نسخه چاپی

آمار بالای «افسردگی» دختران تحصیل‌كرده

مشاور وزیر كشور در امور زنان و خانواده گفت: اگر زمانی به ورود 60 درصدی بانوان به دانشگاه‌ها افتخار می‌كردیم امروز نگران پیامدها و برخی از آثار نامطلوب این رویه هستیم.

به گزارش نما به نقل از فارس، فهیمه فرهمندپور عصر امروز در نشست با مدیران و مسئولان اجرایی استان اردبیل اظهار کرد: بنده از میزبانی استان اردبیل در نشست منطقه‌ای مدیران کل بانوان و خانواده استانداری‌‌ها قدردانی کرده و امیدوارم این نشست‌ها به بستر و زمینه‌ مناسب تحولی در حوزه بانوان منجر شود.

وی با بیان اینکه حقیقت این است که بررسی‌ها و مطالعات پژوهشگران و محققان نشان می‌دهد که سطح کیفیت زندگی خانواده‌ها و زنان با توجه به امکانات و تسهیلات به نسبت گذشته تغییر پیدا کرده و ما در اکثر حوزه‌ها یک تحول و تحرک رو به جلو را شاهد هستیم، تصریح کرد: عامل تعیین‌کننده به دور از ابزارهای معمول نگرشی است که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان به حوزه زنان دارند که این نگرش می‌تواند در قالب نظام ارزشی و فکری بسیار مفید و مؤثر باشد.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت:‌ زنان هرگز خودشان را رقیب مردان نمی‌دانند چرا که این‌گونه نگریستن آفت و آسیب‌های بسیار زیادی را به دنبال دارد بلکه نگاه آنها خانواده‌‌محور و انتظارشان نیز نگاه عدالت‌محورانه به دور از برخی نگرش‌های جنسیتی به ارتقا جایگاهشان است.

فرهمندپور با انتقاد از کسانی که سعی می‌کنند با نگاه زنانه برخی از فعالیت‌های این حوزه را زیر سئوال ببرند، افزود: ما می‌توانیم بسیاری از موانع و مشکلات را با تحلیل درست و چشم‌انداز مناسب برطرف کنیم که البته باید بگوییم که دغدغه‌ها در حوزه بانوان بسیار زیاد و متفاوت است.

وی قداست و اهمیت تحکیم نظام خانواده و بها دادن به امر ازدواج را یادآور شد و بیان کرد: متأسفانه در کشور متوسط سن ازدواج افزایش و متوسط سن طلاق کاهش یافته که این خود یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین عامل دغدغه و نگرانی ماست.

فرهمندپور به دختران تحصیل‌کرده و انتظارات آنها برای ورود به بازار کار اشاره کرد و ادامه داد: ما اگر زمانی به ورود 60 درصدی بانوان به دانشگاه‌ها افتخار می‌کردیم امروز نگران پیامدها و برخی از آثار نامطلوب این رویه هستیم که برخی نگرانی‌ها در خانواده‌ها را زمینه‌ساز شده است.

اعمال کاهش سهمیه دختران ورودی به دانشگاه‌ها سیاستی غلط بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده به غفلت سال‌های گذشته در اعمال محدودیت سهمیه برای ورود دختران به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این امر نیز آسیب‌های بسیار جدی را به همراه داشته که باید به صراحت اعلام کنیم دختران ما جز رفتن به دانشگاه هیچ گزینه دیگری را پیش روی خود نمی‌بینند.

وی اضافه کرد: همین گرایش دختران به مراکز علمی و دانشگاهی و ادامه تحصیل سبب شده تا سن ازدواج افزایش یافته و این طولانی شدن تحصیل جز به تأخیر افتادن سرگردانی‌های دختران چهار یا شش سال دیگر هیچ نتیجه‌ای را به همراه نداشته است.

فرهمندپور از خانواده‌ها خواست تا رفتار منطقی و معقولی را در این زمینه در پیش روی فرزندان و دخترانشان قرار دهند چرا که قرار نیست همه دختران ما به سمت تحصیلات عالیه بروند.

آمار افسردگی دختران تحصیل‌کرده بالاست

مشاور وزیر کشور آمار فزاینده افسردگی در بین دختران تحصیل‌کرده را یادآور شد و افزود: افسردگی شاخص خوبی برای مادران آینده این جامعه نیست.

وی با انتقاد از شیوع خانه‌های مجردی به ویژه به بهانه تحصیل در کلانشهرها تصریح کرد: اینکه خانه‌های مجردی در این شهرها افزایش یافته پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد.

فرهمندپور به سرانه پایین فضاهای ورزشی دختران و برخی محدودیت‌ها در ارتقا سلامت روحی‌، روانی آنها با تحرک جدی بیان کرد: این خود سبب شده تا آمار افسردگی زنان بیشتر از مردان باشد که ضرورت دارد مجموعه برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها به سمتی باشد تا این روند نگران‌کننده به حداقل برسد.

وی ایجاد بستر شور و نشاط برای بانوان و همچنین تقویت برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در بسترسازی برای حضور زنان یادآور شد و اظهار کرد: در بودجه سال آینده سعی می‌کنیم تا هم دولت و هم استانداران به حوزه زنان و ارتقا سلامتی آنها توجه خاص و ویژه‌ای را داشته باشند تا با گذر از لایه‌های کلیشه‌ای و سنتی بتوانیم به تحرک‌آفرینی در این زمینه کمک کنیم.

فرهمندپور با یادآوری اینکه براساس آیات و روایات اسلامی و قرآنی اصلاح جامعه و درست شدن روند بد پوششی‌ها باید از مردان آغاز شده و به زنان تصری پیدا کنند، اضافه کرد: در قرآن نیز زمانی که بحث عفاف مطرح می‌شود اصلاح از جامعه زنان به مردان تاکید شده به طوریکه جای تأسف اینجاست که اغلب کلاس‌های مهارتی و هدایتی ویژه بانوان است اما از کلاس‌های مردان خبری نیست.

وی ادامه داد: در کنار توان زنان باید آگاهی مردان نیز در حفظ حریم و همچنین تقویت روابط عاطفی و زناشویی توسعه و تقویت پیدا کند و این‌گونه نباشد که تنها زنان در این مورد تحت‌الشعاع قرار گیرند.

۱۳۹۳/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...