نسخه چاپی

واكنش آمریكا به شناساییِ كشور فلسطین توسط سوئد

واشنگتن هشدار داد كه برای "به رسمیت شناختن دولت فلسطین" هنوز خیلی زود است.

به گزارش نما به نقل از العالم، به دنبال اعلام کشور سوئد در خصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین، واشنگتن در واکنش به این اقدام، هرگونه به رسمیت شناختن بین المللی کشور فلسطین اقدامی را زود هنگام دانست.

"جین ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام حمایت واشنگتن از اصل برپایی کشور فلسطین در عین حال گفت؛ اما می بایست این امر از طریق روند سازش و راه حل مبتنی بر مذاکره باشد و نیز می بایست دو طرف اسراییلی و فلسطینی هر دو این مساله را به رسمیت بشناسند.

سوئد، نخستین کشور از اعضای قدیمی اتحادیه اروپا است، که اعلام کرد فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت خواهد شناخت.

استفان لووین، نخست‌وزیر دولت تازه سوئد، که یک دولت چپ میانه است، روز جمعه،11 مهرماه، اعلام کرد که سوئد دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. و حل درگیریهای اسراییلی فلسطینی از طریق برپایی دو کشور صورت می گیرد.

وزارت خارجه آمریکا توضیحی نداد که آیا استکهلم، واشنگتن را در جریان تصمیم یکطرفه خود قرار داده بود و آیا امریکایی ها این مساله را با شرکای اروپایی خود مورد بحث و بررسی قرار داده اند.

استقبال تشکیلات خودگردان فلسطین از تصمیم سوئد

در همین حال، تشکیلات خودگردان فلسطین عصر جمعه از اقدام سوئد مبنی بر قصد این کشور برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین، استقبال کرد و از تمام کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا مانند استکهلم عمل کنند.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطین، در گفتگو با فرانس پرس اظهار داشت: ما از اعلام نخست وزیر سوئد مبنی بر اینکه کشورش، فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت، استقبال می کنیم و آن را بسیار ارج می نهیم.

وی افزود: این اقدام موضعی شجاعانه از سوی کشور سوئد است که همواره حامی حقوق مشروع ملت فلسطین بوده است. سوئد کشوری است که به قوانین بین المللی احترام می گذارد.

عریقات ابراز امیدواری کرد که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز گامی همانند گام برجسته و شجاعانه کشور سوئد بردارند؛ زیرا دیگر دلیلی برای به رسمیت نشناختن کشور فلسطین وجود ندارد.

گفتنی است اتحادیه اروپا روز جمعه ساخت واحدهای جدید در منطقه یهودی نشین در شرق قدس اشغالی را محکوم کرد و هشدار داد که روابطش با اسراییل در گرو پایبندی آن به روند سازش خواهد بود.

۱۳۹۳/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...