نسخه چاپی

5 محور توافقنامه امنیتی افغانستان با آمریكا و ناتو

تنها یك روز پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری افغانستان مقام‌های كابل و واشنگتن توافقنامه همكاری امنیتی میان دوطرف را به امضا رساندند تا آمریكایی‌ها پس از ماه‌ها امتناع حامد كرزی از قبول این توافق به هدف خود برسند و بتوانند همچنان نظامیان خود را در این كشور باقی نگه دارند.

به گزارش نما، در كاخ رياست‌جمهوري افغانستان حنيف اتمر، مشاور امنيت ملي افغانستان اين توافقنامه جنجالي را به همراه جيمز كانينگهام، سفير آمريكا در كابل به امضا رساند. همچنين توافقنامه همكاري‌ امنيتي جداگانه‌اي هم با ناتو با حضور نماينده ويژه اين سازمان امضا شد. حامد كرزي تا زماني كه پست رياست‌جمهوري افغانستان را برعهده داشت با وجود تهديدها و پافشاري مقام‌‌هاي كاخ سفيد و همچنين تأييد لويه جرگه مشورتي افغانستان امضاي اين توافقنامه را نپذيرفت.

براساس توافق امضا شده پس از پايان سال۲۰۱۴ و موعد خروج نظاميان آمريكا، همچنان حداقل ۹هزارو۸۰۰ نظامي اين كشور امكان حضور در افغانستان را پيدا مي‌‌كنند. ماموريت اين نيروها آموزش و كمك به نيروهاي امنيتي افغانستان اعلام شده اما حامد كرزي به‌خاطر كشتار غيرنظاميان و حملات شبانه نيروهاي آمريكايي در مناطق مختلف اين كشور مخالف ادامه حضور نظاميان خارجي در اين كشور بود. علاوه بر حدود ۱۰هزار نظامي آمريكا براساس توافقنامه امضا شده با ناتو حدود ۲هزار نظامي اين سازمان هم پس از پايان سال۲۰۱۴ در افغانستان باقي خواهند ماند.

همچنين احتمال دارد كه با درخواست دولت جديد افغانستان ۴ تا ۵ هزار نيروي ائتلاف هم براي مقاصد غيرنظامي در افغانستان باقي بمانند كه اكثريت آنها به گزارش آسوشيتدپرس از انگليس، آلمان و ايتاليا خواهند بود. در آغاز سال جديد ميلادي درمجموع ۱۲هزارو۵۰۰ نيروي نظامي خارجي براي عمليات در افغانستان حضور خواهند داشت. امضا نكردن اين توافقنامه از سوي كرزي با وجود تأييد از سوي لويه‌جرگه مشورتي باعث تنش‌ در روابط كابل و واشنگتن شده بود. كرزي اعلام كرده بود درصورتي‌كه او اين توافقنامه را امضا كند مسئول خون كساني خواهد بود كه با بمب‌هاي آمريكا كشته مي‌شوند.

نزديكان اشرف غني احمدزي، رئيس‌جمهور افغانستان اعلام كرده بودند كه نخستين قدم او پس از آغاز رسمي فعاليتش امضاي توافقنامه‌هاي امنيتي است. براساس ماده سيزدهم توافقنامه امضا شده دستگاه قضايي افغانستان حق پيگرد قانوني نظاميان آمريكايي را درصورت تخلف در خاك اين كشور نخواهد داشت.هرچند مقام‌ها و ديپلمات‌هاي آمريكا اعلام كرده‌اند كه به‌دنبال داشتن پايگاه‌هاي دائم نظامي در افغانستان نيستند اما براساس متن اين توافقنامه اين كشور حق داشتن پايگاه‌هاي نظامي را در نقاط مدنظرش محفوظ نگه داشته است. علاوه بر اين در توافقنامه امضا شده پاياني براي حضور نظاميان آمريكا در افغانستان درنظر گرفته نشده است.

محورهاي توافقنامه جنجالي
باقي ماندن حدود ۱۰هزار نظامي آمريكا و بيش از ۲هزار نظامي ناتو در افغانستان
مصونيت قضايي نظاميان آمريكا
تعهد افغانستان به تحويل ندادن نيروهاي آمريكا به هيچ محكمه بين‌المللي يا نهاد يا دولتي
تأكيد بر حق حفظ پايگاه‌هاي نظامي آمريكا حداقل در ۵ منطقه افغانستان شامل ۵ پايگاه نظامي دائم در ولايت‌هاي شيندند، شورابك، قندهار، بگرام و خوست
مجاز بودن نيروهاي آمريكا به استفاده از هر نوع تسليحات دفاعي و هجومي كه صلاح بدانند.

۱۳۹۳/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...