نسخه چاپی

عضو كمیسیون اجتماعی در گفتگو با نما:

افراطی ها حالا دم از اعتدال میزنند

عکس خبري -افراطي ها حالا دم از اعتدال ميزنند

محمد اسماعیل سعیدی گفت: شاهدیم كسانی كه خود زمانی دارای روحیات خیلی افراطی بودند، هم اكنون دم از مطالبی و مباحثی می زنند كه قبلا به آن نقد داشته اند؛ هنگامی كه مقداری كنكاش می كنیم درمی یابیم كه این افراد روحیه افراطی گری دارند.

محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با افراط و تفریط در جامعه گفت: افراط و تفریط ، یکی از مسایلی است که جامعه ما به آن مبتلا است، با اینکه کشور ما یک کشور انقلابی واسلامی است و دارای آموزه های دینی بسیار ارزشمند و مردمی فهیم و با بصیرت است؛ اما متاسفانه به علت یکسری از دلایل و علل، گرفتار برداشتهای متفاوت از افراط و تفریط شده ایم، که این امر تبعات بسیار منفی در شوون مختلف جامعه گذاشته است.
وی با بیان دلایل افراط و تفریط در جامعه تصریح کرد:یکی از موضوعاتی که باعث شده است ما گرفتار این تفکر غلط شویم؛ مبحث غوغا سالاری است. یعنی اینکه پیشاپیش یکسری حرفهایی را می زند تا طرف مقابل آن که از ایرادات و عیبها و اشکالات آن کاملا آگاه است، جرات بیان نداشته باشد. غوغاسالاری خود عاملی برای برداشت متفاوت از افراط و تفریط است.
سعیدی ادامه داد: شاهدیم کسانی که خود زمانی دارای روحیات خیلی افراطی بودند، هم اکنون دم از مطالبی و مباحثی می زنند که قبلا به آن نقد داشته اند؛ هنگامی که مقداری کنکاش می کنیم درمی یابیم که این افراد روحیه افراطی گری دارند. منتهی موضوعات خود را در شرایط خاصی دنبال می کنند .
این کارشناس امور اجتماعی ، تعصبات و وابستگی ها را به عنوان دلیل دیگری برای افراط و تفریط در جامعه دانست و گفت: یکی از مشکلات دیگر که انسان را دچار افراط و تفریط می کند ، وابستگی ها و تعصبات جناحی و گروهی و یا سیاسی است. لذا اگر در جایی نام حزب و تشکل و یا جریان سیاسی به میان می آید ، نباید نسبت به آن تعصب نشان دهیم . بلکه آنچه برای مهم و با ارزش است، حق است و ما موظفیم حق را بشناسیم . نه آنکه فقط خود را حق بدانیم. متاسفانه ما ابتدا می خواهیم اثبات کنیم ما حق هستیم بعد بر آن اساس حرکت می کنیم که این بینش غلطی است . همگان باید در ظرف حقیقت قرار گیرند تا حق خود را در یابند.
نماینده مردم تبریز در ادامه افزود: نکته دیگری که ما را دچار افراط ها و تفریط ها می کند، مقوله قدرت است . در حالی که قدرت به خودی خود دارای ارزش نیست . چنانچه حضرت علی (ع) خلافت و حکومت را پست تر از آب بینی بزی می داند؛ مگر آنکه بتواند به این واسطه احقاق حقی کند. لذا دیدگاه و نظر ما باید نسبت به این موضوع قدرت اصلاح شود یعنی افراد تا زمانی که بر سر قدرت نیستند بر دیگران و حاکمیت ایرادات و اشکالات فراوان می گیرند ولی هنگامی که بر سر قدرت هستند تفسیر و تعبیر هایشان متفاوت می شود .
وی تصریح کرد: در واقع هرکس با ظن و گمان خود حق را تعریف می کند و طرف مقابل را متهم می کند .و این مساله باعث می شود که افراد دچار افراط و تفریط می شوند. و این معضلی است که ما در جناح ها و گروهها می بینیم.
سعیدی خاطر نشان کرد: به طور کلی بحث افراط و تفریط ، تندروی ، کندروی و یا اعتدال واژه های مختلفی هستند که در جاهای مختلف بکار برده می شود. در مفاهیم و فرهنگ سیاسی هم تعاریف خاص خود را دارد. منتهی هرکسی از ظن خویش شد یار من وز درون من نجست اسرار من ، هرکسی به زعم خودش این تعریف و برداشت خود را مطرح می کند ، لذا برای آنکه دچار این اشتباه نشود باید چهارچوبی را تعیین کنیم .
وی تصریح کرد: اما چهار چوب ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی ، همان مبانی و ارزش ها در جهت تحقق آرمانهای نظام است. لذا این تقسیم بندی های متداول که وجود دارد؛ اینها بیان کننده این مساله نیست که کل این حرکت حق است یا نا حق بلکه ملاک حق همان مبانی نظام و ارزش ها است. چراکه برخی این تقسیم بندی جریانات سیاسی واقعی نیستند و در مواردی گفته و عمل آنها متفاوت است و به آنچه که اظهار می کنند، باور ندارند .
سعیدی خاطر نشان کرد: در نظام اسلامی ما افراط و تفریط را می توانیم برمبنای خط امام و رهبری که همان خط ولایت است تعریف کنیم. یعنی هرکسی از خط ولایت جلو بزند دچار افراط و اگر کسی کندتر حرکت کند دچار تفریط و آنکه در خط ولایت حرکت کند فرد معتدلی است . بنابراین ملاک و معیار ها درنظامی که بر پایه ولایت است و درراس حاکمیت آن ولی فقیه است؛ برای آنکه دچار کج فهمی و یا برداشت نادرست از افراط و تفریط نشویم ، باید در این مسیر گام برداریم .

۱۳۹۳/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...