نسخه چاپی

جزییات جدید از سقوط مرگبار آنتونوف ۱۴۰

بعد از افشای اسنادی از سوی برخی كارشناسان مبنی بر اینكه آنتونف به دلیل مشكلات فنی متعدد نباید پرواز می كرد حالا گزارش مجلس هم اشاره دارد كه هواپیمای آنتونف ۱۴۰ از طرف نمایندگان هم به دلیل اشكالات فنی اخطار گرفته بود.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین، بعد از افشاي اسنادي از سوي برخي كارشناسان مبني بر اينكه آنتونف به دليل مشكلات فني متعدد نبايد پرواز مي كرد حالا گزارش مجلس هم اشاره دارد كه هواپيماي آنتونف ۱۴۰ از طرف نمايندگان هم به دليل اشكالات فني اخطار گرفته بود.

هم اكنون درباره دلايل سقوط هواپيماي آنتونف كه منجر به كشته شدن ۴۱ نفر از هموطنانمان در ۱۹ مرداد ماه شد،‌ علاوه بر سازمان بازرسي كل كشور،‌ كميته اي در كميسيون عمران مجلس هم تحقيق مي كند كه به گفته اعضاي اين كميته، گزارش اين پرونده به زودي به هيات رئيسه مجلس تقديم خواهد شد اما پيش از تكميل اين گزارش،‌ نعمت چهاردولي عضو كميسيون عمران مجلس گفته كه بعد از بازديدي كه نمايندگان مجلس از فرآيند ساخت اين هواپيما داشتند،‌ تمامي اشكالات فني را به صورت كتبي به مسئولان هواپيمايي اعلام كرده اند اما مورد بي توجهي قرار گرفته اند.

هفته گذشته شهاب محمدی، کارشناس ارشد قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری فاش كرد كه اين هواپيما درباره نارسایی موتور در مناطق گرم و مرطوب و همچنین وجود لرزش شدید در موتورها اخطار گرفته و توصيه اكيد شده بود كه نبايد پرواز كند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ششم مهرماه، درباره دلايل سقوط هواپيما اعلام كرده بود، ‌اضافه بار، ‌شرايط نامساعد جوي و بالا بودن دماي هوا به اضافه نقص فني موتور دلايل اصلي سقوط آنتوف است. اما اين دلايل براي نمايندگان مجلس قانع كننده نيست چرا كه نقص‌هاي فني هواپيماي آنتونوف چندين بار از سوي كارشناسان هواپيمايي و هم از سوي نمايندگان مجلسي كه از نزديك شاهد فرايند پرواز آنتونوف ۱۴۰ بودند به رئيس سازمان هواپيمايي كشور هشدار داده شده بود.

هشدارهاي مكرر

علي نعمت چهاردولي عضو كميسيون عمران مجلس در اين خصوص مي گويد: نامه كتبي هشدار به سازمان هواپيمايي براي جوگيري از پرواز هواپيماي آنتونوف ۱۴۰ در اختيار نمايندگان است. بر اين اساس به سازمان هواپيمايي كشور اخطار داده شده بود به علت مشكلات فني‌ نبايد از اين هواپيما در سيستم ناوگان هوايي استفاده شود.

چهاردولي با اشاره به بازديد نمايندگان از فرايند ساخت و پرواز اين هواپيما پيش از سقوط گفت: بعد از اين بازديد تمام اشكالات فني به صورت كتبي به مسئولان هواپيمايي كشور اعلام شده بود اما متاسفانه بي رغم اين هشدارها باز هم شاهد چنين حوادث تلخي بوديم.

مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود و عضو كميسيون عمران مجلس هم در گفتگو با همشهري مي گويد: مداركي در اختيار داريم كه كارشناسان پيش از سقوط هواپيما همه چيز را نقص فني اين هواپيما را پيشبيني كرده و هشدارهاي لازم را هم داده بودند.

لاهوتي اين را هم گفت بعد از اخطاري كه مجلس به پرواز آنتونف داده بود ۱۰ نفر از كارشناسان هواپيما بار ديگر در تاريخ ۲۵ /۱۲/ ۹۲ نامه اي را به رئيس سازمان هواپيمايي كشور نوشتند و به مسئولان اين سازمان اخطار دادند كه چرا به مباحث كارشناسي اهميت نمي دهند.

او گفت: حتي يك نفر از كارشناسان سازمان هواپيماي كشور نزد من آمد و گفت همان وقتي كه هشدار نقص فني و عدم پرواز اين هواپيما را به مسئولان مربوطه اعلام كردم، من را از سازمان هواپيمايي كشور اخراج كردند.

ادعاي استفاده از موتور بالگرد!

آنچه به عنوان دلايل سقوط هوا پيماي آنتونوف ۱۴۰ از سوي مسئولان هواپيمايي كشور اعلام شد، ‌خلاصه مي شد در نقص فني موتور،‌ جو نامساعد هوا و اضافه بار هواپيما؛‌ اما حالا يكي از نمايندگان مجلس جزئيات بيشتري را در خصوص علت سقوط آنتونوف در گفتگو با همهشري مطرح مي كند.

علي نعمت چهاردولي در خصوص نوع موتور هواپيما آنتونوف ۱۴۰ مدعي شده توان ظرفيت اين موتور بسيار پايين تر از حد استاندارش بوده و متاسفانه از موتور بالگرد در اين هواپيما استفاده شده است.

او مي گويد: از آنجا كه موتور بالگرد به صورت عمودي استفاده مي شود اما اين موتور در هواپيماي آنتونوف به شكل افقي مورد استفاده قرار گفته و تازه علاوه بر اين ها قطعات و وزن اين هواپيما هم اشكالات اساسي داشته است.

اين عضو كميسيون عمران مجلس افزود: قرار بر اين شد كه گزارش نهايي در خصوص سقوط هواپيماي آنتونوف ۱۴۰ به امضاء وزير راه و مسكن شهرسازي برسد و به كميسيون عمران مجلس اعلام شود.

چهاردولي با اشاره به از كار افتادن موتور هواپيما دوثانيه قبل از پرواز مي‌گويد: متاسفانه جان باختن برخي هموطنانمان بعد از حادثه سقوط به علت آتش سوزي هواپيما بوده است و تعدادي از مسافران كه پيش از آتش سوزي هواپيما را ترك كرده بودند زنده ماندند.

یک عذرخواهی از مردم نشد چه رسد به استعفا

اوايل سال جاري بود كه غرق شدن يك كشتي دركره جنوبي باعث كشته شدن ۳۰۰ نفر كه اكثرا دانش آموز بودند شد. نخست وزير كره جنوبي در واكنش به اين حادثه دلخراش از مردم كشورش عذرخواهي و استعفا كرد.

چونگ هونگ اون در حالي كه ۱۴ ماه از اغاز به كارش مي گذشت در کنفرانس مطبوعاتی مسؤولیت کامل حادثه غرق شدن کشتی را برعهده گرفت و اعلام كرد به خانواده های قربانیان حادثه، تسلیت می گویم و از ته قلبم از آنها عذرخواهی و برای نجات یافتگان بهبود و سلامتی آرزو می کنم. او معتقد بود استعفایش اقدامی است که حتما باید در برابر رنج خانواده های قربانیان و اندوه و خشم گسترده مردم انجام شود.

حالا دو ماه از حادثه سقوط هواپيماي آنتونوف ۱۴۰ كه خانواده هاي بسياري را داغدار كرد مي‌گذرد و تا كنون هيچ مسئولي حاضر به يك عذرخواهي ساده از مردم و خوانده هاي قربانيان هم نشده است چه برسد به استعفا؛

لاهوتي نماينده مجلس در اين باره مي گويد: متاسفانه به رغم اينكه تخلف مسئولان هواپيمايي كشور در سقوط هواپيماي آنتونوف ۱۴۰ كاملا روشن است اما وزير و مسئولان مربوطه حتي حاضر به يك عذرخواهي از مردم هم نشدند.

او با اشاره به دلايلي كه جهانگيريان رئيس سازمان هواپيمايي كشور براي سقوط آنتونوف اعلام كرده بود مي گويد: ما بر روي اين دلايل بحث داريم. شرايط فرودگاهي يعني چه؟ چرا به هواپيما با اينكه مي دانستند اضافه بار دارد مجوز پرواز داده شده است. اينكه مي گويند دماي هوا مساعد نبوده چرا پس ساير پرواز ها بدون مشكل انجام گرفت و اگر دماي هوا فقط براي اين هواپيما مساعد نبود چرا اجازه پرواز داده شد؟

اين عضو كميسيون عمران معتقد است مسئولان مقصر مي خواهند حادثه سقوط آنتونوف ۱۴۰ مشمول زمان شود تا اين حادثه دلخراش به فراموشي سپرده شود، اما مجلس از اين موضوع كوتاه نخواهد آمد و بنده درخواست اجراي ماده ۴۹ آيين نامه را كرده ام.

ماده ۴۹ آيين نامه داخلي مجلس مي گويد: ۱۰ نفر از نمايندگان مي توانند در خواست قرائت گزارش سانحه را در صحن علني مجلس داشته باشند و طبق آيين نامه شش نفر از نمايندگان هم حق اظهار نظر خواهند داشت. بعد از آن هم در صحن تصميم گيري مي شود كه موضوع به قوه قضائيه براي رسيدگي بيشتر ارسال شود يا اينكه مجلس تصميم ديگري بگيرد.

۱۳۹۳/۷/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...