نسخه چاپی

شكایت توییتر از دولت آمریكا

شركت توییتر در واكنش به قوانین نظارتی دولت آمریكا بر فضای آنلاین، با تشكیل پرونده ای قضایی از اقدامات دولت شكایت كرد.

به گزارش نما، براساس قوانین موجود، هر بار که دولت آمریکا بخواهد به اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی دسترسی یابد شرکت توییتر به سبب مسایل مرتبط با امنیت ملی نمی تواند جزییات این امر را افشا کند.

بنا به دادخواست شرکت توییتر، قوانین فعلی ناقض اصل آزادی بیان است که در متمم نخست قانون اساسی آمریکا به آن پرداخته شده است.

شرکت توییتر می گوید با این شکایت می خواهد دولت آمریکا را مجبور سازد تا در موضوع دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران شفاف عمل کند.

بن لی، وکیل شرکت توییتر، در وبلاگ این شبکه اجتماعی نوشته است: "مطابق متمم نخست قانون اساسی حق داریم که به نگرانی‌های کاربران خود، و به بیانیه‌های دولت آمریکا درباره حجم و اندازه نظارت‌های دولت پاسخ دهیم."

شکایت شرکت توییتر که روز سه شنبه به دادگاهی در شمال کالیفرنیا تحویل داده شد علیه وزارت دادگستری و پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) است.

در ماه آوریل، شرکت توییتر یک "گزارش شفافیت" تسلیم دولت آمریکا کرد و خواستار انتشار آن شد، با این حال مقام‌های دولت هنوز با انجام این کار موافقت نکرده اند.

گزارش شفافیت شامل اطلاعات مشخص درباره ماهیت و شمار مواردی است که دولت آمریکا اطلاعات کاربران را به خاطر امنیت ملی از توییتر خواسته است.

بنا به متن دادخواست توییتر، دولت آمریکا به شکل گسترده ای فعالیت همه شهروندان را رصد می کند اما درباره این مسایل مرتبط با امنیت ملی توضیح ناقصی می دهد: "این درحالیست که همزمان، شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مانند توییتر را از ارایه جزییات دقیق در باره درخواست های مرتبط با امنیت ملی برحذر می دارد."

در حالی که شرکت توییتر کمتر از دیگر شرکت‌های رقیب خود مانند گوگل، از دولت آمریکا درخواست دریافت اطلاعات کاربری می گیرد اما "اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا" می گوید این شکایت توییتر ممکن است باعث ایجاد انگیزه در دیگر شرکت ها شود.

جمیل جافر، معاون دایره حقوقی "اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا"، با انتشار بیانیه ای ابراز امیدواری کرده که دیگر شرکت‌های تکنولوژی نیز اقدامی مشابه توییتر انجام دهند.

به نوشته آقای جافر، "شرکت‌های تکنولوژی موظفند که از اطلاعات حساس مشتریان خود در برابر رصد دولت ها محافظت کنند، و به شکل صادقانه به کاربران خود بگویند که اطلاعات آنها چگونه مصرف شده و با چه کسانی به اشتراک گذاشته شده است."

در سال‌های اخیر شماری از بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی نظیر مایکروسافت، گوگل، فیسبوک و دراپ باکس، بر سر تقاضای دولت برای دسترسی به اطلاعات کاربران این شرکت ها با دولت در حال مبارزه هستند.

برخی شرکت‌های دیگر مانند اپل تصمیم گرفته اند که با رمزگذاری اطلاعات کاربران، مانع از دسترسی دولت آمریکا به این اطلاعات شوند.

۱۳۹۳/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...