نسخه چاپی

چرا مردم كاهش تورم را درك نمی‌كنند؟

یحیی آل اسحاق در نامه‌نیوز نوشت: بیش از یكسال از آغاز فعالیت دولت یازدهم سپری می شود و در این مدت اولویت اصلی تیم اقتصادی دولت كاهش نرخ تورم بوده و آمارهای رسمی نیز نشان می دهد كه دولت یازدهم در این زمینه موفق عملكرده و تورم كنترل شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در ادامه این یادداشت می‌خوانید: بر اساس آمارهای موجود اقتصاد کشور در یکسال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده و بخش نفت 0.7 درصد، صنعت 1.5 درصد، بازرگانی یک درصد، خدمات مالی و پولی 3.8 درصد و سایر گروه ها نیز 3.8 درصد رشد داشته، اما عمده رشد صنعت به خودروسازان، پتروشیمی و واحدهای بزرگ مربوط می شود و واحدهای صنعتی کوچک همچنان با مشکلات اساسی مواجه هستند.

در حالی اقتصاد کشور رشد قابل توجهی را تجربه کرده است که مشکلات واحدهای صنعتی کوچک همچنان پابرجا است و اگر به واحدهای کوچک و متوسط توجهی نشود، اشتغال رشد نخواهد کرد و این موضوع به شدت نگران کننده خواهد بود.

در حالی میانگین نرخ تورم به 21 درصد و تورم نقطه به نقطه به حدود 14 درصد رسیده است که مردم این کاهش نرخ تورم را احساس نمی کنند و در رابطه با کالاهای ضروری و مورد مصرف مردم همچنان هزینه ها بالا است و همین موضوع باعث شده تا قدرت خرید مردم در یکسال گذشته تغییر و یا رشد قابل توجهی نکند.

در صورتی که مسئولان دولتی نتوانند برای حل مشکلات واحدهای تولید و صنعتی کوچک راهکار مناسبی بیاندیشند قدرت خرید مردم قابل کنترل و افزایش نخواهد بود و همزمان با کاهش نرخ تورم نیز مشکلات معیشتی مردم برطرف نمی شود.

مراکز رسمی ثبت آمارهای اقتصادی در زمینه تورم حدود 300 کالا را مورد بررسی قرار می دهند که میانگین تورم این کالاها به 21 درصد رسیده است اما ممکن است در این میان برخی کالاهای لوکس با کاهش قیمت بیشتری همراه باشد و تاثیر بیشتری افت نرخ تورم داشته باشد.

نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که کالاهایی که به صورت مستقیم با معیشت مردم در ارتباط هستند نقش قابل توجهی در کاهش نرخ تورم ندارند و این موضوع نگران کننده است و مسئولان دولتی باید برای حل این مشکل از واحد های تولیدی کوچک حمایت کنند.

هم اکنون متاسفانه 3 دهک کم درآمد جامعه با مشکلات معیشتی فراوانی همراه هستند و تقریبا 75 درصد درآمد خود را صرف این موضوع می کنند و در صورتی که تورم کالاهای ضروری کنترل نشود این هزینه افزایش پیدا می کند که این موضوع یک مشکل بزرگ اجتماعی به شمار می رود.

البته مسئولان دولتی برای حل این مشکل اقداماتی را انجام داده اند و در همین زمینه در شرایطی که بودجه عمرانی سه ماهه اول عملکرد خوبی نداشته و در سه ماهه دوم بهتر شده و این موضوع نشاندهنده حمایت از واحد های صنعتی و تولید است.

اقتصاد ایران هم اکنون در شرایطی باید به استقبال برنامه ششم توسعه برود که محوریت این برنامه حمایت از بخش خصوصی است و در صورتی که این موضوع عملیاتی شود بسیاری از مشکلات موجود در واحد های تولیدی، به خصوص واحدهای تولیدی کوچک برطرف می شود.

اما باید به این نکته توجه کرد که تا کنون اقتصاد ایران پس از پیروزی انقلاب 5 برنامه و قبل از آن نیز 5 برنامه را تجربه کرده و در شرایطی که در تمامی آنها به حمایت از بخش خصوصی و کوچکسازی دولت تاکید شده بود کمتر توجهی به این موضوع شده است.

۱۳۹۳/۷/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...