نسخه چاپی

سررسید قسط چهارم دارایی‌های بلوكه ایران

موعد قسط چهارم از مرحله دوم آزادسازی دارایی های بلوكه شده در حالی امروز جمعه سررسید شد كه هنوز بانك مركزی خبری مبنی بر دریافت قسط سوم منتشر نكرده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، امروز همزمان با ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه)، زمان آزاد سازی ۴۰۰ میلیون دلار دیگر از منابع ۲.۸ میلیارد دلاری است که در مرحله دوم توافقات هسته ای قرار بر آزاد سازی آن و واریز به حساب بانک مرکزی ایران شد.

طبق توافق انجام شده، زمانبندی آزادسازی این ۲.۸ میلیارد دلار به این ترتیب است که قسط اول به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در روز دهم مرداد ۱۳۹۳ (اول اوت۲۰۱۴)، قسط دوم ۵۰۰ میلیون دلار در روز سوم شهریور ۱۳۹۳ (۲۵ اوت ۲۰۱۴)، قسط سوم ۴۰۰ میلیون دلار در روز ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ (۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴)، قسط چهارم ۵۰۰ میلیون دلار در روز ۱۸ مهر ۱۳۹۳ (۱۰ اکتبر ۲۰۱۴)، قسط پنجم ۵۰۰ میلیون دلار در روز ۱۲ آبان ۱۳۹۳ (۳ نوامبر ۲۰۱۴) و قسط ششم ۴۰۰ میلیون دلار در روز دوم آذر ۱۳۹۳ (۲۳ نوامبر ۲۰۱۴) آزاد می‌شود و دراختیار بانک مرکزی قرار می گیرد.

این درحالی است که مجموع یک میلیارد دلار اقساط اول و دوم مدتی پس از آزاد سازی در دهم مرداد و سوم شهریورماه سال جاری به حساب بانک مرکزی واریز شد، اما با وجود اینکه حدود ۲۴ روز از موعد قسط ۴۰۰ میلیون دلاری سوم می گذرد هنوز بانک مرکزی اطلاعیه ای راجع به دریافت این طلب منتشر نکرده است که این تاخیر با توجه به مراحلی که باید در این رابطه طی شود طبیعی به نظر می رسد.

براین اساس با توجه به اینکه در مرحله اول آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران ۴.۲ میلیارد دلار طی هشت مرحله آزاد و در اختیار کشورمان قرار گرفت، تاکنون با یک میلیارد دلار دیگری که در مرحله دوم هم به حساب بانک مرکزی واریز شده است در مجموع حدود ۵.۲ میلیارد دلار از طلب دلارهای نفتی ایران که مدتها مسدود شده بود دریافت شده است.

همچنین در صورت آزاد سازی و دریافت قسط سوم و چهارم که سررسید شده اند منابع دریافتی به ۶.۱ میلیارد دلار می رسد که در پایان مرحله دوم توافقات، مجموع دارایی های بلوکه شده دریافتی به هفت میلیارد دلار خواهد رسید.

۱۳۹۳/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...