نسخه چاپی

عضو كمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با نما:

عربستان در تبدیل نفت به ثروت تعجیل دارد/ باید به سمت تولید محصولات پتروشیمی رفت

عکس خبري -عربستان در  تبديل نفت به ثروت تعجيل دارد/ بايد به سمت توليد محصولات پتروشيمي رفت

جعفر قادری گفت: در این شرایط پیش آمده و موضوعات باید برای اقتصاد كشور مدیریت خاص داشته باشیم و بیشتر به جای استفاده از نفت خام و میعانات گازی و گاز، باید به سمت تولید محصولات پتروشیمی رفت.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با کاهش سهمیه ایران در اپک و ضرورتهای مدیریتی در کشور گفت: قیمت نفت در شرایط کنونی در فضای رقابتی قرار گرفته است که این فضای رقابتی از دستان اپک خارج شده است و مجموعه هایی بیرون از اپک یا برخی در درون اپک با تخلفاتی که انجام می دهند ، برروی تصمیمات این نهاد مشکلاتی را ایجاد می کنند و عملا کنترل قیمت از دستان اپک خارج شده است .
وی افزود : اکنون افزایش حجم تولید عربستان و قطر و یا برخی از تولیدکنندگان خارج از اپک ، افزایش داشته اند ، کار را برای اپک نیز دشوار کرده است و از طرفی هم مدیریتی که در مصرف انرژی انجام می شود و انرژی های جایگزینی که هم اکنون مطرح است ، باعث شده است که این مقدار چشم انداز روشنی برای افزایش و تثبیت قیمت وجود نداشته باشد و مگر اینکه قیت آنقدر پایین بیاید که برخی تولیدکنندگان از دور گردون خارج شوند و مقرون به صرفه نباشد .
قادری با اشاره به آنکه در شرایط فعلی باید مدیریت صحیح داشته باشیم، خاطر نشان کرد: در این شرایط پیش آمده و موضوعات باید برای اقتصاد کشور مدیریت خاص داشته باشیم و بیشتر به جای استفاده از نفت خام و میعانات گازی و گاز، باید به سمت تولید محصولات پتروشیمی رفت و به طور کلی باید تنوع در تولید استفاده کنیم، که از این نظر باید از آسیبها در این عرصه جلوگیری کنیم .
وی در پاسخ به اینکه آیا این تحرکات می تواند از سوی برخی کشورها چون عربستان وجه سیاسی داشته باشد اذعان داشت: این اقدامات هم سیاسی است و هم رقابت اقتصادی است. چرا که کشورهایی که ذخایر بالایی دارند، ممکن است در کنار اهداف سیاسی خودشان این نگرانی را داشته باشند که در آینده این ذخایر انبوه به دردشان نخورد؛ بنابراین تعجیل داشته باشند تا این ذخایر را تبدیل به ثروت های قابل نقد کنند. اما این موضوع باید باعث شود که ما اقتصاد خود را مدیریت کنیم و از فرصتهایی که برای ما ایجاد می شود نهایت استفاده را بکنیم؛ و از اقتصاد نفتی دور شوم.

۱۳۹۳/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...