نسخه چاپی

ایران رسما قیمت نفت خود را كاهش داد

مدیر امور بین‌الملل شركت ملی نفت گفته است ایران متناسب با كاهش قیمت نفت عربستان در بازار آسیا قیمت نفت خام صادراتی خود را كاهش داده است، اما این كاهش قیمت به معنای جنگ قیمتی با عربستان نیست.

به گزارش نما به نقل از فارس، پس از گزارش رویترز و بلومبرگ که به نقل از منابع آگاه در شرکت ملی نفت ایران نوشتند ایران نفت خود را در ماه نوامبر در آسیا با بالاترین تخفیف در طی حدود ۶ سال گذشته و با کاهش معادل کاهش قیمت نفت عربستان عرضه خواهد کرد، سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و مسئول فروش نفت ایران گفت: ایران قیمت رسمی نفت خود را کاهش داده است اما این به معنای جنگ قیمتی با عربستان نیست.

قمصری همچنین تاکید دارد که قیمت رسمی نفت عربستان در ماه جاری در همه بازارها نسبت به ماه گذشته کاهش یافته و طبیعی است که قیمت نفت ایران نیز متناسب با قیمت نفت عربستان کاهش پیدا خواهد کرد و این مساله را ناشی از دلایل فنی مربوط به عرضه و تقاضا می‌داند.

وی همچنین در گفت‌وگوی دیگری گفته است:«عربستان سعودی با توجه به شرایط بازار، فرمول فروش قیمت نفت خود را تغییر داده است و ایران هم متناسب با شرایط بازار قصد دارد فرمول فروش قیمت نفت خود را تغییر دهد،» اما قمصری هدف ایران از این تغییر فرمول فروش نفت خام را نیز به هیچ وجه رقابت با عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو اوپک در بازار نفت نمی‌داند. با وجود اینکه خود می‌گوید:« پیش بینی می شود این تغییر فرمول بزودی در بازار فروش تک محموله نفت خام نیز تاثیرگذار باشد.»

علی‌رغم آنکه مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران دلیل کاهش قیمت نفت را کاهش تقاضای پالایشگاه‌ها در بازار جهانی اعلام کرده است اما کارشناسان و تحلیلگران نفتی جهان یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت نفت را تلاش آمریکا برای کاهش قیمت نفت از طریق عرضه ظرفیت مازاد نفت عربستان به بازار برای فشار بر ایران و روسیه اعلام می‌کنند. عربستان حتی به این مساله نیز اکتفا نکرده و تخفیف‌های ویژه‌ای برای مشتریان خود در آسیا قائل شده است. همان تخفیفی که قمصری از آن به تغییر فرمول فروش نفت خام یاد کرده است.

علیرغم این کاهش قیمت شدید و غیر متعارف قیمت نفت به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه، بیژن زنگنه وزیر نفت و دیگر مقامات نفتی ایران برگزاری جلسه فوق‌العاده اوپک برای بررسی تولید و کاهش احتمالی سهمیه تولید اعضا را ضروری نمی‌دانند.

بر اساس این گزارش، در حالی که قمصری می‌گوید در دوره اخیر قیمت نفت ایران برای رقابت با عربستان در زمینه جذب بیشتر مشتری کاهش معناداری پیدا نکرده است، رسانه‌های خارجی گزارش داده‌اند شرکت ملی نفت ایران ماه آینده نفت سبک خود را که مهمترین نوع نفت صادراتی کشور است، در آسیا ۸۲ سنت کمتر از قیمت متوسط عمان و دوبی به مشتریان عرضه خواهد کرد. این رقم یک دلار کمتر از قیمت ماه اکتبر است و بزرگترین کاهش قیمت از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون به شمار می رود.

همچنین نفت سنگین ایران در ماه نوامبر، ۲ دلار و ۶۱ سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی در بازار آسیا عرضه خواهد شد، در حالی که این رقم در ماه اکتبر یک دلار و ۹۱ سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی بود. بدین ترتیب ایران قیمت نفت سنگین خود را نیز ۷۰ سنت کاهش داده است. همچنین قیمت نفت فروزان در ماه نوامبر ۲ دلار و ۴۴ سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی خواهد بود که این رقم نسبت به ماه اکتبر ۷۰ سنت ارزان تر شده است. قیمت نفت سنگین میادین سروش و نوروز نیز برای ماه نوامبر ۶ دلار و ۹۰ سنت کمتر از متوسط عمان و دوبی تعیین شده که ۱۰ سنت نسبت به قیمت ماه اکتبر پایین تر است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت بتازگی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت ملی نفت ایران قصد دارد قیمت نفت خود در بازار جهانی کاهش دهد بدون تایید یا تکذیب مستقیم این مساله در اظهار نظری غیر صریح اما کنایه‌آمیز گفته بود: مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از همه کارها و ابزارهای حرفه ای خود در حوزه بازرگانی برای فروش و صادرات نفت خام ایران استفاده خواهد کرد.

۱۳۹۳/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...