نسخه چاپی

آغاز دور جدید توزیع سبد كالا

محمدباقر نوبخت از آغاز دور جدید توزیع سبد كالا بین ۷.۵ میلیون نفر كه تحت پوشش كمیته امداد و سازمان بهزیستی در هفته آینده خبر داده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، شهریورماه سال جاری علی ربیعی وزیر کار اعلام کرد در صورت فراهم شدن برخی پیش شرط ها مانند تامین منابع مالی مورد نیاز، دولت قصد دارد واگذاری بسته های امنیت غذایی را برای ۱۰ میلیون نفر انجام دهد که این موضوع به معنای شناسایی و ارائه لیست جدیدی از ۲.۵ میلیون مشمول جدید است. در حال شناسایی گروه های در معرض فقر غذایی هستیم ولی بانک های اطلاعاتی کشور کامل نیستند و در این مدت تلاش کردیم تا به اطلاعات موجود انسجام ببخشیم.

در تیرماه امسال نیز دولت در قالب ابلاغیه آغاز توزیع سبدهای کالایی بین ۷.۵ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، ماموریتی بر عهده وزارت کار گذاشته بود تا ظرف مدت یکماه افراد مشمول در مراحل بعدی توزیع بسته حمایت غذایی را به ستاد هدفمندی یارانه ها ارائه کند.

طی ابلاغیه ای که از سوی اسحاق جهانگیری امضا شده بود، قرار بود دو گروه جدید از مشمولان دریافت کمک های غذایی دولت با حقوق های ماهیانه زیر ۶۰۰ هزارتومان و بین ۶۰۰ هزارتومان تا یک میلیون تومان نیز شناسایی و برای دریافت بسته های غذایی آماده شوند.

بنابراین ۲.۵ میلیون نفری که علی ربیعی تحت عنوان مشمولان جدید دریافت بسته های امنیت غذایی معرفی کرده، در این گروه های حقوقی قرار می گیرند. نمایندگان کارگری کشور می گویند حقوق های تا یک میلیون تومان در ماه مربوط به کارگران و مشمولان قانون کار است که تاکنون از سوی دولت به عنوان مشمولان دریافت بسته های غذایی معرفی نشده اند.

براساس آمارهای موجود از مجموع حدود ۱۱.۵ میلیون کارگر دارای بیمه و شناسنامه کاری کشور، دستکم ۳ میلیون نفر حداقل بگیر دستمزد هستند که به صورت بالقوه می توانند مشمول دریافت کمک های غذایی دولت باشند. طبق آخرین مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار به میزان حدود ۶۰۹ هزارتومان تعیین شده است که نشان دهنده قرار داشتن تا ۳ میلیون کارگر در سطح حقوقی مدنظر دولت برای دریافت کمک ها است.

محمدباقر نوبخت در جلسه چهارشنبه هیئت دولت اعلام کرده است: یک بسته حمایتی به خانواده‌های کم درآمد داده ایم که مجددا ظرف امروز و فردا نیز بسته حمایتی دوم آنان پرداخت خواهد شد و وزیر کار نیز در این زمینه توضیحات بیشتر را ارائه خواهد داد.

با توجه به اظهارات این مقام ارشد دولتی و عدم اشاره به مشمولان جدید احتمالی برای دریافت بسته های غذایی، احتمالا کارگران در لیست فصل پاییز دولت نیز نخواهند بود و ۲.۵ میلیون نفری که وزیر کار از آن نام برد، باید در یک مقطع دیگر وارد محاسبات دولت شوند.

در عین حال، این نکته نیز حائز اهمیت است که تاکنون نه تنها وزیر کار، بلکه هیچ یک از مقامات دولت تدبیر و امید از کارگران به عنوان مشمولان احتمالی دریافت بسته های امنیت غذایی نامی نبرده اند اما نمایندگان کارگران معتقدند ار قرار است لیست دیگری نیز از مشمولان تهیه شود، قطعا کارگران نیز باید در آن قرار بگیرند.

اگر دولت گروه‌های دیگری از جامعه که ضعیف تر و نیازمندتر از کارگران باشند را علاوه بر ۷.۵ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی شناسایی کرده که احتمالا معیشت بدتری از کارگران دارند و حتی همان ۶۰۰ هزارتومان حداقل دستمزد را نیز دریافت نمی کنند؛ باید گفت حدود ۱۵ درصد از جامعه در شرایط کاملا نامناسب و ناامن به لحاظ دریافت مواد غذایی قرار دارند.

۱۳۹۳/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...