نسخه چاپی

هاآرتص:كلنجار۱+۵ برسر خطوط قزمز

یك مقام ارشد صهیونیست به روزنامه هاآرتص گفته است كه با وجود بروز برخی پیشرفت‌ها در مذاكرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، اما اختلافات اصلی میان طرفین همچنان پابرجاست.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» روز دوشنبه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، نوشته است که با پایان یافتن دور تازه این گفت‌وگوها، مقامات اسرائیلی بیش از پیش نگران هستند که طرفین تا روز سوم آذر (۲۴نوامبر) یه توافقی برسند که خواسته‌های تل‌آویو را تأمین نکند.

با این حال، یک مقام ارشد اسرائیلی به روز یکشنبه به این روزنامه گفته است که با وجود آنکه دور تازه مذاکرات در وین مواضع طرفین را به هم نزدیک‌تر کرده، اما اختلاف نظر طرفین همچنان زیاد است. به گفته وی، نگرانی‌های اسرائیل رو به افزایش است چراکه احساس می‌کند نمایندگان ۶ کشور از بیم شکست مذاکرات و با هدف پیشبرد گفت‌وگوها، «راهکارهای خلاقانه‌ای» ارائه می‌کنند که در آن‌ها بحث کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران مطرح نمی‌شود.

هاآرتص با اشاره به خطوط قرمزی که از سوی رهبری برای مذاکرات هسته‌ای ترسیم شده، از جمله ادامه فعالیت‌های تحقیق و توسعه، حراست از دستاوردهای برنامه هسته‌ای و تأکید بر حق غنی‌سازی در خاک ایران، به نقل از مقام صهیونیست نوشته است: «قدرت‌ها (شش کشور) از این خطوط قرمز آگاه هستند و دارند با آن‌ها کلنجار می‌روند تا راهکارهایی خلاقانه بیاند که از آن‌ها عبور نکنند».

هیل: در مقابل ایران، اوباما باید پلیس خوب و نتانیاهو پلیس بد باشد
یدیعوت آحارونوت: تل‌آویو معتقد است که مذاکرات تمدید می‌شود
نیویورک‌تایمز: اوباما به دنبال توافقی است که نیازی به تائید کنگره نداشته باشد

این مقام اسرائیلی همچنین مدعی شده است که طی ماه‌های گذشته موضع کشورهای ۱+۵ در قبال تعداد سانتریفیوژهای ایران نرم‌تر شده است. به ادعای وی، رقم قابل قبول غرب برای تعداد سانتریفیوژها در ابتدا تعداد نمادین ۵۰۰ بوده، که این رقم به ۲۰۰۰ رسیده و حالا ۱+۵ در طرح جدید خود تعداد ۵۰۰۰ دستگاه را نیز پذیرفته است. به گفته وی، ایران در مذاکرات بر مواضع خود پافشاری کرده و همچنان بر تحقق خواسته‌های خود، اصرار دارد.

هاآرتص تأکید کرده است که با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل سوم آذر، تلاش اسرائیل علیه مذاکرات هسته‌ای، تشدید می‌شود. قرار است روز پنج‌شنبه «یوال اشتاینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی که مسئولیت پرونده ایران را در کابینه اسرائیل بر عهده دارد، برای لابی علیه برنامه هسته‌ای ایران، راهی لندن پایتخت انگلیس شود.

مقام اسرائیلی با بیان اینکه «دستیابی به توافق تا ۲۴ نوامبر، قطعی نیست و احتمال خوبی وجود دارد که مذاکرات برای چند ماهی تمدید شود تا از شکست آن جلوگیری شود»، ادعا می‌کند که اگر توافق در ضرب الاجل کنونی حاصل شود، «بدان معنی است که قدرت‌ها در برابر خواسته‌های ایران کوتاه آمده‌اند».

وی افزود: «(نهایتا) توافق چیزی بین بد تا بسیار بد خواهد بود. به هر حال، احساس ما این است که داریم بر موضع قدرت‌ها تأثیر می‌گذاریم. انتظار نداریم که هرچه می‌خواهیم را به دست آوریم، اما امیدواریم دستاوردهایی داشته باشیم که دستکم تا حد امکان از بدی توافق بکاهد».

صهیونیست‌ها از ابتدای مذاکرات هسته‌ای، همواره اعلام کرده‌اند که ایران نباید هیچ سانتریفیوژی داشته باشد. در مقابل کاخ سفید با اعلام غیرعملی بودن چنین ایده‌ای، عنوان کرده است که تهران می‌تواند تعداد محدودی سانتریفیوژ داشته باشد. نشریه «هیل» وابسته به کنگره در تازه‌ترین گزارش خود در مورد مذاکرات هسته‌ای، نوشته است (اینجا) که باید در برابر ایران از روش پلیس خوب و پلیس بد استفاده کرد.

۱۳۹۳/۷/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...