نسخه چاپی

نیروگاه زباله سوز در كشور احداث می شود

طرح‌های احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز در تهران٬ ساری٬ رشت و نوشهر درمجموع به‌ظرفیت 15 مگاوات در حال اجرا هستند كه نیروگاه زباله‌سوز تهران در مراحل پایانی و راه‌اندازی قرار دارد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، مهندس "جواد نصیری" اظهار داشت: منبع انرژی زیست‌توده از زایده‌های کشاورزی و جنگلی٬ کود دامی٬ زباله و فاضلاب انسانی٬ پساب صنایع و گیاهان انرژی‌زا به‌دست می‌آید.
وی افزود: زیست‌توده در بین انرژی‌های تجدیدپذیر اهمیت بسیاری دارد زیرا در عین‌حال که انرژی پاک مشابه سایر تجدیدپذیرها تولید می‌کند، رافع آلودگی حاصل از رهاسازی این منابع در طبیعت است.
وی با بیان اینکه زیست‌توده به روش‌های مختلف می‌تواند به ما انرژی تحویل دهد، گفت: تحویل منابع انرژی جامد همچون ذغال٬ مایع مانند بیودیزل و بیواتانول٬ گاز ازجمله بیوگاز٬ برق و حرارت٬ سوخت خودرو٬ مواد تجدیدپذیر و حتی تامین خوراک پتروشیمی‌ها از مزیت‌های ویژه این انرژی است.
نصیری یکی از دلایل بی‌توجهی به انرژی زیست‌توده را دسترسی به منابع فسیلی دانست و گفت: این انرژی به‌خوبی شناخته نشده است و قوانین شفافی برای استفاده از این انرژی و صاحبان منابع آن وجود ندارد، اما با این حال در برخی زمان‌ها و مکان‌ها مجبور به استفاده از این نوع انرژی در کشور شده‌ایم.
وی بیشترین منبع مورداستفاده انرژی تجدیدپذیر در جهان را انرژی زیست‌توده عنوان کرد و گفت: استفاده از انرژی زیست‌توده به‌روش سنتی و پیشرفته پس از ذغال‌سنگ٬ گاز و نفت چهارمین منبع انرژی بشر است که به‌تنهایی 80 درصد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در جهان دارد.
وی افزود: جهان در حال حرکت به سمت استفاده پیشرفته از انرژی زیست‌توده است که حاصل آن تولید برق٬ سوخت خودرو٬ مواد تجدیدپذیر و کود مرغوب است.
وی اظهار داشت: براساس گزارش IRENA اگر ما بخواهیم دمای جو در قرن حاضر بیش از دو درجه افزایش پیدا نکند٬ باید سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به بالای 20 درصد و سهم انرژی زیست‌توده پیشرفته از مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر به بالای 50 درصد برسد.
وی افزود: دو شهر مشهد و شیراز دارای نیروگاه لندفیل (دفن‌گاه زباله) هستند که درمجموع 1600 کیلووات ظرفیت دارند.
وی از اجرای چهار نیروگاه زباله‌سوز در کشور خبر داد و گفت: طرح‌های احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز در تهران٬ ساری٬ رشت و نوشهر درمجموع به‌ظرفیت 15 مگاوات در حال اجرا هستند که نیروگاه زباله‌سوز تهران در مراحل پایانی و راه‌اندازی قرار دارد.
وی اظهار داشت: براساس لایحه‌ای که توسط وزارت کشور تدوین شده است و از سوی دولت به مجلس اراپه می‌شود٬ 15 نیروگاه زباله‌سوز به‌ظرفیت 120 مگاوات در 15 نقطه کشور احداث می‌شود.

۱۳۹۳/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...