نسخه چاپی

در نود بررسی شد

علت اصلی ناكامی تیم‌های ملی پایه

برنامه دوشنبه شب نود با دعوت از سه كارشناس و همچنین مصاحبه‌های مختلف به كالبدشكافی دلایل ناكامی تیم‌های فوتبال پایه ایران در ماه‌های اخیر پرداخت.

به گزارش نما به نقل از مهر، در حالی که لیگ برتر فوتبال ایران به واسطه برپایی اردوی تیم ملی در پرتغال تعطیل است، برنامه این هفته نود به واکاوی ناکامی فوتبال پایه ایران اختصاص داشت. سئوال برنامه، "مهمترین عامل ناکامی تیم‌های پایه" بود که برای این سئوال چهار گزینه بی برنامگی فدراسیون، بی توجهی باشگاه‌ها به تیم‌های پایه، ضعف فنی مربیان و کیفیت پایین بازیکنان در نظر گرفته شده بود.

مجید جلالی سرمربی تیم سایپا و رسول دانشجو سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال میهمانان حضوری برنامه بودند تا صحبت‌هایی را درباره دلایل ناکامی تیم‌های پایه داشته باشند. ابتدا بخش‌هایی از بازی تیم جوانان ایران برابر یمن و شکست برابر این تیم پخش شد.

جلالی: همه مقصریم

جلالی در پاسخ به این سئوال که از میان این چهار گزینه، کدام را انتخاب می‌کند، گفت: هر چهار گزینه با هم به علاوه چهار گزینه‌های دیگر مثل افکار عمومی. نمی‌شود همیشه در فوتبال انتظار برد داشت. ما هر وقت باخت بوده، آنرا محکوم کرده‌ایم ولی شاید مشکلات ناشی از افکار عمومی و کسانی است که به آن جهت می‌دهد. خود رسانه‌ها چقدر به فوتبال پایه پرداختند؟ به مربیانی که در رده سنی پایه کار می‌کنند چرا بی توجهی می‌شود؟ برای همین همه ما مقصریم، ما، شما، فدراسیون و دیگران. شاید برنامه های مهم فوتبالی رسانه‌های خارجی هم به فوتبال پایه نپردازند ولی آنها افکار عمومی را رشد می‌دهند.

وی تاکید کرد: اغلب مدیران فوتبال ما متخصص نیستند و برای همین برای تصمیم گیری تحت تاثیر افکار عمومی قرار دارند؟

والیبال الگوی فوتبال شود

بعد از این صحبت‌های جلالی، گزارشی چند دقیقه‌ای از واکاوی و دلایل ناکامی فوتبال پخش شد. در بخش ابتدایی این گزارش، موفقیت‌های والیبال و افتخار آفرینی والیبالیست‌ها به رخ فوتبال کشیده شد و همچنین اشک‌های فرهاد ظریف بعد از قهرمانی تیم ملی والیبال در بازی‌های آسیایی در کنار دخترش، بر سر حرکت ناشایست مدیر تدارکاتی تیم امید در اینچئون زده شد!

دانشجو: باید به بعضی بازیکنان نحوه زندگی را آموزش داد

در ادامه، دانشجو درباره ناکامی تیم‌های پایه اظهار کرد: اول از همه باید گزینه سازمان‌های دیگر مثل آموزش و پرورش را به گزینه‌ها اضافه کرد. من از آذر ۱۳۹۲ که قبول مسئولیت کردم، فوتبال پایه را در سه حوزه پیگیری کردیم. اول آموزش و پژوهش، دوم تثبیت و توسعه و سوم نتیجه گیری. ما اردوهای متنوعی را برای تیم‌ها در نظر گرفتیم. در بخش تثبیت و توسعه باید بگویم وقتی ۲۵ بازیکن به اردوی تیم فراخوانده می‌شوند باید بدانیم که این بازیکنان مشکلات زیادی به لحاظ فرهنگی و شخصیتی دارند. آنها زندگی اردویی را بلد نیستند و کادر فنی هم باید همه چیز را آموزش بدهند.

وی با اشاره به ناکامی تیم زیر ۱۴ سال، گفت: تیم زیر ۱۴ سال شاید به فینال نرسید ولی به گفته کارشناسانی مثل محصص، معینی و ... تیم‌هایی مثل عراق و کره شمالی از بازیکنانی با حداقل سن ۱۸ سال و ۱۹ سال استفاده کرده بودند که حتی خود مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به آن صحه گذاشتند.

سرپرست کمیته جوانان یکی از شاخص‌های موفقیت این کمیته را عرضه بازیکنان پایه به بازارهای اروپایی دانست و گفت: تیم ملی جوانان ما ۳۴ مرحله اردوی آماده سازی داشت. خودم یکی از منتقدانی بودم که گفتم نیازی به این تعداد اردو نیست. شما می دانید خیلی از بازیکنان و فوتبالیست‌ها از خانواده‌های متمول نیستند. برای همین بعضی از آنها حتی در سه وعده غذایی هم مشکل داشتند! مربیان باید به آنها آموزش بدهند که چطور زندگی کنند!

در این هنگام عادل فردوسی پور صحبت‌ از عرضه بازیکن به لیگ‌های اروپایی را فرافکنی دانست و گفت: وقتی فدراسیون در چهار رده سنی ناکام بوده است، باید از چه چیزی دفاع کرد؟ دانشجو یادآور شد: من نمی‌گویم از چیزی دفاع کنیم. به نظرم فدراسیون همه کاری کرده است.

افاضلی: هیچ فدراسیونی اندازه فدراسیون کفاشیان به فوتبال پایه توجه نکرده است

بعد از اظهار نظر دانشجو، صحبت‌های ضبط شده هومن افاضلی یکی از اعضای کادر فنی تیم امید پخش شد که وی درباره دلیل ناکامی تیم امید، گفت: مشکل دیدگاهی است که ما داریم. هیچ فدراسیونی بعد از انقلاب به اندازه فدراسیون علی کفاشیان به تیم‌های پایه اهمیت نداده است ولی وقتی به نتیجه نرسیده، باید دید مشکل کجاست. به نظرم در دیدگاهی که در فوتبال حاکم است، دانش محور نیستیم. مدیران هم دنبال افراد تجربه گرا هستند نه دانش محور.

بازگشت پیروانی به نود و دلتنگی فردوسی پور!

غلامحسین پیروانی یکی از میهمانان تلفنی برنامه نود بود. فردوسی پور با بیان اینکه دلش برای سرمربی پیشین تیم فجر و تیم امید تنگ شده بود، از وی درباره دلیل ناکامی تیم‌های پایه پرسید که بیشتر صحبت‌های این مربی به دوران حضورش در تیم امید اختصاص داشت. وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: افشارزاده (دبیر وقت کمیته ملی المپیک) بیش از ۴۰ مصاحبه انجام داد که تیم فقط مربی خارجی می‌خواهد. من به وینگادا احترام می گذارم ولی نتایج تیم امید را هم دیدیم.

پیروانی در پاسخ به این سئوال که کدام گزینه در ناکامی تیم‌های پایه، نقش دارد؟ گفت: من باشگاه ها را مقصر می دانم. باشگاه ها باید بیشتر به جوانان و امید اهمیت بدهند. البته باشگاه ها هم حق دارند. پارسال شش بازیکن جوان میدان دادم. مربی حاشیه امنیت می خواهد. ضمن اینکه باشگاه‌ها باید احترام بیشتری به تیم‌های پایه بگذارند. شما نگاه کنید مسابقات امیدهای کشور ساعت یک ظهر برگزار می شد.

پیروانی در پایان از رسانه‌ها درخواست کرد که به کادر فنی تیم جوانان حمله نکنند: ظالمانه است اگر علی دوستی مهر را بکوبند. او دبیر و عاشق فوتبال است.

تقویم نود و پرتماشاگرترین بازی ایران

در این بخش، بیشتر بازی‌های تیم ملی از جمله دیدار تیم ملی با بایرن مونیخ در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۳، ایران با برزیل در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۹، ایران و دانمارک در روز ۱۸ مهر ۱۳۷۸ و همچنین دربی ۱۵ مهرماه ۱۳۶۲ که از آن به عنوان شلوغ‌ترین و پرتماشاگرترین بازی تاریخ فوتبال ایران یاد می‌شود، نشان داده شد. در آن دربی، به گفته اصغر حاجیلو تا کنار خط تماشاگر نشسته بود و همچنین به خاطر ازدحام جمعیت، تماشاگران روی پایه‌های نور افکن نشسته بودند! در آن مسابقه غلامحسین مظلومی که این روزها روی تخت بیمارستان است، برای استقلال گلزنی کرد.

درخواست جلالی از مهدی تاج درباره رئیس جمهور

بعد از تقویم نود، مجید جلالی و دانشجو مجددا صحبت‌هایی را انجام دادند. جلالی از لزوم تدوین یک برنامه توسعه حرف زد. وی گفت: اگر ما ۲۵ بازیکن را به تیم جوانان می‌آوریم، باید ۲۵ هزار بازیکن دیگر در همین سن در کل کشور زیر نظام هماهنگ فوتبالی باشند. که این نظام وجود ندارد. ما مجبوریم که از این شهر به ان شهر برویم تا بازیکن پیدا کنیم.

جلالی همچنین به حضور رئیس جمهور در تمرینات تیم ملی اشاره کرد و افزود: یک روز به مهدی تاج (نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال گفتم شما رئیس جمهور را به تمرین تیم ملی آوردید که یکی، دو پنالتی زد و مبلغ یک میلیارد تومان هم گرفتید. شما باید به جای این کار یک برنامه توسعه فوتبال تدوین می‌کردید و می گفتید مثلا ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهم تا تصویب شود.

همچنین دانشجو هم از ایجاد چند مرکز استعدادیابی در مناطق مختلف ایران خبر داد.

حضور اسکوچیچ و پیشنهاد سرمربی فولاد برای فدراسیون فوتبال

دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات تیم فولاد خوزستان یکی دیگر از میهمانان حضوری برنامه نود بود که از اواسط این برنامه به جمع جلالی و دانشجو اضافه شد. وی با انتقاد از برگزاری اردوهای زیادی تدارکاتی برای تیم‌های پایه، گفت: کمپ‌های طولانی به ضرر تیم‌های زیر ۲۱ یا ۲۲ سال است. من شنیدم که تیم جوانان ۳۴ کمپ داشته است که این اصلا خوب نیست. در ایران باشگاه‌ها بازیکنان خود را از تیم‌های ملی قرض می‌گیرند!

وی افزود: سال گذشته در ملوان به سعید عزت اللهی بازی نمی‌دادم. از من می پرسیدند علتش چیست که من هم توضیح دادم علت آن خیلی ساده است چون سعید او مدام در اردوی تیم ملی است. در کرواسی تیم‌های جوانان نهایتا دو، سه کمپ دارد آن هم زمان تعطیلی لیگ.

دانشجو در واکنش به این نظر اسکوچیچ، اظهار کرد: این صحبت اسکوچیچ برای بازیکنان امیدی صدق می‌کند که در لیگ برتر بازی می‌کنند ولی تیم‌های نونهالان و نوجوانان ما بازیکنی در لیگ برتر ندارند و اگر هم هستند، برای تعویض و وقت کُشی به زمین می‌آیند. وقتی اولویت باشگاه‌ها تیم بزرگسالان، امید و جوانان است، از بازیکن نوجوانی که روی آسفالت تمرین می‌کند چه انتظاری دارید؟

اسکوچیچ همچنین پیشنهاد کرد که هزینه‌ای که فدراسیون صرف کمپ آماده سازی تیم های پایه می‌کند، صرف آموزش مربیان کند. وی در ادامه تاکید کرد که در کرواسی مثل همه جای دنیا تفاوت مبلغ قرارداد مربیان تیم‌های بزرگسال و تیم‌های پایه زیاد است.

سئوالات جلالی از اسکوچیچ و شرط فوران استعدادها

مجید جلالی از اسکوچیچ سئوالاتی را درباره تعداد جمعیت کرواسی و سیستم آموزش بازیکنان فوتبال پرسید. سرمربی کروات تیم فولاد در این خصوص گفت: کرواسی حدود چهار میلیون جمعیت دارد ولی آمار فوتبال پایه ایران فاجعه است. ایران جمعیت زیادی دارد و مردم فوتبال را دوست دارند. فضای خوبی برای استعدادها هست. شما فقط جمعیت ایران را با کرواسی مقایسه کنید تا متوجه شوید.

جلالی درباره سئوالش گفت: من هم از این سئوال هدف داشتم. وقتی کرواسی با ۴ میلیون نفر در فوتبال موفق است، این یک دلیل خاص دارد. تازه مدل کار کردن در کرواسی خیلی هم پیشرفته نیست ولی باز هم بازدهی دارد. ما باید به جای مقصر دانستن فدارسیون و مربیان باید دنبال برنامه توسعه فوتبال باشیم. در آنصورت شاهد فوران استعداد فوتبال خواهیم بود.

دانشجو استعفا نمی‌دهد

بعد از صحبت‌های جلالی، فردوسی پور خطاب به رسول دانشجو با کنایه گفت: شما که سر کار هستید و از کمیته جوانان استعفا نمی‌دهید؟ دانشجو در واکنش گفت: تا زمانی که وجودم موثر باشد سر کار خواهم ماند. در ۱۰ ماه حضورم در فدراسیون بهترین اردوها را برای تیم‌های پایه از جمله بازی با ایتالیا و سفر به ژاپن داشتیم.اگر فقط بخواهیم نتایج را حساب کنیم، حق با شماست. به هر حال کادر فنی تیم‌های پایه باید پاسخگو باشد.

انتقادات عجیب قنبرپور از سرپرست کمیته جوانان

در ادامه اسکوچیچ از برنامه تیم ملی انتقاد کرد که این انتقاد با پاسخ کادر فنی تیم ملی از پرتغال همراه بود. همچنین ابتدا اکبر محمدی سرمربی پیشین تیم جوانان روی خط برنامه آمد و توضیحاتی درباره ناکامی تیم‌های پایه ارائه کرد. مصطفی قنبرپور سرمربی تیم نوجوانان هم که میهمان تلفنی برنامه بود حملات تندی را خطاب به دانشجو انجام داد و گفت: تو کوچکتر از این‌ حرف‌هایی!

تغییر نسل تیم ملی و گزارشی از لیگ امید‌ها

بخش دیگر برنامه نود به لزوم تغییر نسل تیم ملی اختصاص داشت. اسکوچیچ تاکید کرد که تغییر یکباره تیم ملی درست نیست. همچنین مجید جلالی هم در اینباره گفت: بعد از جام ملتها باید خود را برای جام جهانی بسازیم. باید روی یازده نفر اصلی متمرکز شویم و تیم جوانتر شود. در قسمت پایانی هم گزارشی از مشکلات فوتبال ایران در رده‌ امید و محدودیت‌های آن روی آنتن رفت.

حدود یک میلیون و ۲۹۲ هزار نفر در مسابقه پیامکی شرکت کرده بودند که ۵۹ درصد شرکت کنند فدراسیون فوتبال و ۲۶ درصد هم باشگاه‌ها مقصر ناکامی تیم‌های ملی پایه می‌دانستند.

۱۳۹۳/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...