نسخه چاپی

عضو كنگره آمريكا:

عربستان و اسرائیل از جنگ داخلی در سوریه حمایت می‌كنند

عکس خبري -عربستان و اسرائيل از جنگ داخلي در سوريه حمايت مي‌کنند

یك عضو كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریكا با بیان اینكه عربستان، قطر و تركیه به نیابت از آمریكا كار حمایت از مخالفان مسلح سوریه را به‌خوبی انجام می‌دهند، تاكید كرد كه عربستان و اسرائیل از جنگ داخلی در سوریه حمایت می‌كنند.

عربی‌پرس به نقل از یک مقام آمریکایی، عضو دفتر ایلیانا رزلتینین رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که نظام سعودی به رهبری شاهزاده نایف (ولی‌عهد) و ملک عبدالله (شاه سعودی) تلاش کرد تا ترکیه را به اشغال سوریه وادارد تا نظام این کشور را ساقط کند.

این پایگاه خبری افزود که شاید همین امر، علت مواضع پیاپی روسیه در خصوص لزوم عدم دخالت نظامی در سوریه باشد تا جایی که مسئولان نظامی و سیاسی روس را وادار کرد تا وارد جزئی‌ترین مسائل شوند.

این عضو کنگره آمریکا فاش کرد که همکاری عربستان و اسرائیل، حرکت مخالفان مسلح سوریه را هدایت می‌کند در حالی که آمریکا از تاثیر دخالت نظامی خارجی بر امنیت اسرائیل و امنیت خلیج فارس (در صورت واکنش ایران) می‌ترسد اما این امر مانع عربستان و اسرائیل در ادامه دادن جنگ داخلی در سوریه نمی‌شود حتی اگر آینده حرکت مردمی در سوریه را به خطر بیندازد.

این مقام آمریکایی همچنین تصریح کرد که تحولات کنونی سوریه به سوی جنگ داخلی پیش می‌رود و این همان چیزی است که اسرائیل آرزوی آن را دارد...جنگ علیه سوریه برای سرنگونی اسد به [نیروی] امنیت اسرائیل محول شده است. [باراک] اوباما در چنین کارهایی [مستقیما] ورود نمی‌کند... مگر بعد از مجوز کنگره.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: هر چند می‌دیدیم که معارضان سوری پیروزی آسانی بر نظام بشار اسد ... به دلیل حمایت روسیه به دست نخواهند آورد، ولی دیدگاه ما با اسرائیل در فایده داشتن حمایت از ایجاد جنگ داخلی در سوریه مانند عراق یا لبنان فرق دارد. اسرائیلی‌ها منافع خود را در سرنگون کردن نظام سوریه بدون شکل گیری نظامی دیگر می‌بینند.

برخی کشورهای عربی با اسرائیل موافقند که باید در سوریه آشوب ایجاد شود

این مقام آمریکایی تاکید کرد که برخی کشورهای عربی با اسرائیل موافقند که باید در سوریه آشوب ایجاد شود هرچند سرنگون کردن نظام ممکن نباشد. در حالی که اوباما معتقد است که اسد به دلیل حمایت روسیه، ایران و چین به مدت طولانی در قدرت باقی خواهد ماند و سقوط وی در آینده نزدیک در دسترس نخواهد بود.

آمریکا نه ولی دوستانش مخالفان سوریه را تسلیح و تجهیز می‌کنند

این مقام آمریکایی با بیان اینکه کشورهای ثروتمند عربی مجهز کردن مخالفان سوریه را ادامه می‌دهند تا فعالیتشان علیه ارتش سوریه موثرتر شود، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا شبه نظامیان در سوریه را مسلح می‌کند؟، گفت: دوستان آمریکا در منطقه آنچه لازم باشد انجام می‌دهند. اطلاعات ما نشان می‌دهد که عربستان، قطر و ترکیه این ماموریت را به شکلی موثر و کافی بر عهده دارند اما ما حمایت سیاسی و لوجستیک را از کنفرانس «دوستان سوریه» که قرار است نماینده هیلاری کلینتون وزیر خارجه [آمریکا] در آن حاضر شود، به عمل می‌آوریم.

هواپیماهای نیروی دریایی آمریکا اوضاع سوریه را زیر نظر دارد

این مسئول آمریکاییی همچنین تاکید کرد که کشورش کمک سیاسی و رسانه‌ای [به مخالفان سوریه] می‌دهد و «ما بر دوستانمان در کشورهای عربی فشار می‌آوریم تا بهترین شرایط را برای پناه‌جویان سوری فراهم آورند.

وی افزود: همچنانکه از اردوگاه‌های امنی برای مبارزان علیه نظام سوریه در خاک ترکیه، اردن و لبنان حمایت می‌شود و هواپیماهای نیروی دریایی آمریکا از برخی کشورهای منطقه بلند می‌شوند تا اقدامات نظامی ارتش سوریه علیه مخالفان را زیر نظر بگیرد.

جریان‌های تروریستی در سوریه فعالند

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که یک مسئول اطلاعات ملی آمریاک از وجود القاعده در سوریه سخن گفته بود نظر شما چیست؟، گفت: روزانه گزارش‌های سیاسی امنیتی متعددی به دفتر رئیس کمیته روابط خارجی کنگره می‌رسد که از جریان‌های تروریستی وابسته به معارضان سوریه سخن می‌گوید. موضوع حضور القاعده در سوریه موضوع جدیدی نیست.

تاسیس نظامی شبیه عربستان سعودی در سوریه آرزوی 30 ساله سعودی‌هاست

این مقام کنگره آمریکا اعلام کرد که درگیری مسلحانه‌ای که در سوریه در جریان است این کشور را متوجه مشکلات امنیتی خود در داخل شهرها می‌کند و آن را از جنبش‌هایی... مانند حماس و حزب‌الله غافل می‌کند و این همان منافع اسرائیل است.

اما عربستانی‌ها گزینه‌های سیاسی خاص بلندپروازی‌های منطقه‌ای خود را دارند چرا که تاسیس نظامی مانند عربستان در سوریه، رؤیای عربستانی‌ها از دهه هشتاد تا الان است.

۱۳۹۰/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...