نسخه چاپی

كارنامه 6 ماهه تجارت خارجی ایران

اقلام عمده صادرات غیرنفتی شامل پروپان مایع شده، متانول و بوتان مایع شده بوده و عمده ترین خریداران كالاهای صدراتی كشورمان هم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده اند.

به گزارش نما ، تازه ترين آمار گمرک از اوضاع تجارت خارجي كشور در نيمسال اول امسال نشان مي دهد كه مجموع مبادلات تجاري ايران در اين مدت به 49 ميليارد و 690 ميليون دلار رسيده است.

اين ارقام نشان مي دهد كه صادرات غير نفتي ايران در اين مدت 22 و 5 صدم درصد و واردات كشورمان هم 29 و 54 صدم درصد افزايش يافته است.

بنابراين گزارش، از مهم ترين نكات در خصوص آمار تجارت خارجي ايران در نيمسال اول امسال علاوه بر رشد پايدار صادرات كشورمان مي توان به افزايش متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي اشاره كرد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 13 درصدي در ارزش دلاري داشته و حاكي از كاهش خام فروشي در صادرات ايران است.

اقلام عمده صادرات غيرنفتي در مدت ياد شده شامل پروپان مايع شده، متانول و بوتان مايع شده بوده و عمده ترين خريداران كالاهاي صدراتي كشورمان هم به ترتيب چين، عراق، امارات متحده عربي، افغانستان و هند بوده اند.

عمده واردات كشورمان هم به ترتيب به گندم با سهم 4.94 صدم درصدي از كل ارزش واردات، وسايل نقليه با موتور پيستوني درون سوز با حجم سيلندر بيشتر از 1500 سانتيمتر مكعب با 3.64 صدم درصد، برنج با 3.18 صدم درصد، ذرت با 2.73 3صدم درصد و كنجاله سويا با 2.34 صدم درصد اختصاص دارد و عمده كشورهاي صادركننده كالا به ايران هم در شش ماهه نخست امسال به ترتيب امارات متحده عربي، چين، هند، كره جنوبي و تركيه بوده اند.

۱۳۹۳/۷/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...