نسخه چاپی

آمریكا: خودتان را آماده كنید، داعش زرنگ تر شده است!

این روزها سردرگمی سیاست خارجی و نظامی آمریكا در نحوه مواجهه با دوستان دیروز و تروریست های امروز بیشتر نمود پیدا كرده است.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، از زمانی که خبر تشکیل ائتلاف ضد داعش منتشر شد، بسیاری از تحلیلگران مستقل معتقد بودند که این ائتلاف کارایی لازم را نخواهد داشت و آمریکا تنها در پی منافع خود در عراق و سوریه است، نه مبارزه حقیقی با داعش.





اکنون که بیش از یک ماه از تشکیل ائتلاف می گذرد "ژنرال کربی" سخنگوی پنتاگون اذعان کرده است حملات هوایی مانع سقوط کوبانی نمی شود، "ژنرال دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برای فرار از شکست می گوید داعش زرنگ تر شده است، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا هم می گوید اصلا هدف اصلی آمریکا نجات کوبانی نیست بلکه ضربه زدن به ساختار داعش است.









تمام این اظهارات در حالی بیان شده است که ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در طول این مدت تنها دو کار عمده انجام داده است:





1. حمله به زیرساخت های اصلی دولت و مردم سوریه همچون پالایشگاه ها و نیروگاه ها



2. حملات محدود و نمایشی به مواضع داعش با سر و صدای تبلیغاتی فراوان در رسانه های غربی





آخرین خبرها از کوبانی حکایت از آن دارد که تروریست های داعش برای تصرف شهر بار دیگر نبرد را گسترش و شدت داده اند. آمریکا هم مدام تکرار می کند حملات هوایی برای جلوگیری از سقوط شهر کافی نیست و هدف اصلی ضربه زدن به داعش است نه نجات دادن کوبانی. اظهارات مقامات آمریکایی این سؤال را پیش می آورد که با پیشروی مداوم داعش چگونه می توان مدعی ضربه زدن به ساختار و پیکره اصلی آن ها شد؟!





یکی از رهبران کردها در کوبانی به خبرگزاری رویترز گفته است که پیکارجویان داعش در میان نبردهای سنگین وارد بخش هایی از شهر شده اند.





سه هفته نبرد بر سر کوبانی باعث مرگ حدود ۴۰۰ نفر و آوارگی ۱۶۰ هزار نفر سوری شده که از مرز به ترکیه گریخته اند.





به گزارش بی بی سی، آسیه عبدالله از رهبران حزب دموکراتیک کردستان در کوبانی که نماینده کردهای سوریه است گفت: «امشب داعش با سلاح های سنگین از جمله تانک وارد دو محله شده است. احتمال مرگ غیرنظامیان به خاطر نبردهای شدید وجود دارد.»





یک مقام دیگر در این شهر گفت که داعش بعضی ساختمان ها را در شرق شهر اشغال کرده و زد و خوردهای شدیدی با نیروهای مقاومت کرد جریان دارد.





دیده بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است گفت که نیروهای داعش چهارشنبه عصر حدود ۱۰۰ متر به سوی مرکز شهر پیشروی کرده اند.





این گروه افزود که داعش درحال آوردن نیروی تقویتی از پایگاهش در استان رقه است.









سخنان جالب و عجیب از مقامات آمریکایی:





دریاسالار جان کربی سخنگوی پنتاگون وزارت دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت:‌ «حملات هوایی به تنهایی کافی نیست. این حملات کوبانی را نجات نخواهد داد. ما این را می دانیم.»





او در پاسخ به این سوال که آیا شهرهای سوریه به دست داعش سقوط خواهد کرد گفت: «باید خودمان را برای این واقعیت که سایر شهرها و روستاها - شاید هم کوبانی - توسط داعش اشغال می شود آماده کنیم.»





پیشتر جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که آمریکا عمیقا نگران مردم کوبانی است. اما او افزود:‌ «هر اندازه هم که دیدن آنچه که در کوبانی می‌گذرد وحشتناک باشد... شما باید یک گام به عقب بردارید و موضوع را به طور استراتژیک دریابید. به‌رغم بحران کوبانی، هدف‌های اولیه و اصلی تلاش‌های ما، مراکز فرماندهی و کنترل و زیرساخت‌ها[ی داعش] بوده است.»





ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به شبکه ای بی سی گفت که "داعش زرنگ تر شده است." [!]





دمپسی ادامه داد:‌ «ما هر وقت توانسته ایم آنها را زده ایم. آنها پرچم بالا نمی گیرند و مثل قبل با کاروان های بزرگ جابجا نمی شود. ستادهایی ایجاد نمی کنند که قابل رویت یا شناسایی باشد.»









*** این نوع اظهار نظرهای مقامات آمریکایی نشان از سردرگمی آن ها در نبرد با داعش دارد. گیجی و ابهامی که از سیاست خارجی آمریکا آغاز شد، گسترش یافت و در نهایت به وزارت دفاع آمریکا و ارتش این کشور نیز سرایت کرد.





سیاست خارجی آمریکا از ابتدا در نحوه مواجهه با بحران سوریه سردرگم بود. آن ها در نهایت تصمیم گرفتند از فرصت پیش آمده استفاده کنند و برکناری بشار اسد و حمایت از مخالفین وی را در دستور قرار دهند. نتیجه آن سیاست پس از سه سال به پیدایش و تقویت تروریست هایی مانند جبهه النصره و داعش ختم شد.





پس از آن که داعش با سر بریدن خبرنگاران آمریکایی به خطری برای منافع ملی این کشور تبدیل شد، آمریکا به فکر مبارزه با آن ها افتاد، مبارزه ای که پای پنتاگون و تشکیل ائتلاف سیاسی ـ نظامی را به میان کشید. نظامیان آمریکایی که ابتدا گمان می کردند با چند حمله هوایی خودی نشان داده، دست کم داعش را تضعیف خواهند کرد اکنون به این نتیجه رسیده اند که حملات هوایی کارایی لازم را ندارد.





البته در این میان نباید به اهدافی همچون تضعیف ساختارهای بنیادی سوریه و مقدمه چینی برای حمله زمینی به عراق بی توجه بود.



۱۳۹۳/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...