نسخه چاپی

قیمت جهانی طلا افزایش یافت

قیمت جهانی طلا بدنبال افت ارزش دلار و بازارهای سهام كه تقاضا برای سرمایه گذاری مطمئن را افزایش داد، پنج شنبه برای دومین روز پیاپی افزایش یافت.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح پنج شنبه بازار سنگاپور با 0.7 درصد افزایش قیمت، به 1222 دلار رسید. قیمت این فلز دوشنبه به 1204 دلار رسیده بود که پایین‌ترین قیمت از دوم ژانویه بود.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 0.4 درصد افزایش یافت و به 1219 دلار رسید. قیمت طلا روز گذشته در این بازار در حالیکه در ساعات اولیه به 1205 دلار نزول پیدا کرده بود، 0.3 درصد یا 3.90 دلار تا پایان معاملات افزایش یافته و به 1215 دلار رسید.

موجودی طلا در "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است روز گذشته به 768.66 تن کاهش یافت که حداقل موجودی این صندوق از دسامبر سال 2008 به این سو بود و از ضعیف ماندن اعتماد سرمایه گذاران به این فلز حکایت دارد.

در شرایطی که رشد اقتصاد آمریکا ادامه دارد و همزمان موتور اقتصاد اروپا و آسیا کند شده است سرمایه گذاران انتظار دارند بانک مرکزی این کشور نرخ‌های بهره را در سال آینده افزایش دهد که این اقدام دلار را سرمایه گذاری جذاب‌تری خواهد کرد و به نوبه خود طلا را که به دلار معامله می‌شود تحت تاثیر قرار داده و برای خریداران خارجی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گرانتر می‌کند.

قیمت طلا اکنون حدود 10 درصد نسبت به دو ماه پیش کاهش یافته و در نزدیک مرز روانی پراهمیت 1200 دلار قرار دارد.

طلا در سپتامبر شش درصد کاهش یافت که شدیدترین کاهش ماهانه از ژوئن سال 2013 بود و همچنین به میزان 8.4 درصد در سه ماهه سوم کاهش یافت که نخستین کاهش سه ماهه این فلز ارزشمند در سال جاری میلادی بود.

تحلیلگران گولدمن ساکس انتظار دارند طلا تا پایان سال 2014 به 1050 دلار در هر اونس سقوط کند. جفری کوری تحلیلگر ارشد گولدمن ساکس هفته گذشته در مصاحبه ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: کاهش نگرانی‌های سیاسی در اوکراین و خاورمیانه ریسک‌های طلا را به شدت نزولی کرده است.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری پس از صعود 1.2 درصدی در روز گذشته، با 0.5 درصد افزایش، به 17.2616 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.7 درصد افزایش قیمت، از 1263 دلار در روز گذشته به 1291 دلار صعود کرد. هر اونس پالادیم با 0.8 درصد افزایش، 784 دلار معامله شد.

۱۳۹۳/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...