نسخه چاپی

هاشمی رفسنجانی سرانجام قانون را می‌پذیرد

عکس خبري -هاشمي رفسنجاني سرانجام قانون را مي‌پذيرد

صفارهرندی گفت: با توجه به رای اكثریت هیئت ‌امنا در انتخاب آقای دانشجو، آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیئت امنا لاجرم قانون را می‌پذیرد.


به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین محمدحسین صفارهرندی در همایش "من و انتخابات" که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا هاشمی رفسنجانی حکم دانشجو را به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امضا نمی‌کند، اظهارداشت: به هر حال از دست دادن این موقعیت عظیم برای ایشان سخت است و معلوم نیست که خلاء ایجاد شده چگونه پر می‌شود اما آقای هاشمی لاجرم این انتخاب را خواهد پذیرفت چرا که با توجه به مفاد قانون از 9 نفر هیئت امنا پنج نفر آنها با ریاست آقای دانشجو به عنوان ریاست دانشگاه آزاد اسلامی موافقت کرده‌اند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اظهارات یک روزنامه‌نگار مصری درباره تشابهات ایران و مصر و مقایسه دو کشور گفت: روزنامه‌نویس تبعیدی مصری در جایی گفته است که ایران و مصر قبل از پیروزی انقلاب ایران در شرایط یکسانی از لحاظ جمعیتی و امکانات مادی قرار داشته و از لحاظ تمدن و فرهنگ در شرایط تقریباً مشابهی بودند و همچنین از لحاظ استقلال در کشورداری هر دو کشور زیرسلطه و نفوذ آمریکا محسوب می‌شدند.

صفارهرندی افزود: همین شخص می‌گوید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود تحریم‌ها، ترورها و بروز جنگ تحمیلی، دشمن نتوانست در برابر موفقیت‌های ایران بایستد به همین دلیل هم در حال حاضر بعد از 30 سال دانشمندان ایرانی ماهواره به فضا می‌فرستند، اما با وجود اینکه مصر تحریم نشده بود، جنگی نداشت و کمک‌های بین‌المللی هم به او داده می‌شد اما هیچ خبری از این گونه دستاوردها نبود.

وی با اشاره به درپیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس، اصلی‌ترین نقطه اعمال حاکمیت مردم در سرنوشت خودشان است و هنگامی که مردم نمایندگانی را به وکالت از طرف خود برای قانونگذاری و حکمرانی انتخاب می‌کنند در حقیقت به طور غیرمستقیم در سرنوشت خود دخالت کرده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی در این زمینه بیان کرد: برآوردهای اولیه نشان می‌داد که در این انتخابات افرادی که خود را در انتخابات گذشته بازنده می‌دیدند حضور پیدا نکنند و دشمنان این ملت نیز دلخوش کرده بودند که میزان حضور مردم در پای صندوق‌های رأی پایین باشد ولی برآوردهایی که هم‌اکنون از نظرسنجی‌ها و افکار عمومی به دست می‌آید نشان‌دهنده حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو است.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های انجام شده در ارتباط با انتخابات بیان کرد: تا به امروز بیش از پنج نظرسنجی با جامعه آماری بالا که یکی از آن‌ها بیش از 90 هزار نفر بوده را به صورت کامل مطالعه کرده‌ام که نقطه مشترک در این نظرسنجی‌ها حضور حداقل 53 درصدی مردم در انتخابات 12 اسفند است.

صفارهرندی ادامه داد: براساس نظرسنجی‌ها حضور مردم در این انتخابات از میانگین حضور در دوره‌های گذشته مجلس کمتر نخواهد بود.

وزیرسابق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا در انتخابات مجلس نهم به عنوان کاندیدا حضور ندارد، بیان کرد: امروز در حیطه کاری خود گره‌گشایی ذهنی در مسائل سیاسی و فرهنگی دانشجویان و جوانان را وظیفه‌ای مهم و تأثیرگذار می‌دانم از این رو احساس تکلیف برای حضور در انتخابات به عنوان داوطلب را ندارم.

صفارهرندی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با شایعه اختلاف میان حضرات آیات مهدوی‌کنی و مصباح یزدی تصریح کرد: اختلاف بین بزرگان از جنس اختلافاتی نیست که به دلیل کم‌تحملی از طرف بعضی از افراد بروز می‌کند و بنده مطمئن هستم بین این دو بزرگوار هیچ اختلافی وجود ندارد و من در ملاقات‌های حضوری در محضر هر دو بزرگوار به این استنباط رسیده‌ام. از طرفی به هر حال این دو شخصیت از چهره‌های تأثیرگذار و زحمتکش انقلاب و تجسم ایمان عملی هستند و باید این مسئله لحاظ شود که اختلاف در سلیقه امری عقلی است همان‌طوری که بعضی از مراجع در برخی فتاوی با هم اختلاف جزئی دارند.

صفارهرندی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری در رابطه با اینکه آیا در این دوره از مجلس، سؤال از رئیس جمهور پرسیده می‌شود خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد سازوکارهای قانونی آن تهیه شده و اتفاق عجیبی هم نیست اما چون برای اولین بار اتفاق می‌افتد دارای حساسیت شده و اهمیت پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان با بررسی جریان‌شناسی موجود در انتخابات در بین اصلاح‌طلبان، استراتژی‌های مختلف آنان را تشریح کرد.

۱۳۹۰/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...