نسخه چاپی

دلیل نگرانی‎ صهیونیست‎ها از گفتگوهای ‎نیویورك

"ناتان گوتمان" گزارشگر كانال یك تلویزیون رژیم صهیونیستی می گوید: مذكرات ایران و گروه 1+5 در نیویورك نگران كننده است.دو مسأله اسرائیل را نگران می كند.اول اینكه شایعاتی در خصوص سازش میان آمریكا و ایران كه شامل فعال شدن 4 هزار دستگاه سانتریفیوژ مطرح شده است و مسأله دوم پیشنهاد ارائه شده در خصوص فعال شدن دستگاههای سانتریفیوژ به شرط جداسازی آن ( قطع اتصالات چرخه آبشار اتمی) است. اسرائیل این پیشنهاد را نمی پذیرد.

به گزارش نما به نقل از العالم، حضور فعال ایران در جامعه بین المللی و اظهارات آقای حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل موجی از نگرانی در رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

"ناتان گوتمان" گزارشگر کانال یک تلویزیون رژیم صهیونیستی می گوید: مذکرات ایران و گروه 1+5 در نیویورک نگران کننده است.دو مسأله اسرائیل را نگران می کند.اول اینکه شایعاتی در خصوص سازش میان آمریکا و ایران که شامل فعال شدن 4 هزار دستگاه سانتریفیوژ مطرح شده است و مسأله دوم پیشنهاد ارائه شده در خصوص فعال شدن دستگاههای سانتریفیوژ به شرط جداسازی آن ( قطع اتصالات چرخه آبشار اتمی) است. اسرائیل این پیشنهاد را نمی پذیرد.

وی افزود: آمریکایی ها طی روزهای اخیر برای اسرائیلی ها توضیح دادند که پیشنهاد نهایی مطرح نشده و دو طرف ایران و آمریکا هنوز به توافق کامل نرسیده اند. گوتمان مدعی شد "هدف نهایی این پیشنهادات ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی است." اما در عین حال اسرائیلی ها از گرمی روابط میان آمریکا و ایران، نگرانند. رویارویی با دشمن مشترک "داعش"، روابط دو طرف را نزدیکتر کرده است.

در زمان برگزاری گفتگوهای ایران با مقام های 1+5 روزنامه نیویورک ‌تایمز گزارش داد واشنگتن در حال بررسی طرح جدیدی برای ارائه به ایران است که تمرکز آن بر قطع اتصالات سانتریفیوژها است. این روزنامه می‌گوید کارشناسان آمریکایی به دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، گفته‌اند ایالات متحده و هم‌پیمانانش می‌توانند مطمئن باشند که با قطع اتصالات، زمانی که لازم است تا تهران دست به تولید احتمالی بمب بزند را عقب انداخته و وقت کافی را برای واکنش خواهند داشت.

موضوع کاهش شمار سانتریفیوژها از ۱۹ هزار به ۱۵۰۰ دستگاه، از جمله موضوعات حساس و مورد اختلاف طرف‌ها در مذاکرات به شمار می‌رود. بر همین اساس گفته می شود که پیشنهاد جدید به جای تمرکز بر کاهش تعداد قابل ملاحظه ۱۹ هزار سانتریفیوژ فعلی، به برداشتن لوله‌های ارتباط آنها و قطع تغذیه اورانیوم خواهد پرداخت.

۱۳۹۳/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...