نسخه چاپی

اقتصاد در روزنامه های امروز:

از تك رقمی شدن بیكاری تا شیپور گشاد بنزینی تندروها!

تك رقمی شدن آمار بیكاری، ادامه آمارهای واردات و صادرات، سهام عدالت و موضوع بنزین های آلوده از خبرهای مهم اقتصادی روزنامه های امروز بود.

به گزارش نما شیپور گشاد تندروها و دعوای بنزینی روزنامه ها!یاشیپور گشاد بنزینی تندروها!گروه اقتصادی مشرق - روزنامه کیهان در شماره امروز جمله عجیب "سخنگوی دولت سخنان خود را تکذیب کرد" را به عنوان تیتر اول روزنامه برگزیده است. نوبخت چهارشنبه اعلام کرده بود که بنزین داخلی سرطان زا نیست و همه رسانه های منتقد دولت این مطلب را منتشر کرده بودند اما گویا دولتی ها انتظار نداشتند که این موضوع این همه بازخورد داشته باشد چراکه مدت ها رئیس سازمان محیط زیست و حتی وزارت نفت علیه بنزین داخلی به خصوص بنزین تولید پتروشیمی ها صحبت کردند.

با وجود اینکه سخنان نوبخت در اکثر رسانه ها چاپ شده بود دفتر سخنگوی دولت به روزنامه کیهان تکذیبیه ای ارسال کرد تا این روزنامه نیز تیتر اول خود را به همین موضوع اختصاص دهد. در این تکذیبیه دفتر نوبخت اعلام کرده: "در نشست خبری سخنگوی محترم دولت در روز چهارشنبه مورخ 93/7/16 که به صورت صوتی و تصویری ضبط شده است خبرنگار محترمی با استناد به گزارش نهایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد آلوده بودن بنزین‌های وارداتی «یورو4» و حتی بی‌کیفیت‌تر بودن آن نسبت به بنزین‌های وارداتی «یورو2» از سخنگوی محترم دولت سوالی مطرح می‌نماید که سخنگوی محترم در پاسخ، این آلودگی بنزین وارداتی «یورو4» را نفی می‌کند و تاکید می‌کند که اگر این بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، دولت آن را توزیع نمی‌کرد. بنابراین آنچه در سوال خبرنگار محترم مطرح بود آلودگی بنزین وارداتی «یورو4» بوده نه بنزین تولید داخل تا سخنگوی محترم در مورد عدم آلودگی بنزین‌های داخلی خبررسانی کند."

این تکذیبیه را کیهان بی جواب نمی گذارد و پس از اینکه مدعی می شود که فایل صوتی سوال و جواب از سخنگوی دولت وجود دارد در پاسخ به ادعای دفتر نوبخت می نویسد: "اظهارات صریح سخنگوی دولت درباره سرطان‌زا نبودن بنزین داخلی را تمامی خبرگزاری‌ها، بلافاصله پس از پایان مصاحبه ایشان مخابره و منتشر کرده و برخی از آنها تیتر «بنزین داخلی سرطان‌زا نیست» را برای خبر مصاحبه سخنگوی دولت انتخاب کرده‌اند. سیمای جمهوری اسلامی نیز همان شب متن سخنان آقای نوبخت را پخش کرده است، بنابراین تعجب‌آور است که دفتر سخنگوی محترم اظهارات صریحا اعلام شده ایشان را تکذیب می‌کند! خبرنگار از سخنگوی محترم دولت می‌پرسد: «با توجه به اینکه کمیسیون‌های تخصصی انرژی و بهداشت مجلس بحث سرطان‌زا بودن بنزین را رد کرده است، می‌خواهیم بدانیم آیا دولت مجددا به سمت تولید بنزین در پالایشگاه‌ها حرکت می‌کند یا نه؟» آیا همین تغییرات اعمال شده در اظهارات دکتر نوبخت که تحریف و دستکاری سخنان ایشان و نسبت دادن اظهارات ناگفته به سخنگوی محترم دولت است، نشانه تلاش- البته بی‌حاصل- جوابیه‌نویسان برای کتمان واقعیت و لاپوشانی یکسال سیاه‌نمایی علیه تولید داخلی و ایجاد تشویش در افکارعمومی نیست؟!"

شیپور گشاد تندروها و دعوای بنزینی روزنامه ها!یاشیپور گشاد بنزینی تندروها!جالب اینکه روزنامه آرمان در نقش سخنگوی سخنگوی دولت ظاهر می شود و در توضیحی اشاره کرده که منظور نوبخت از بنزین های داخلی، بنزین های داخلی نبوده است! این روزنامه در این باره نوشت: "اظهارات روز چهارشنبه سخنگوی دولت درباره بنزین پتروشیمی‌ها، بسیاری از رسانه‌های مخالف دولت یازدهم را خرسند کرد. اما سخنگوی دولت روحانی کدام بنزین را گفت سرطانزا نیست... سخنگوی دولت چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران درباره کیفیت بنزین داخلی چنین گفت: دولت سرطان‌زابودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند. اگر چنین بود دولت جلوی آن را می‌گرفت.همین سخنان با واکنش‌های رسانه‌های مخالف دولت یازدهم مواجه شده و آن را نشانه عقب‌نشینی دولت روحانی از ماجرای بنزین‌های آلوده و سرطان‌زا دانسته‌اند. اما یک نکته را فراموش کرده‌اند؛ دولت یازدهم مدعی آلاینده و سرطان‌زا بودن بنزین تولیدشده در دولت دهم است و نه بنزینی که خودش تولید می‌کند!"

روزنامه آرمان اکثر درصد قابل توجهی از صفحات اقتصادی خود را به همین موضوع اخصاص داده و در گزارشی با عنوان "شیپور گشاد تندروها درباره بنزین‌آلوده" نوشته است: "پس از بحث‌های فراوان پیرامون آلودگی بنزین پتروشیمی و دستور مستقیم وزیر نفت مبنی بر توقف تولید و به‌کارگیری این بنزین در چرخه سوخت کشور که با درخواست معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست به انجام رسید و در سوی مقابل رسانه‌های منتقد دولت و وزیر نفت احمدی‌نژاد منکر هرگونه ناپاکی در بنزین پتروشیمی شدند، بالاخره در خردادماه سال 93 رسانه‌ها با انتشار مستنداتی نشان دادند که بنزین پیرولیز با 40 درصد بنزن و نیز رفورمیت با 8 تا 10 درصد بنزن در تولید بنزین‌های پتروشیمی کاربرد داشته‌اند" در همین گزارش باز هم به سخنان نوبخت اشاره می شود: " (نوبخت در آن گفتگو گفته )که اگر این بنزین یورو4 وارداتی آلوده بود، دولت آن را توزیع نمی‌کرد. حال طی یک شعبده‌بازی غیرمنتظره، رسانه‌های تندرو اشاره نوبخت به غیرآلوده بودن بنزین واراداتی یورو4 را به بنزین تولید داخلی ارتباط داده و سپس نتیجه‌گیری می‌کنند که منظور نوبخت بنزین پتروشیمی تولیدی در سال‌های 88 تا 92 است."

جالب تر از همه اینها مصاحبه روزنامه آرمان با موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس است که همه گزارش های روزنامه به نفع دولت را نفی می کند! موسوی نژاد به خبرنگار روزنامه آرمان می گوید:" در دولت یازدهم بنزین وارداتی از شاخص‌های استاندارد برخوردار نیست و دارای یکسری مواد ممنوعه بوده است که خطر آن بیش از خطر بنزین و ریفورمیت پتروشیمی‌هاست؛ یعنی شناسنامه بنزین تولید داخل و ریفورمیت پتروشیمی‌ها در داخل کشور مشخص است. اما این درحالی است که بنزین وارداتی نه‌تنها شناسامه ندارند بلکه طی بررسی‌ها مشخص شده است که بنزین‌های وارداتی از استاندارد اولیه برخوردار نیستند... چه اشکالی دارد که تولید داخل داشته باشیم؟ مگر ما دارای نفت خام و امکانات تولیدی نیستم، باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم و به این سمت حرکت کنیم. مادامی که این نگاه که تولید داخل اقتصادی نیست وجود داشته باشد؛ با این بهانه به دنبال رویکرد واردات بنزین هستیم."

باز هم یک آمار دیگر

شیپور گشاد تندروها و دعوای بنزینی روزنامه ها!یاشیپور گشاد بنزینی تندروها!انتشار آمار کاهش نرخ بیکاری در تابستان 93 رسانه های حامی دولت را خوشحال کرد تا آنها سوژه خوبی برای یکی دیگر از دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم داشته باشند. مرکز آمار اعلام کرده نرخ بیکاری تک رقمی شده و از 10.5 درصد به 9.5 درصد کاهش یافته است البته جزئیات این آمار آن قدرها هم رسانه های حامی را خوشحال نکرد. مثلا امروز روزنامه شرق نوشت:" البته این نرخ بیکاری همچنان برمبنای تعاریف دستکاری‌شده در دولت نهم برآورد شده است و مبنای اشتغال افراد طبق این تعریف جدید یک‌ساعت کار در طول هفته است. بر این اساس کارشناسان معتقدند در صورتی که به موضوع اشتغال و نرخ بیکاری حادث‌شده در کشور به‌صورت واقعی نگاه کرده و داده‌ها را براساس واقعیات و نه حدسیات بررسی کنیم به‌خوبی درمی‌یابیم که با نرخ بیکاری بیش از اینها مواجه هستیم. به عقیده این افراد اولا دولت در سرشماری‌های جدید خود افراد 15سال به بالا را جزو جمعیت شاغل محسوب می‌کند در صورتی که در گذشته جمعیت بالای 10سال در برآورد آمار جمعیت شاغل برآورد می‌شد. دوم آنکه نرخ بیکاری زنان که تقریبا نیمی از جمعیت فعال کشور هستند 50درصد بوده و همچنین در درجه سوم هم می‌توان به نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان اشاره کرد که بیش از 30درصد است. با احتساب این اعداد به این نتیجه خواهیم رسید که نرخ بیکاری عمومی کشور زیر 20درصد نیست."

با این وجود نرخ بیکاری مطلب اصلی رسانه های هوادار دولت بوده است. از طرفی روزهای ناامیدکننده بورس شرقی ها را بر آن داشته تا گزارش مفصلی از روزهای "حضیض" بازار سرمایه منتشر کنند: " رمق بازار سرمایه در ماه‌های اخیر به‌قدری کم شده که اگر روزی، تک‌سهمی، اندکی هیجانی شود، حس نوستالژی را برای بازیگرانش به همراه دارد. تلاطم خروشان روزهای اوج، جای خود را به افسردگی روزهای حضیض داده است...اما هدف دولت جدید، اصلاح زیربنایی اقتصاد است. کنترل تورم و هدایتش به سوی جریان نزولی از اولویت‌های اولیه مدیران اقتصادی به شمار می‌رود. مشکل اینجاست که اقتصاد، موذی است. در کنار کاهش یک عامل مخرب، باید به تاثیر منفی‌اش در متغیر دیگری تن دهیم. اگر به‌دنبال کاهش تورم هستیم باید کاهش اشتغال و رکود در تولید را نیز بپذیریم."

شیپور گشاد تندروها و دعوای بنزینی روزنامه ها!یاشیپور گشاد بنزینی تندروها!روزنامه اعتماد هم علاوه بر گزارش تک رقمی شدن نرخ بیکاری، درباره سرمایه گذاری هندی ها در ایران گزارش مفصلی با عنوان "مهاراجه‌ها در سرزمين پارسي صاحب زمين مي‌شوند؟" کار کرده نوشته است:"|در شرايطي نمايندگان مجلس از قانوني براي منع فروش زمين يا ايجاد منطقه‌يي انحصاري براي ساير كشورها خبر مي‌دهند كه منابع هندي اعلام كردند: «دهلي‌نو درحال مذاكره با تهران براي ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در ايران است كه در آن شركت‌هاي شيميايي و پتروشيمي هند بتوانند اقدام به توليد مواد اوليه كنند.» آيا مناطق وي‍‍ژه اقتصادي جزو سرزمين اصلي محسوب نمي‌شود؟"

شیپور گشاد تندروها و دعوای بنزینی روزنامه ها!یاشیپور گشاد بنزینی تندروها!روزنامه وطن امروز اما در گزارش های اصلی خود علاوه بر موضوع سیاسی شدن کیفیت بنزین ها، به آمارهای تراز تجاری ایران پرداخته و منفی بودن آن را هشداری برای تولیدکنندگان داخلی دانسته است. همچنین این روزنامه گزارش مفصلی درباره برخورد سیاسی دولتی ها با سهام عدالت منتشر کرده و نوشته است:" مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت با اشاره به سیاسی بودن تصمیمات دولت با هدف مصادره آن به نفع دولت گفت: برخی افراد دولتی در پی آن هستند که مسؤولان بخش سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت را تغییر داده و از همفکران و دوستان خود در این زمینه استفاده کنند. بر اساس بخشنامه دولت قبل نمایندگان سهام عدالت را دولت باید انتخاب کند و بر سر این مساله دولت قبل با مجلس درگیر شد و در واقع الان مجدداً راه رفته گذشته را دنبال می‌کنند...دولت به طور کلی می‌خواهد از وزرا و مسؤولان دولتی به عنوان اعضای مجمع شرکت‌های سهام عدالت استفاده کند و این کار با هدف اصلی از تشکیل سهام عدالت در تضاد است.

۱۳۹۳/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...