نسخه چاپی

تغذیه با شیر مادر مانع اختلالات روحی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: تغذیه با شیر مادر بارها به عنوان مؤثرترین راه پیشگیری از مرگ شیرخواران شناخته شده است و نقش مهمی در سلامت و تكامل روانی اجتماعی كودكان بازی می‌كند.

به گزارش نما به نقل از پارس، دکتر علی اكبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : مطابق با اطلاعات موجود از کل 10.9 میلیون مرگ کودکان زیر 5 سال جهان، تقریباً 4 میلیون نوزاد در طول ماه اول عمر می‌میرند. مطالعات نشان داده است که اگر تمام زنان ظرف یک ساعت اول تولد، تغذیه نوزادان خود را باشیرمادر شروع کنند، جان یک میلیون از 4 میلیون نوزاد حفظ می‌شود.

وي افزود: از طریق تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول 13-11 درصد کل مرگ‌های کودکان(سنین زیر 5سال)، قابل پیشگیری است.

سیاری اضافه كرد: 6 درصد دیگر از مرگ‌های سنین زیر 5 سال از طریق تغذیه تکمیلی بموقع، سالم و کافی می‌تواند پیشگیری شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به طرح هاي ارتقاي تغذيه شيرخواران گفت: ارتقای روش‌های مطلوب تغذیه شیرخواران می‌تواند جان 1.5 میلیون شیرخوار را هر سال نجات دهد و در برابر بیماری‌های اسهالی، پنومونی و سپسیس نوزادی حفاظت کند.

وي در خصوص اختلالات روحي كودكان گفت: تغذیه با شیر مادر، طبیعی‌ترین و مؤثرترین راه تأمین نیاز کودک است و از طرفی برای یک کودک خردسال، هیچ چیز تسکین دهنده‌تر و آرامش‌بخش‌تر از نزدیکی به مادر و نوشیدن شیرگرم او نیست و به همین دلیل FTT که به معنی اختلال رشد همراه با اختلالات روحی، روانی است در این کودکان مشاهده نمی‌شود.

سیاری افزود: شیر مادر علاوه بر غذای جسم و غذای ایمونولوژیک، تغذیه عاطفی نیز لقب گرفته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان ساخت: مزایای بی‌نظیر تغذیه با شیرمادر از ابعاد بهداشتی، تغذیه‌ای، روانی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی برای کودکان، مادران، خانواده‌ها و جوامع بخوبی شناخته شده است.

سیاری افزود: نقش شیرمادر به‌عنوان بهترین تغذیه، فراهم‌کننده بهترین الگوی رشد و تکامل و بالاترین سطح ایمنی و سلامت برای کودکان، حافظ بقای شیرخواران و کودکان از طریق کاهش شیوع و شدت بسیاری از بیماری‌های دوران کودکی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن و ارتقای سلامت در بزرگسالی و همچنین در تأمین سلامت زنان، سال‌هاست که مورد توجه بوده است.

۱۳۹۳/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...