نسخه چاپی

ایران تامین كننده ۵ درصد اسانس گل محمدی در دنیا است

فرصت استثنایی برای ایجاد اشتغال /غفلت از بازار صادرات گیاهان دارویی

عکس خبري -فرصت استثنايي براي ايجاد اشتغال /غفلت از بازار صادرات گياهان دارويي

ایران از نظر گیاهان دارویی غنی و از ظرفیت بالایی برخوردار است و اگر بتواند از این فرآورده‌ها به شیوه‌ای بهینه استفاده كند صنعت گیاهان دارویی می‌تواند در توسعه اقتصاد كشور نقش مهمی داشته باشد.

به گزارش نما ،دومین نمایشگاه گیاهان دارویی از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نیمه نخست مهرماه برگزار شد نمایشگاهی که تنها بخشی از قابلیت‌ها و ظرفیت ایران در در بخش صنعت گیاهان دارویی به نمایش گذاشت.
ایران از نظر گیاهان دارویی غنی و از ظرفیت بالایی برخوردار است و اگر بتواند از این فرآورده‌ها به شیوه‌ای بهینه استفاده کند صنعت گیاهان دارویی می‌تواند در توسعه اقتصاد کشور نقش مهمی داشته باشد. اگرچه تنوع اقلیمی بالایی در کشور ما وجود دارد، اما از این توانایی‌ها و امکانات آن طور که باید در تمامی این سال‌ها استفاده نشده است. امروزه در صنعت گیاهان دارویی در تمامی کشورهای دنیا پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف به وجود آمده است. در کشور ما نیز با توجه به تنوع گیاهان دارویی و منابع طبیعی ظرفیت‌های خوبی در این حوزه وجود دارد. برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی با هدف شناساندن و معرفی توانمندی‌های موجود در صنعت گیاهان دارویی می‌تواند فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌ها و سرمایه‌های ایرانی در زمینه طب سنتی باشد.
این نمایشگاه بستر مناسبی برای معرفی و احیای میراث فرهنگ و تمدن ایران است که می‌توان با استفاده از فناوری‌های روز آن را به نمایش گذاشت. ظرفیت ایران در طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی از ظرفیت قابل توجهی برای حضور در عرصه‌های جهانی برخوردار است و طب نوین که برگرفته از منابع طب سنتی ایران است می‌تواند در به‌کارگیری این علم نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
در نمایشگاه امسال ۳۳۰ شرکت، ۸۸ مرکز دولتی و ۳۰ مرکز پژوهشی حضور داشتند، دکتر محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره برگزاری این نمایشگاه و دستاوردهای آن به پایگاه خبری نما می‌گوید: یکی از اقدامات حمایتی این ستاد تقویت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه است. عرضه بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ محصول مبتنی بر فناوری در نمایشگاه امسال به این معنی است که شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآوری و تبدیل مواد خام و صنعتی شدن محصولات در این حوزه حرکت‌های خوبی را آغاز کرده‌اند.
وی تاکید می‌کند: امسال بیش از ۳۰۰ شرکت دارای محصول، برند و مجوز در نمایشگاه ملی گیاهان دارویی حضور دارند و این نشان می‌دهد همکاری‌ سازمان جنگل‌ها و مراتع و موسسه استاندارد برای جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی و حرکت به سمت صنعتی شدن نقش بسیار مهمی داشته است.
به گفته دکتر عصاره، از ۸ هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران حدود یک هزار و ۷۲۸ گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. اعلام این واقعیت به این معنی است که باید به فکر راهکارهای جدیدی برای حفظ این گونه‌های گیاهی ارزشمند باشیم. اسامی این گونه‌های گیاهی با هدف حفاظت از سوی مردم در کتابی جمع‌آوری شده است.
وی تاکید می‌کند: مستندات علمی حاکی از آن است که ۸ هزار گونه گیاهی در کشور ما وجود دارد که اکنون ۷ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی شناخته شده است. از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از گیاهان از خواص منحصربه‌فردی برخوردارند که می‌توان در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی، ساخت مکمل‌های غذایی، انواع چاشنی و طعم‌دهنده‌های غذایی طبیعی از خواص این گروه از گیاهان استفاده کرد.
امروزه در سطح دنیا استفاده از بسیاری از افزودنی‌های شیمیایی ممنوع شده است و بتدریج ترکیبات طبیعی جایگزین افزودنی‌های شیمیایی می‌شود. اگر هوشمندانه به این موضوع توجه شود، می‌توان گفت این یک فرصت استثنایی برای ایجاد اشتغال در کشور است و از این رو ضرورت دارد در زمینه نیروی انسانی، مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی اقدامات گسترده‌تری انجام شود.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در ادامه می‌گوید: صادرات در حوزه گیاهان دارویی حدود ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که این مبلغ مجموع کل صادرات از زعفران و زرشک تا دیگر فرآورده‌های گیاهی را شامل می‌شود. اگرچه تعریف‌ها از گیاهان دارویی جامع نیست، اما همه فرآورده‌های گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی که به محصول تبدیل می‌شود در گروه گیاهان دارویی قرار می‌گیرد که سهم زعفران در این حوزه به تنهایی ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است. در زمینه محصولات سنتی نیز شرکت‌های گلابگیری سهم ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلاری داشته‌اند. در زمینه اسانس گل محمدی نیز کشور ما پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و اکنون ۵ درصد اسانس گل محمدی مورد نیاز در صنایع مختلف در سطح دنیا از ایران صادر می‌شود. در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان سهم ۸۰ میلیون دلاری از صادرات این حوزه را به خود اختصاص داده و توانسته‌اند در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا و آمریکا بازارهای خوبی ایجاد کنند.

۱۳۹۳/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...