نسخه چاپی

شاید جامعه صدای صنعت گیم را بشنود!

هادی جعفری مدیر پروژه بازی «جنون سیاه» با بیان اینكه تبلیغات خوب برای بازی‌ها و قرار گرفتن شان در نظام نشر سالم، منجر به بازگشت سرمایه بسیار خوبی خواهد شد، گفت: مشكل اصلی این است كه بازی‌های خارجی به قیمت اصلی ارایه نمی‌شوند. به همین علت مخاطب ایرانی توقع دارد تولیدكننده داخلی هم بازی را با همان كیفیت تولید كند. غافل از اینكه بازی باكیفیت خارجی بیش از دهها میلیون دلار هزینه ساخت برده است و به علت نبود قانون كپی رایت به قیمت چند هزارتومان به فروش می‌رود. بعد هم انتظار دارند ما هم با همین قیمت بازی را ارایه دهیم درحالی كه هزینه چاپ و بسته‌بندی بازی بیشتر از این قیمت می‌شود.




به گزارش نما هادی جعفری ادامه داد: به علت عدم وجود قانون کپی رایت، هیچ مجازاتی برای افرادی که بازی را زیر قیمت ارایه می‌کنند، درنظر گرفته نمی‌شود. من نمی‌گویم قانون کپی رایت را اجرایی کنیم؛ چون در این صورت ما باید برای تجهیز استدیوها و خرید هر نرم‌افزار چند هزار دلار بدهیم که از توان نیروهای داخلی خارج است. اما می‌توان اجازه حضور به برخی شرکت‌های تولید کننده گیم را در ایران داد و از آن ها حمایت کرد. بگوییم شما حق داری با قیمت واقعی بفروشی و اگر کسی زیر قیمت جهانی فروخت، مجازاتش‌کنیم. در این صورت هم تعامل مان را با شرکت‌ های جهانی گسترش می‌ دهیم و هم به صورت نانوشته برای خودمان مصونیت فرهنگی ایجاد کردیم. واقعیت این است که کیفیت بازی‌های ما پایین نیست. تنها با پخش تریلر «جنون سیاه» چند ناشر خارجی برای خرید ابراز تمایل کردند. اینها بازی‌هایی هستند که توان رقابت با بازیهای خارجی را دارند و می‌توانند مخاطب ایرانی را راضی کنند.

اسطوره‌هایمان را برای بازی‌های بی‌کیفیت هزینه نکنیم
حسین خداشناس یکی دیگر از بازی ساز های داخلی در حاشیه برگزاری چهارمین جشنواره بازی‌ های رایانه‌ ای تهران گفت: اگر یک بازی نتوانست در جشنواره موفق شود، نقاط ضعف آن به تولیدکنندگان گفته شود تا با مرتفع کردن این کاستی‌ها بتوانند حضور پرثمرتری را در حوزه بازی‌های رایانه‌ای داشته باشند.

تولیدکننده بازی «گاندو» با بیان اینکه ایده در ذهن تولید کننده وجود دارد، افزود: اجرایی کردن ایده نیاز به حضور یک گروه متخصص و آشنا به فن دارد؛ البته بزرگترین مشکل در بحث اجرایی کردن ایده، بحث تامین نشدن هزینه‌های مالی است.



خداشناس پیرامون تولید بازی با محتوای ایرانی اضافه کرد: ساخت بازی با محتوای ایرانی نیاز به تجربه و تخصص زیادی دارد؛ نباید اسطوره‌های فرهنگی و تاریخی خود را با ارائه یک بازی بی‌کیفیت، هزینه کنیم. در بحث محتوا باید به سمتی حرکت کنیم که داستان بازی از قدرت کافی برای جذب مخاطب برخوردار باشد. در یک بازی خوب مهمترین ویژگی داستان خوب است.

خداشناس گفت:بازی باید در بازار رقابت حرف برای گفتن داشته باشد. بازی‌های بسیاری تولید می‌شوند که به لحاظ محتوایی در سطح خوبی هستند اما چون در بعد فنی خوب عمل نشده است، نمی‌توانند در بازار رقابت پیروز شوند.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد، گفت: جوانان با استعدادی در صنعت گیم مشغول فعالیت هستند که باید بستر برای آنان فراهم شود و به لحاظ مالی نیز حمایت شوند تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

۱۳۹۳/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...