد: در این گذشته این تفکر بود که به دلیل طاغوتی بودن دولت‌ها نباید به آنها کمک کرد و اکنون نیز که دولت مردمی و انقلابی روی کار آمده همه باید کمک کنند و هنرمندان نیز این هنرمند را تغییر دهند زیرا توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید براینکه ترویج انضباط مالی توسعه اقتصادی را به همراه دارد، بیان داشت: در جامعه‌ای که هرج و مرج پیش‌بینی آینده وجود نداشته باشد سرمایه‌گذاری نیز انجام نمی‌شود.

طیب‌نیا یکی از رویکردها را کسب درآمد از راه حلال دانست و افزود: افتخار به ایرانی بودن خودمان از دیگر رویکردها است زیرا حداقل در نیمی از تاریخ خود ابرقدرت و پیشتاز بوده‌ایم و نباید خودباخته باشیم.

وی با اشاره به اینکه خرید خارجی را نباید افتخار تلقی کنیم، اظهار داشت:‌ فرار از مالیات نباید افتخار باشد و در کنار آن اخلاق حرفه‌ای لازمه و عنصر توسعه اجتماعی است تا در جامعه و میان کاسبان اعتماد وجود داشته باشد.

به گفته وی اکنون در پیچ تاریخی سخت هستیم که باید از آن عبور کنیم علی‌رغم اینکه تحریم‌ها پابرجاست اما کاهش معنادار تورم و ثبات و آرامش در جامعه حاکم شده و چرخ‌های تولید به حرکت درآمده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: اقتصاد فرهنگ و هنر باید اصلاح شود و اکنون در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

۱۳۹۳/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...