نسخه چاپی

عضو كمیسیون آب و كشاورزیدر گفتگو با نما مطرح كرد:

طرح سوال نمایندگان از وزیر جهت بحران آب/ استیضاح آماده ای كه هنوز تقدیم مجلس نشده است

عکس خبري -طرح سوال نمايندگان از وزير  جهت بحران آب/ استيضاح آماده اي که هنوز تقديم مجلس نشده است

رحمت الله نوروزی گفت:در یكی از این نشستها با حضور نایب رییس مجلس آقای ابوترابی تشكیل شد كه برخی نمایندگان خواستار استیضاح وزیر آقای چیت چیان شدند ، اما استیضاحی تقدیم هیات مجلس نشد .

رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون آب و کشاورزی در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با چالش های جدی کشور با بحران بی آبی اظهار داشت: یکی از بحرانهایی که کشور ما در آینده با آن مواجه خواهد شد بحران آب است . متاسفانه علی رغم آنکه این چالش سالیان متمادی است که رخ می دهد، از طرف مسوولین چه در دولت فعلی و چه در دولتهای گذشته یک برنامه ریزی دقیق و مدونی نداشته اند و این جای گلایه دارد که در این امر کوتاهی صورت گرفته است.
وی افزود : البته باید گفت که برنامه ریزی دقیق و کارآمد ، برنامه ای است که با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دیده شود تا بتوانیم در مدت زمان تعریف شده به مطلوب دست پیدا کنیم . عدم توجه و برنامه ریزی در این زمینه باعث شد تا با بی تدبیری و سو مدیریتها حتی منابع آبی از بین برود .چنانچه اکنون دریاچه ارومیه و زاینده رود بی آب است.
نوروزی با تاکید بر لزوم تغیر نگرش در سیستم کشاورزی خاطر نشان کرد: بخش عمده اقتصاد ما کشاورزی است و از آنجایی که بخش کشاورزی نیاز به آب فراوان دارد باید در این شرایط با بهره بری لازم و تکنولوژی پیشرفته مصرف آب را حداکثری کنیم و از هدر رفت آب جلوگیری نماییم .
وی ادامه داد: برای مجهز نمودن سیستم کشاورزی باید تسهیلات لازم به کشاورزان اعطا شود که متاسفانه در این امر هم بانک های ما کوتاهی دارند و امسال باید مطابق بودجه 25 درصد سهیلات در اختیار کشاورزان قرار می گرفت که محقق نشد .
انتقال آب از چاه تا زمین کشاورزی باید با تکنولوژی صورت بگیرد یعنی با آبیاری تحت فشار و قطره ای راهکاری است برای مصرف بهینه آب است که نیاز برنامه است تا حداقل جلوی هدررفت آب را بگیرد. ما باید از فرصت ها و ظرفیتهای موجود با برنامه ریزی برای بالندگی و پویایی در حوزه آب و کشاورزی و آب آشامیدنی برنامه داشته باشیم .
نماینده مردم علی آباد ادامه داد: کمیسیون آب و کشاورزی نیز با پیگیری ها و جلسات متعددی که با وزیر نیرو و جهاد کشاورزی داشته خواستار تحرکهای و اقداماتی در حوزه آب و بحران آن بوده است. حتی در یکی از این نشستها با حضور نایب رییس مجلس آقای ابوترابی تشکیل شد که برخی نمایندگان خواستار استیضاح وزیر آقای چیت چیان شدند ، اما استیضاحی تقدیم هیات مجلس نشد .
وی ادامه داد: اما یکی از سوالات نمایندگان از وزیر ؛ آن است که در رابطه با اقدامات خود را در حوزه آب گزارش دهد و برای خروج از این بحران چه اقداماتی را انجام داده اند . کمبود آب به یکی از دغدغه های نمایندگان در کمیسیون کشاورزی است .

۱۳۹۳/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...