نسخه چاپی

واكنش آمریكا به حكم اعدام شیخ النمر

«مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در كنفرانس خبری روزانه خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد صدور حكم اعدام برای شیخ «نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه عربستان سعودی توسط یك دادگاه سعودی، ابراز بی‌اطلاعی كرد و گفت كه چنین مطلبی را ندیده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی که صدور حکم اعدام روحانی شیعه عربستان، واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در سراسر جهان به همراه داشته و حتی رسانه‌های آمریکا این اقدام را برای ائتلاف آمریکا علیه داعش مضر دانستند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اینباره ابراز بی‌اطلاعی کرد.

وی گفت: «متأسفم، من چیزی در اینباره ندیدم. بعد از جلسه توجیهی اظهارنظر می‌کنم. من بدون اطلاع از جزئیات نمی‌خواهم به هیچ عنوان در اینباره توضیحی بدهم اما بعد از جلسه توجیهی در اینباره به شما توضیحاتی ارائه می‌دهم».

خبرنگاران حاضر در جلسه به هر نحوی شده بود، تلاش داشتند تا هارف را وادار کنند که در اینباره و این اقدام سعودی‌ها واکنش نشان دهد و او در پاسخ به تمامی سوالات فقط می‌گفت، «اجازه دهید جزئیات موضوع را بررسی کنم».

اظهار بی‌اطلاعی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که صدور حکم اعدام برای شیخ نمر واکنش‌های منفی را در سراسر جهان به همراه داشته است، به طوریکه رسانه‌های آمریکایی از جمله «کریستین‌ ساینس مانیتور» نیز این اقدام عربستان را معضلی برای راهبرد آمریکا برای پایان دادن به فرقه‌گرایی در عراق دانست و نوشت که ینگونه اقدامات سعودی‌ها نقش مخربی برای ائتلاف بین‌المللی آمریکا علیه «داعش» ایجاد می‌کند.

نمر باقر النمر بعد از گذراندن دو سال در حبس که اکثر آن در حبس انفرادی بود، در نهایت دادگاه عربستان به او اتهام رهبری اعتراضات و تحریک اختلافات فرقه‌ای وارد آورد و او را به اعدام محکوم کرد.

سکوت هارف و ابراز بی‌اطلاعی درباره این خبر که واکنش جهانی به همراه داشت ممکن است نمایانگر ترس مقامات آمریکایی از موضع گرفتن در قبال سعودی‌ها که یار و همپیمان نزدیک واشنگتن به حساب می آیند، باشد زیرا واشنگتن تمایلی ندارد عربستان را که نقش مهمی در پیشبرد اهدافش در خلیج‌ فارس ایفا می‌کند از دست دهد.

عربستان و آمریکا طی چند دهه روابط ویژه‌ای با همدیگر داشتند به طوریکه عربستان، نفت مورد نیاز آمریکا را در اختیارش گذاشته و آمریکا نیز از عربستان در مقابل دشمنانش حمایت می‌کند و روابط نظامی بایکدیگر دارند.

چندی پیش «جوزف بایدن» معاون «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا حقیقتی را بیان کرد که خیلی سریع مجبور به عذرخواهی شد. او در اظهاراتی در دانشگاه هاروارد گفت (اینجا) که عربستان، ترکیه و امارات آنقدر برای سرنگونی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه اشتیاق داشتند که با کمک‌های خود به معارضان اسد به پیدایش و گسترش داعش کمک کردند.

این اظهارات بایدن در حالیکه حقیقت داشت، خشم مقامات سه کشور را برانگیخت به طوریکه مقامات کاخ سفید گفتند که بایدن منظوری نداشته و انقدر شهامت دارد که بخواهد عذرخواهی کند.

۱۳۹۳/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...