نسخه چاپی

موافقت انگلیس با طرح غیرالزام‌آور به رسمیت شناختن فلسطین

پارلمان انگلیس روز دوشنبه پس از ساعت‌ها بحث در مورد به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی در سازمان ملل،‌ با این طرح غیرالزام ‌آور موافقت كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس عوام انگلیس روز دوشنبه پس از جلسه‌ای 6 ساعته، طرح به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی را به رأی گذاشته و نهایتا با این طرح موافقت کردند.

بر اساس این طرح که با 274 رأی مثبت در برابر تنها 12 رأی مخالف به تصویب رسید، پارلمان انگلیس از دولت ائتلافی این کشور می‌خواهد تا فلسطین را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت بشناسد.

این مصوبه الزام‌آور نیست و تغییری در سیاست دولت انگلیس مبنی بر منوط کردن به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به موفقیت مذاکرات سازش، تغییری ایجاد نمی‌کند.

در بخشی از متن این مصوبه آمده است: «مجلس معتقد است که دولت باید کشور فلسطین را در مجاورت کشور اسرائیل به رسمیت بشناسد،‌چراکه این امر می‌تواند به تحقق راهکار دو دولتی، کمک کند».

پیش از آغاز نشست روز دوشنبه، گروهی از حامیان فلسطین با تجمع در برابر ساختمان پارلمان، خواستار رأی مثبت نمایندگان به این طرح شده بودند. تظاهرات‌کنندگان در شعاری که به بیانیه بالفور اشاره داشت، در پلاکاردهای خود نوشته بودند: «زمان آن است که شروع به پس دادن آنچیزی کنیم که حق گرفتن آن را نداشتیم».

بیانیه بالفور نامه‌ای بود که «جیمز آرتور بالفور» وزیر خارجه وقت بریتانیا در سال 1917 منتشر کرده و در آن اعلام کرد که لندن متعهد به تأسیس کشوری برای یهودیان در اراضی فلسطینی‌هاست.

در نشست روز پارلمان، به درخواست «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس، هیچ‌یک از وزرا شرکت نکرده و به این طرح رأی ندادند. رژیم‌صهیونیستی و لابی‌های حامی اسرائیل تلاش زیادی کرده بودند تا رأی‌گیری در مورد این طرح را متوقف کنند.

پیش از این سوئد نیز اعلام کرده بود دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت می‌شناسد. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در تلاش است تا این طرح را در سازمان ملل به تصویب برساند.

با این حال، بسیاری معتقدند طرح به رسمیت شناختن دولت فلسطینی تلاشی است که با هدف پیشبرد راهکار دو دولتی و تثبیت رژیم‌صهیونیستی صورت می‌گیرد. تازه‌ترین دور از مذاکرات سازش سال گذشته در حالی آغاز شد که قرار بود ظرف مدت 9 ماه با میانجیگری آمریکا به نتیجه برسد. این گفت‌وگوها مانند ادوار پیشین آن در ماه اردیبهشت پیش از فرارسیدن ضرب‌الاجل از پیش‌تعیین‌شده، با شکست مواجه و متوقف شد.

۱۳۹۳/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...