نسخه چاپی

نقطه آغاز وحدت اصولگرایان

محمدكاظم انبارلویی

عصر ديروز همه اضلاع اصولگرايي آمده بودند تا بگويند همگرايي يك ارزش و عملي مهم است. آمده بودند تا بگويند مشكلات را مي‌توان زير سقف گفتگو حل كرد. آمده بودند تا بگويند وحدت و همگرايي در سايه تنازل از سليقه‌ها و پايداري روي اصول امكان‌پذير است. آمده بودند بگويند اختلاف و انشقاق مغاير آموزه‌هاي ديني است. "اجماع" و "مدارا" يك ارزش و حتي يك تكليف است. آمده بودند تا بگويند رسيدن به اجماع مهارت مي‌خواهد و مسير آن "عقلانيت" است.

آمده بودند تا بگويند اختلاف سليقه مقدمه رسيدن به تصميم‌گيري جامع است نه ابزاري براي "واگرايي"! از آن بايد استقبال كرد و با مديريت صحيح آن براي تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌هاي بزرگ به‌كار برد.

نشست ديروز زنگ گفتگوي اصولگرايان را در سراسر كشور به صدا درآورد و يك نشاط سياسي را در اردوگاه اصولگرايان پديد آورده است.

اين پديده در فضاي بي‌عملي و افسردگي اصولگرايان در سپهر سياست يك فرصت است كه بايد آن را مغتنم شمرد.

اين ظاهرا سومين نشستي است كه اصولگرايان به همت حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي برگزار مي‌كنند و در آن بزرگاني از جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم اصولگرايان را به همگرايي و وحدت دعوت مي‌كنند. توفيق اصولگرايان در مديريت مجلس و دولت در يك دهه اخير كارنامه‌اي روشن دارد. برخي در اين كارنامه اخلال كردند و اختلافات بين اضلاع اصولگرايي را سوزن‌باني كردند تا در انتخابات رياست‌جمهوري دوره يازدهم اصولگرايان با يك نامزد به ميدان نيايند. اصولگرايان با آسيب‌شناسي از اين واگرايي به نكات مهمي رسيده‌اند و حالا دارند اين مسير را اصلاح مي‌كنند.

آيت الله مصباح يزدي در اين نشست ريشه اختلافات را
برتري طلبي دانست وفرمود: «اگر مي خواهيم اشتباه نكنيم بايد اصول را بشناسيم وبه آن عمل كنيم.» به نظر مي رسد كار را از همين نقطه بايد شروع كرد.

امروز اصولگرايان نيازمند بازتوليد گفتمان اصولگرايي هستند تا در سايه آن با سازماندهي واحد به كار جمعي واحد روي آورند. نشست‌هايي از اين دست كه ديروز برگزار شد آوردگاه چنين كار جمعي و شكل‌گيري چنين گفتماني است. گفتماني كه اصلي‌ترين كليد واژه‌هاي آن "وفاق"، "وحدت"، "آرامش"، همراه با "ولايت" است. امروز اصولگرايان نيازمند بازسازي مرجعيت سياسي خود هستند تا با تكيه بر علماي مبارز، عارفان و فقيهان و مجتهدين برجسته دغدغه "صحت عمل" خود را در سپهر سياست ورزي برطرف كنند. فرآيند همگرايي اصولگرايان در حال‌حاضر چنين مسيري را طي مي‌كند.

حاشيه نشست ديروز بيش از متن آن بود بسياري از سران اصولگرا ديروز فرصتي پيدا كردند ديدار ها را تازه كنند واين ديدار ها
مي تواند نويد بخش نشست هاي وحدت آفرين آينده باشد.

نشست اخير به بركت روز غدير، روز "اكمال دين" و "اتمام نعمت" صورت گرفت و بدون شك در امتداد غدير نيز بركات زيادي بر آن مترتب خواهد بود.

۱۳۹۳/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...