نسخه چاپی

عوامل تكثیر مگس سفید

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از مبارزه شهرداری تهران با سفید بالك (مگس سفید) در شهر تهران خبر داد و گفت: وزارت جهاد كشاورزی نیز با همكاری كشاورزان می تواند در این زمینه اقدام خوبی انجام دهد.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، مجتبی عبدالهی در تشریح علل به وجود آمدن "سفید بالک" در شهر تهران گفت: به دلیل پدیده خشکسالی و گرم شدن هوا و تغییرات شرایط آب و هوایی و رطوبت، جمعیت اینگونه حشرات افزایش پیدا کرده است که میزبان اصلی آنها محصولات کشاورزی و باقی مانده انواع سیفی‌جات و محصولات گلخانه‌ای در گلخانه‌های اطراف شهر تهران است.

‌حشره سفيد بالك هیچ‌گونه آسیبی به انسان نمی زند

وی با بیان اینکه این سفيد بالكان از اطراف تهران هجوم آورده‌اند و با باد جابجا شده و از مزارع کشاورزی به سمت تهران آمده اند گفت:افزایش جمعیت سفيد بالكان با از بین رفتن دشمن های طبیعی حشره به دلیل سم‌پاشی‌های بی‌رویه و مبارزه شیمیایی با آفات در اطراف شهر تهران ایجاد شده است. ضمن این که ‌حشره سفيد بالك هیچ‌گونه آسیبی به انسان وارد نمی‌کند.

عبداللهی در ادامه با بیان اینکه درختان زبان‌ گنجشک و اقاقیا از میزبانان این آفت هستند و جمعیت سفيد بالكان در برخی نقاط تهران بیشتر از سایر مناطق است گفت:مزارع کشاورزی و سیفی‌جات گلخانه‌ای و گیاهان خانواده لگومینوز از میزبان‌های این حشره هستند که بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی را شامل می‌شوند.به گفته عبدالهی با افزایش رطوبت و گرمای هوا، حشرات بیشتر تکثیر می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهردار تهران با تاکید بر اینکه با کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد بالای صفر، تکثیر این حشرات محدود می‌شود گفت: امسال درجه حرارت بالا و خشکسالی باعث تضعیف گیاهان و افزایش این حشرات شده است و با کاهش تدریجی دما، تعداد اين سفيد بالكان قطعا كاسته خواهد شد.

وی اذعان داشت: با روش شیمیایی می‌توان به مبارزه با این جانور رفت اما سمپاشی‌ هایی که اخیراً انجام شده باعث شده دشمن این حشره از بین برود در نتیجه این حشرات مقاومت بیشتری پیدا می‌کنند.
معاون شهردار تهران ضمن تبیین راه حل های مبارزه با سفید بالک به تشریح آن پرداخت و گفت: مبارزه بیولوژیک،استفاده از آب شویی همراه با محلول‌های خاص، جمع‌آوری سرشاخه‌های آلوده به این حشره و معدوم‌کردن برگ‌ها از دیگر اقداماتی است که شهرداری تهران برای مبارزه با این حشره در نظر گرفته است.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز با همکاری کشاورزان می تواند در این زمینه اقدام خوبی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ سال است که این حشره روی محصولات کشاورزی مانند هندوانه، بادمجان و... وجود دارد اما طی سالهای اخیر بر اثر سمومی که استفاده کردند دشمن این حشره که نوعی زنبور می باشد از بین رفته در نتیجه تولید آنها زیاد شده است.

عبدالهی تصریح کرد: این حشره آلرژی زا نبوده و هیچ تهدیدی برای سلامت انسان نیست و فقط ممکن است مزاحمت‌هایی برای شهروندان داشته باشد که با آبشویی درختان از بین خواهد رفت.

۱۳۹۳/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...