نسخه چاپی

غربالگری مسافران در فرودگاه‌ها برای جلوگیری از ابولا

نگرانی‌ها درباره گسترش جهانی ابولا روز پنجشنبه ۹ اكتبر (۱۷ مهر) پس از اینكه سه نفر از كاركنان بهداشتی در اسپانیا قرنطینه شدند و كشورهای آمریكای شمالی كنترل‌های مرزی را در محل‌های ورودی اصلی مسافران از كشورهای آفریقایی ابولا‌زده افزایش دادند، بالا گرفته است.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین، خب ایالات متحده و کانادا اقدامات غربالگری جدیدی را فرودگاه‌های عمده برای چک کردن مسافران از لحاظ علائم این بیماری مرگبار به اجرا درآوردند و فشار بر سایر کشورها برای پیروی از آنها افزایش یافته است.

بیمارستانی در مادرید که به درمان کمک پرستار، ترسا رومرو، می‌پردازد، روز پنجشنبه اعلام کرد که حال او بدتر شده است.

گفته می‌شود رومرو، نخستین فرد شناخته‌شده‌ای که در خارج از آفریقا به ویروس ابولا مبتلا شده است، این ویروس مرگبار را پس از لمس کردن صورتش با یک دستکش آلوده‌شده پس از پاک کردن اتاق مبلغ مذهبی سالمند اسپانیایی گرفته است. این مرد که در آفریقای غربی به ویروس بیماری مبتلا شده بود، بعدا در گذشت.

سه نفر از کارکنان بهداشتی دیگر در مادرید، از جمله یک پزشک بخش اورژانس که در درمان رومرو شرکت داشت، نیز در اواخر وقت روز چهارشنبه در بیمارستان بستری شدند.

مقامات اتحادیه اروپا فورا تلاش کرند به شهروندان اروپایی اطمینان ببخشند که برای پیشگیری از همه‌گیری ابولا کاملا مجهز هستند،‌اما کارشناسان می‌گویند نقائصی در نظام‌های بهداشت عمومی در اروپا وجود دارد که ممکن است برای جلوگیری از انتشار این تب منطقه حاره در اروپا باید برطرف شوند.

پروفسور ناتان کلامک،‌متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستانی در بروکسل می‌گوید: «اغلب کشورهای بزرگ خودشان را با ملزومات ضروروی مجهز کرده‌اند،‌ اما شبکه‌های بهداشتی کشورها هنوز آنقدر کامل نیستند که مانع از بروز خطاها شوند.»

به گفته او نگرانی‌ اصلی درباره کشورهایی مانند اسپانیا و یونان است که به علت بحران اقتصادی بیشترین میزان کاهش بودجه‌های بهداشتی را متحمل شده‌آند و فاقد منابع و کارکنان بهداشتی کافی برای مقابله با همه‌گیری ابولا هستند.

آلمان روز پنجشنبه سومین نفر از کارکنان سازمان ملل آلوده شده با ویروس ابولا- یک دکتر سودانی که در لیبریا کار می‌کرده است- را پذیرفت و او را در کلینیکی در شهر شرقی لایپزیک بستری کرد.

در همین حال یک زن استرالیایی که در سیرالئون در درمان بیماران ابولا شرکت داشت، و اخیر به کشورش بازگشته بود، در شهر بریسبین در این کشور لحاظ ابتلا به ابولا که علاج شناخته‌شده‌ای ندارد و حدود نیمی از افراد آلوده‌شده را می‌کشد، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بر اساس آخرین آرقام سازمان جهانی بهداشت شیوع کنونی ابولا در غرب آفریقا که بزرگترین شیوع این بیماری در جهان تا به حال است، در سال جاری میلادی باعث بیماری ۸۰۳۳ نفر و مرگ ۳۸۶۵ نفر از آنها در کشورهای لیبریا، سیرالئون و گینه شده است.

پرسش‌ها درباره عفونت پرستار اسپانیایی

پس از اینکه معلوم شد پرستار رومرو در ۲۹ سپتامبر - در هنگام مرخصی پس از درمان دو مبلغ مذهبی اسپانیایی- احساس بیماری کرده است، اما تا هفت روز دیگر در بیمارستان بستری نشده است، پرسش‌هایی درباره شیوه برخورد اسپانیا با بیماران ابولا مطرح شده است.

خوان مانوئل پارا، یکی از پزشکانی که برای نخستین بار در بیمارستانی در آلکورون در حومه مادرید بر سر پرستار رومرو حضور یافت، بر اساس گزارش روزنامه‌های ال پائیس و ال موندو شکایت کرده است که آستین‌های لباس محافظ او «بسیار کوتاه بود.»

او گفت از طریق رسانه‌ها دریافته است که آزمایش رومرو از از لحاظ ویروس ابولا مثبت شده است و گفت این بیمار ساعت‌ها در بیمارستان در شرایط نامناسب بهداشتی به انتظار مانده بود تا به بیمارستانی در مادرید که در آنجا کار می‌کند و در تجهیزات ویژه برای مواجهه به موارد ابولا را دارد، منتقل شود.

پارا وضعیت سلامت رومرو را در زمان‌هایی ناپایدار، با خطر بالای بروز عوارض و نیاز به مراقبت ۲۴ ساعته، و با بروز علائم اسهال، ترشح، استفراغ و خونریزی قاعدگی» توصیف کرد.

خود دکتر پارا نیز - به همراه یک پرستار دیگر، در ساعات آخر روز چهارشنبه در بیمارستان لا پلاز کارلوس سوم در مادرید پذیرش شدند تا از لحاظ ابتلای احتمالی به ابولا تحت نظر قرار گیرند.

در مجموع در حال حاضر شش نفر در این بیمارستان در قرنطینه قرار دارند، اما فقط در رومرو تشخیص بیماری ابولا داده شده است.

افزایش اقدامات غربالگری

از جمله آخرین قربانیان ابولا،‌ تامس اریک دانکن، نخستین مورد تشخیص‌داده شده ابولا در خاک آمریکا بود که در روز چهارشنبه در دالاس تگزاس درگذشت.

همزمان با اعلام مرگ او، مقامات امریکایی نیز دستور افزایش اقدامات غربالگری را در پنج فرودگاه عمده این کشور در نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، آتلانتا و نیوجرسی را داده‌آند.

ماریسول تورن، وزیر بهداشت فرانسه نیز گفت در حال مذاکره با مقامات کشورهای آفریقایی دچار شیوع ابولا است،‌ «تا مشخص شود در چه شرایطی می‌توانیم کنترل‌های بر روی مسافران خروجی از این کشورها را افزایش دهیم.»

روزنامه بریتانیایی دیلی میل تیتر اصلی را صفحه اولش را به این عنوان اختصاص داد: «چرا مسافران هوایی به بریتانیا را از لحاظ ابولا آزمایش نمی‌کنیم.»

در عین حال رهبران کشورهای آفریقایی با بیشترین شدت شیوع ابولا، گینه، لیبریا و سیرالئون- به جامعه جهانی فشار می‌آورند تا کمک بیشتری به خط مقدم نبرد با ویروس ابولا انجام دهند.

ارنست بایی کوروما، رئیس جمهور سیرالئون از پاسخ جامعه جهانی به این همه‌گیری تا به حال انتقاد کرد و گفت اقدامات جهانی در این باره تا به حال کندتر از سرعت انتشار بیماری بوده است.

او خطاب به سران سازمان ملل، بانک جهانی و صندوق بین‌الملل پول در واشنگتن گفت: »این پاسخ که ار سرعت انتشار ویروس کندتر است، باید تغییر کند.»

۱۳۹۳/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...