نسخه چاپی

ذخایر آبی تهران قرمز است

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینكه در حال حاضر سدهای پنج‌گانه استان تهران ۱۷۰ میلیون مترمكعب آب دارند و روزانه ۱.۶ میلیون مترمكعب آب از این سدها برای شرب تهران استفاده می‌شود، گفت: اگر وضعیت بارندگی در دو ماه آینده خوب نباشد، برای تأمین آب تهران به مشكل می‌خوریم.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، خسرو ارتقایی امروز در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای سال آبی جدید ۹۴-۹۳ (اول مهر ماه) تاکنون در حوزه استان تهران بارندگی جدی نداشتیم، به طوری به طور متوسط ۱.۹ میلی‌متر بارندگی گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی کشور بارندگی در استان تهران در ۳ ماهه پاییز نرمال پیش‌بینی شده است، گفت: در حال حاضر ورودی آب به سدهای استان تهران نسبت به سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است.

وی ادامه داد: ذخایر سدهای تهران به گونه‌ای است که تنها ۲۰ درصد از آب این سدها را می‌توانیم ذخیره و در سال آینده استفاده کنیم، بنابراین باید متذکر شوم که میزان ورودی آب به سدهای استان تهران به دلیل کمبود بارش‌ها کاهش زیادی داشته است.

ارتقایی گفت: حجم ورودی آب به سدهای استان تهران در سال آبی گذشته ۹۲ - ۹۳ یک میلیارد و ۳۹ میلیون مترمکعب بوده است که این میزان معادل مصرف یک سال تهران است، البته این میزان آب ورودی به این معنی نیست که صد در صد آن سهمیه شرب باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: در سال آبی ۹۱ و ۹۲ یک میلیارد و ۲۹۴ میلیون مترمکعب ورودی آب به سدهای تهران بوده است و در سال آبی ۹۰ و ۹۱ که سال نرمالی از بابت بارندگی داشتیم، ورودی آب سدهای تهران ۲ میلیارد و ۲۷۴ میلیون مترمکعب بوده است.

وی تأکید کرد: این روند نزولی ورودی آب به سدها نشان می‌دهد که چه خطری مخازن سدهای تهران را تهدید می‌کند.

ارتقایی گفت: سطح مخازن آب سدهای تهران در سال آبی جدید ۴۲۰ میلیون مترمکعب بوده، در حالی که این حجم در سال آبی گذشته ۴۷۰ میلیون مترمکعب بوده است و این نشان می‌دهد که حجم آب سدهای تهران نسبت به سال گذشته ۵۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

به گفته وی حجم مخازن سدهای تهران در سال آبی نرمال ۷۶۰ میلیون مترمکعب بوده است.

به گفته وی در حال حاضر سد امیرکبیر ۱۰۲ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۳۴ میلیون مترمکعب، سد لار ۲۸ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۱۵۷ میلیون مترمکعب و سد ماملو ۹۷ میلیون مترمکعب آب در پشت خود ذخیره دارند و این در حالی است که از این میزان حجم آب ذخیره شده تنها ۱۷۰ میلیون مترمکعب قابل برداشت است.

به گفته وی در حال حاضر ۴۶ درصد از چاه‌ها و ۵۴ درصد از سدها برای آب شرب تهران برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آب و فاضلاب استان تهران ۴۵۰ تا ۵۰۰ حلقه چاه آب داشته است، گفت: در حال حاضر این میزان افزایش یافته و تعداد چاه‌های تهران به بیش از ۵۰۰ حلقه رسیده است و به تازگی با صدور مجوز برای حفر ۷۴ حلقه چاه موافقت شده و تاکنون ۲۰ حلقه چاه حفاری شده و ۱۰ حلقه نیز در حال حفاری است.

وی ادامه داد: اگر این ۷۴ حلقه چاه حفر شود و به بهره‌برداری برسد ۴۰ میلیون مترمکعب آب از این چاه‌ها وارد مدار می‌شود که کمک بزرگی به بخشی از شمال شرق تهران خواهد کرد.

ارتقایی با اشاره به اینکه باید مدیریت مصرف آب را جدی بگیریم و مصرف‌کنندگان مصرف بهینه آب را سرلوحه کار خود قرار دهند، گفت: تفکیک آب شرب از آب بهداشتی اقدام خوبی است که می‌تواند مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما این اقدام هزینه سنگینی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه با توجه به هزینه بالای تصفیه آب این آب‌های تصفیه شده در فلاش‌تانک‌ها استفاده می‌شود، به طوری که هر بار با استفاده از فلاش‌تانک ۱۰ لیتر آب شرب برای مصارف بهداشت استفاده می‌شود.

ارتقائی خاطر نشان کرد: روزانه ۱۶ مترمکعب بر ثانیه و یا به عبارتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب از سدها برای شهر تهران برداشت و استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در یک یا دو سال آینده باید مصرف آب مدیریت شود تا به وضعیتی که در دو سال گذشته داشتیم، برگردیم و اگر چنانچه بارندگی‌ها نرمال نباشد، برای تأمین آب تهران به مشکل خواهیم خورد.

۱۳۹۳/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...