نسخه چاپی

عملكرد رشته‌های تیمی ایران در اینچئون

تیم ملی والیبال ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون طلسم‌شكنی كرد و بسكتبالی‌ها در حسرت كسب مدال طلا ماندند.

به گزارش نما به نقل از فارس، هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی که در شهر اینچئون کره‌جنوبی جریان داشت، صبح امروز با قهرمانی چینی‌ها و نایب قهرمانی میزبان به پایان رسید. در این دوره کاروان ایران با 282 ورزشکار شرکت کرد و با کسب 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز و کسب مقام پنجم به کار خود پایان داد تا نسبت به دوره قبل یک پله نزول داشته باشد.

در این بین رشته‌های تیمی ایران عملکرد متفاوتی داشتند؛ والیبالی‌ها طلسم‌شکنی کرده و مدال طلا گرفتند. بسکتبالی‌ها در حسرت طلا ماندند و با قبول شکست برابر میزبان دوم شدند. هندبال که در دوره گذشته نایب قهرمان شده بود نتوانست حداقل عنوان دوره گذشته خود را تکرار کند و در جایگاه چهارم ایستاد. درمورد فوتبال هم که واقعاً نمی‌دانیم چه بگوییم و با ناامیدی حذف شدیم. کبدی‌کاران مرد و زن ایران هم با قبول شکست برابر هند در فینال مسابقات عنوان نایب قهرمانی را کسب کردند تا همچنان بیخ‌گوش هندی‌ها قرار بگیرند.

* والیبالیست‌های خسته طلایی شدند

در والیبال شاگردان کواچ که از مسابقات جهانی لهستان به اینچئون رفته بودند و بسیار خسته بودند سرانجام طلسم را شکسته و قهرمان بازی‌های آسیایی شدند. تیم ایران توانست تیم‌های هنگ‌کنگ، هند، مالدیو، قطر، کره‌جنوبی، کویت، چین و ژاپن را شکست دهد و قهرمان شود. تیم ایران در این دوره از مسابقات تنها دو ست به حریفان واگذار کرد؛ یکی برابر کره‌جنوبی و دیگری در فینال مقابل ژاپن. شاگردان کواچ امروز این فرصت را پیدا کردند انتقام شکست ناباورانه فینال 2010 را در فینال 2014 از ژاپنی‌ها بگیرند و به اولین مدال طلای بازی‌های آسیایی خود در تاریخ والیبال دست پیدا کنند و پس از ثبت مقام چهارم لیگ جهانی و ششم قهرمانی جهان در تاریخ، آخرین مقام تاریخی خود را در اینچئون به دست آورند.

* ادامه سریال حسرت بسکتبال

در بسکتبال اما توقعات برآورده نشد؛ دیدار نهایی مسابقات بسکتبال هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی بین تیم‌های کره‌جنوبی و ایران برگزار شد و تیم ملی کشورمان در پایان با حساب 79 بر 77 مقابل این تیم شکست خورد و صاحب مدال نقره شد. تقریباً همه از بسکتبال توقع مدال طلا داشتند، اما این اتفاق رخ نداد و کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال برای بسکتبالی‌ها در حد حسرت باقی ماند. شاگردان بچیروویچ در این دوره از بازی‌ها برابر هند، فیلیپین، ژاپن، مغولستان، چین و قزاقستان را شکست دادند و در دیدار پایانی نتیجه را به کره‌جنوبیِ میزبان واگذار کردند. به این ترتیب تیم ملی بسکتبال ایران در عین ناباوری همگان در بازی‌های آسیایی با شکست مقابل کره‌جنوبی مدال طلای بازی‌های آسیایی را از دست داد و نقره‌ای که برای علاقمندان بسکتبال به هیچ وجه مدال دلچسبی نبود. فدراسیون بسکتبال از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود، هدف بسکتبال ایران در سال جاری بازی‌های آسیایی است و جام جهانی پیش درآمد خوبی برای تیم ملی برای این رقابت‌ها باشد، اما این هدف گذاری غلط به اینجا ختم شد که هم جهانی را از دست دایم و هم بازی‌های آسیایی را.

* هندبالِ پرحاشیه و همچنان ناکام

هندبالیست‌های ایران هم با حاشیه‌های خاص خود به اینچئون رفتند؛ برخی ستاره‌هایی که در دوره گذشته همت کردند و ایران را در سکوی دوم قرار دادند در این دوره به دلیل مسائل انضباطی نتوانستند تیم ملی را همراهی کنند. سرمربی تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی 2010 ماچک بود که بعد از رفت و آمدی مجدد در بازی‌های 2014 هدایت ایران را برعهد گرفت. هندبالیست‌های ایران در این دوره از بازی‌ها تیم‌های هنگ‌کنگ، عربستان و کویت را شکست دادند و نتیجه را به تیم‌های عمان، کره‌جنوبی، قطر و بحرین واگذار کردند و در جایگاه چهارم قرار گرفت تا از کسب مدال در این دوره از بازی‌ها بازبماند. حالا همه امیدوارند که تکیلف سرپرست فدراسیون زودتر مشخص شود و هندبال بازهم بتواند به دوران اوج خود بازگردد تا حداقل در رقابت‌های جهانی نتایج درخوری کسب کند.

* کبدی‌کاران شایسته، طلایی نشدند

کبدی‌کاران ایران هم عملکرد خوبی در این دوره از بازی‌های آسیایی داشتند و به نوعی شایسته قهرمانی بودند، اما در بازی فینال باز با سد محکمی به نام هند مواجه شدند و با وجود اینکه برتر از حریف بودند به دلیل چند اشتباه کوچک نتیجه را واگذار کردند و نتوانستند مدال زرین طلا را کسب کنند. ملی ‌پوشان کبدی ایران در بخش زنان و مردان نشان دادند که اگر کمی تمرکز خود را بیشتر حفظ کنند می‌توانند هند را هم پشت سر بگذارند و بر سکوی قهرمانی آسیا تکیه بزنند، اما به هر حال این اتفاق رخ نداد و کبدی‌کاران ایران در عین شایستگی از کسب مدال طلا بازماندند.

* امیدهایی که آبروریزی و ناامیدمان کردند

کاروان ایران در بازی‌های آسیایی با دیدار تیم ملی امید فوتبال ایران مقابل ویتنام کار خود را آغاز کرد. تیم ملی امید ایران مقابل ویتنام با نتیجه غیر قابل باور 4 بر یک شکست خورد تا خیلی زود امیدها از این تیم برای کسب مدال از بین برود.

ایران در دیدار دوم و آخر خود در مرحله گروهی به مصاف قرقیزستان رفت؛ عملکرد بازیکنان در این مسابقه هم بسیار ضعیف بود تا شاگردان نلو وینگادا با قبول یک شکست و کسب یک تساوی در نهایت در این گروه سه تیمی در جایگاه سوم قرار بگیرند و حذفی زودهنگام و ناباورانه داشته باشند. تیم ملی امید یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های تاریخ خود و یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های نماینده‌های ایران را در این مسابقات ارئه کرد.

در این بازی‌ها چین با 151 طلا، 108 نقره و 83 برنز در جایگاه نخست ایستاد، کره‌جنوبی با 79 طلا، 71 نقره و 84 برنز دوم شد و مقام سوم نیز به ژاپن با 49 طلا، 76 نقره و 77 نقره رسید.

۱۳۹۳/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...