نسخه چاپی

پوتین: ما به اوكراین كمك مان را كردیم حالا نوبت اروپا است

رئیس‌جمهوری روسیه از عرضه هر نوع كالا بعنوان وام به اوكراین خودداری كرده و تخفیف در نظر گرفته شركت «گازپروم» به كی‌یف را كافی دانست و یادآور شد كه اروپا هم باید ریسك كرده و به اقتصاد اوكراین كمكی كند.

به گزارش نما، پایگاه خبری-اینترنتی «لنتا» نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات خود با «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور دیگر حاضر نیست هیچ نوع کالایی را بعنوان وام در اختیار اوکراین قرار دهد.

وی گفت: «روسیه هیچ چیز را بعنوان وام نخواهد پرداخت و من می‌گویم که چرا. اولا، لازم است برخی مصارف داخلی نظم و ترتیب یابد، برای اینکه میزان درآمد، برای مثال در اوکراین بسیار پایین تر از روسیه است ولی قیمت‌ها هم به همان میزان پایین تر است».

به گفته وی، روسیه در پایان سال 2013 وامی به میزان 3 میلیارد دلار به اوکراین داد، در حالیکه کی‌یف تاکنون بدهی گازی دو ماه سال گذشته خود که 1.4 میلیارد دلار است را نپرداخته است.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: «این رقم غیرقابل انکار است. در رابطه با ارسال گاز در سال گذشته، بطور کلی کسی بحثی ندارد، ولی در عین حال هیچ کس هم نمی‌خواهد چیزی پرداخت کند».

حجم کلی بدهی گازی اکنون به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده، ولی شرکت گازپروم حاضر شده بعنوان تخفیف، 100 دلار در ازای هر 1000 مترمکعب گاز را کاهش دهد.

پوتین توضیح داد: «این مبلغ حداقل 5.5 میلیارد دلار می‌شود. ولی ما حاضریم برای این مبلغ تخفیف 100 دلاری قائل شویم. با حساب این مسئله مبلغ کلی بدهی اوکراین 4.5 میلیارد دلار خواهد شد».

وی یادآور شد که مقامات مسکو درک می‌کنند که این مسئله در شرایط سخت مالی کنونی برای دولت اوکراین بسیار سخت است، ولی بیش از این نمی‌توان ریسک مضاعفی را متحمل شد.

رئیس‌جمهوری روسیه در عین حال اعلام کرد که با «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین در خصوص ارسال گاز برای فصل زمستان به توافق رسیده است.

پوتین از کشورهای اروپایی خواست تا حداقل آنها هم ریسکی به جان خریده و به اقتصاد اوکراین کمکی کنند. به گفته وی، مسکو روی این حساب کرده که کمیسیون اروپایی به کی‌یف در حل و فصل مشکلات نقدی کمک کند.

۱۳۹۳/۷/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...