نسخه چاپی

علت بروز 75 درصد سرطان‌ ها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌ پزشكی مشهد گفت: بروز 75 درصد سرطان‌ها ریشه در موادغذایی ناسالم دارد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدرضا صابری در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا در شهرک دانش و سلامت برگزار شد، با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی،‌ تصادفات و سرطان‌ها به ترتیب علل مرگ‌ ومیر در کشور را به خود اختصاص می‌دهند، عنوان کرد: 24 مهرماه به عنوان روز جهانی غذا با هدف اهمیت توجه به مساله غذا برای مردم نام گذاری شده است.


وی اظهارکرد: اولین مساله در بحث غذا تامین آن است بخش عمده‌ای از مردم آفریقا و آسیا به شدت در معرض خطر کمبود غذا یا فقر آن هستند. صابری با اشاره به اینکه طبق تقسیم‌بندی‌هایی که صورت گرفته ایران جزو کشورهای کم‌خطر فقر غذایی است، اضافه‌کرد: متاسفانه کشورهایی که دچار ریسک کمبود غذا هستند جمعیت بالایی نیز دارند که به همین دلیل یک دغدغه جهانی محسوب می‌شوند، پس از تامین غذا، ارزش غذایی و سلامت آن مطرح می‌شود.


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه سلامت غذا از جمله وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت‌های غذا و داروست، خاطرنشان کرد: در بحث سلامت سه سطح فوریتی، میان‌مدت و بلندمدت مطرح می‌شود. وی عنوان کرد: در خصوص سلامت فوری با مباحثی سروکار داریم که سلامتی مردم را در مدت کوتاه به خطر می‌اندازد مانند آلودگی‌های میکروبی و قارچی، سطح بعدی میان‌مدت است، به عنوان مثال فلزات سنگین یا باقی‌مانده سموم در غذاها می‌تواند منجر به عوارض میان‌مدت مانند سرطان، بیماری‌های کبدی، مغز و استخوان، اختلالات عصبی مرکزی، بیماری‌قلبی و عروقی و گوارشی شود.


سونامی بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور

صابری ادامه‌داد: در حال حاضر شاید نتوانیم بگوییم سونامی سرطان در کشور به وجود آمده اما می‌توانیم از سونامی بیماری‌های قلبی و عروقی نام ببریم که سهم عمده علت آن از طریق غذاست.



معاون غذا و داروی علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: اثرات درازمدت غذای ناسالم می‌تواند نسل آینده یک جامعه را در مواردی مانند کاهش بهره هوشی و قد کوتاه تحریک کند.


وی گفت: موارد درازمدت از جمله تغییر خلقیات در جامعه می‌تواند علل دیگری نیز مانند روش زندگی،‌ خانواده و چگونگی رفتارها در آن تاثیرگذار است اما سهمی از آن نیز مربوط به غذاست.



صابری اظهارکرد: امسال ششمین دوره همایش‌های غذا و دارو به مناسبت روز جهانی آن برگزار می‌شود و از 35 واحد تولیدی برتر در استان تقدیر می‌شود، این همایش بیشتر جنبه تقدیری دارد زیرا تشویق می‌تواند با ایجاد یک فضای رقابتی سالم موجب افزایش انگیزه بازار کسب و کار شود.


معاون غذا و داروی علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر تمامی کالاها و محصولات موجود در بازار دارای جدول ارزش تغذیه‌ای هستند.


وی با اشاره به اینکه اساسا سرطان‌ها در پی یک اختلال در تکثیر سلولی به وجود می‌آیند، اظهار کرد: عوامل ایجاد سرطان می‌تواند شامل تششعات با انرژی بالا، عوامل شیمیایی (فلزات سنگین و پلیمرها ) مواد نگهدارنده، مواد مترشحه از باکتری‌ها و کپک‌ها، باقی‌مانده سموم و آفات نباتی در غذاها و وجود بیش از حد نیترات در آب نوشیدنی است.


ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ در صنعت سوسیس و کالباس

صابری با بیان اینکه استفاده از خمیرمرغ در صنعت سوسیس و کالباس ممنوع شده است، اظهارکرد: یکی از پایه‌های اصلی تولید سوسیس و کالباس مرغ است اما در عمل نباید از ضایعات مرغ برای تولید آن استفاده شود.


معاون غذا و داروی علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آزمایشاتی وجود دارد که نشان می‌دهد از چه قسمت‌هایی از مرغ داخل سوسیس و کالباس استفاده شده است، افزود: به دلیل اینکه عملا امکان این وجود نداشت که حریف این موضوع شویم به همین دلیل استفاده از خمیرمرغ داخل سوسیس و کالباس ممنوع شد.



وی گفت: خمیرمرغ به دلیل چربی بالا و آلودگی زیان‌آور است به همین دلیل باید از مواد جایگزین آن مانند قسمت‌های خوب مرغ یا سویا استفاده شود.

صابری اظهارکرد: نباید از چربی‌های حیوانی مرغ برای صنعت صابون‌سازی و حتی تولید سوسیس و کالباس استفاده شود.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: معاونت غذا و دارو دانشگاه به کارگاه‌های زیرپله‌ای و زیرزمین و انبارهایی که از مرغ روغن‌کشی می‌کنند، دسترسی و نظارتی ندارند زیرا پروانه قانونی ندارند و این موارد اغلب از طریق گزارش‌های مردمی و پلیس پیگیری می‌شود.



وی در خصوص مضرات استفاده از نوشابه اضافه کرد: نوشابه‌ها به دلیل قند بالایی که دارند باعث چاقی می‌شوند و همچنن با وجود رنگ و اسانس در آن یک ماده با ارزش غذایی نیست.


صابری در خصوص ماءالشعیرها ادامه داد: مجوزاتی که کارخانه‌های ماء‌الشعیر در کشور از غذا و دارو برای ورود عصاره مالت است که هیچ ماده افزودنی ندارد.



۱۳۹۳/۷/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...