نسخه چاپی

پیش‌بینی «حسنین هیكل» از تحولات منطقه كه درست از آب درآمد

پس از جنگ ۲۲ روزه غزه با «محمد حسنین هیكل» دیداری داشتم و نظرش را درباره تحولات آینده منطقه پرسیدم. پاسخ‌هایی داد كه در سال‌های بعد بخشی از آنها درست از آب درآمد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس،‌ عبور از بحران‌ها در کشوری به اهمیت مصر، برای دیپلماتی که در یکی از سرنوشت سازترین و پرحادثه‌ترین مقاطع کشور تاریخی مصر و منطقه و همزمان با بیداری اسلامی، سکان نمایندگی ایران در قاهره را بر عهده داشته است؛ می‌تواند بسیار پرخاطره باشد. خاطرات مجتبی امانی رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد و تنها به خاطرات سیاسی منحصر نبوده و موضوعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، امنیتی، رسانه‌ای و ... را در قالبی داستانی روایت می‌کند.


***

ملاقات‌های زیادی با «محمد حسنین هیکل»، اندیشمند معروف مصری داشتم؛ شاید تعداد آنها در ماموریت آخرم (1388-1393) به پانزده ملاقات برسد.

تعدادی از این ملاقاتها به صورت شخصی و برخی دیگر به همراه مسئولینی بود که با اهداف مختلف و دیدار با مقامات مصری به مصر سفر می‌کردند. معمولاً شخصیت‌های ایرانی که به مصر سفر می‌کردند خواستار دیدار با هیکل بودند.

هیکل از جمله مخالفین نظام مبارک بود و انتقاداتی به وی داشت. وی در زمان حکومت سادات توسط وی دستگیر و مدتی در زندان به سر برد. هیکل در سال های بعد از آزادی خود از زندان سادات، در حکومت مبارک مسئولیتی نداشت و سعی می‌کرد وجهه یک تحلیل گر برجسته سیاسی را برای خود حفظ کند. به مسایل منطقه احاطه کاملی داشت و کتاب‌های متعددی نیز نوشته است.

2 کتاب وی با نام‌های «ایران بر فراز آتشفشان» و «توپخانه آیت الله‌ها» درباره ایران است.

بر دیوار راهروی آپارتمان هیکل عکس‌های زیادی از دیدار وی با شخصیت‌های مختلف وجود داشت. وی در پایان برخی از ملاقات‌ها، به شرح تعدادی از این عکس‌ها می‌پرداخت.

در یک عکس، هیکل با امام خمینی (ره) در قم بود که به دیدار ایشان رفته بود. همچنین عکسی با آیت الله کاشانی داشت. یک عکس هم داشت که وی را در دیدار با محمد رضا پهلوی نشان می‌داد.

او در خاطراتش از امام (ره) تجلیل و از محمد رضا پهلوی به عنوان فردی مغرور و ناتوان یاد می‌کرد.

اولین ملاقات شخصی من با وی در فروردین 1389 یعنی دو ماه بعد از ورودم به قاهره بود. در این ملاقات او ابتدا از وضع داخلی ایران و همچنین تحولات مربوط به پس از جنگ 22 روزه (حمله رژیم صهیونیستی به غزه) سوال کرد.

در ادامه این بحث، نظر وی را درباره تحولات جهان و مسیری که دنیا به سوی آن سیر می‌کند، سوال کردم.

هیکل گفت که تحولاتی در جهان در حال رخ دادن و گویا عالم در حال یک زایمان است، اما او نمی‌تواند تشخیص دهد و یا بداند و پیش بینی کند که این مولود جدید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

وی گفت این زایمان سخت و دردناک است و هزینه‌های زیادی برای جهان دارد.

من نیز از اعتقادات شیعه و نظریه مهدویت و سیر تحولات جهان که بر اساس احادیث اهل بیت (ع) به سوی تشکیل یک جهان عاری از ظلم و پر از عدل و داد رهسپار است، سخن گفتم.

به وی گفتم اهل سنت نیز در بخش زیادی از این اعتقادات با شیعه مشترک است. گرچه او از تطابق نظر خود با اعتقادات شیعه خشنود بود، اما از آنجا که اصولاً هیکل فردی غیر دینی است، نسبت به اینکه نتیجه این تحولات به یک جامعه اسلامی (حتی به تعبیر لیبرالسیتی آن و حکمرانی خوب) منجر شود، ابراز تردید می‌کرد.

حوادث سالیان بعد منطقه نشان داد که پیش بینی هیکل درست بود و بخشی از پیش بینی او محقق شد.

تحولات بعدی منطقه و انقلاب‌های عربی و درهم ریختگی جهان و ظهور گروه‌های خونریزی نظیر داعش و ... نشان از همین زایمان سخت و دردناک دارد.

فرق ما با هیکل این بود که او به دلیل عدم اعتقاد به باورهای سیاسی و اجتماعی اسلام، نمی‌توانست هدف از این تحولات را تبیین کند، اما دیدگاه دینی می‌توانست این تحولات را در بستر هدفدار خود تبیین و حتی جهت دهی کند.

همیشه امید داشته و دارم که این مرحله از تاریخ به تحقق آرزوی بزرگ جهان بشریت و ظهور مهدی موعود (ع) منجر شود. در ماموریتم در قاهره نیز همواره این اعتقاد سرلوحه کارهایم بود.

۱۳۹۳/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...