نسخه چاپی

مرغ ایرانی به روسیه صادر می‌شود

مدیركل امور طیور، زنبور عسل و كرم ابریشم وزارت جهادكشاورزی گفت: به دنبال پیگیری‌های این وزارتخانه به زودی 50 درصد از یارانه مصوب شده برای صادرات گوشت مرغ در اختیارمان قرار می‌گیرد.

به گزارش نما، رضا ترکاشوند در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور قرار بود دولت 50 میلیارد تومان در اختیار صندوق توسعه صنعت طیور برای تامین نقدینگی و جبران بخشی از هزینه های صادرات قرار دهد، چرا این امر تاکنون محقق نشده است؟ با بیان اینکه وزارت جهادکشارزی از ابتدای سال جاری از طریق کارگروه کنترل بازار پیگیر دریافت مشوق صادراتی برای صادرکنندگان مرغ بوده است، اظهار داشت: این پیگیری‌ها منجر به تصویب مصوبه‌ای شد مبنی بر اینکه از طریق ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه‌ای به عنوان مشوق صادراتی در نطر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه مصوبه مذکور اواخر مردادماه به تصویب رسید، افزود: به دنبال پیگیری‌هایی که در ستاد تنظیم بازار انجام دادیم، طی روزهای اخیر به ما اعلام شده که برنامه عملیاتی خود را ارایه کنیم تا حدود 50 درصد از یارانه تصویب شده در اختیارمان قرار بگیرد، چرا که باید مشخص شود این یارانه برای چه میزان صادرات قرار است اختصاص داده شود.

ترکاشوند با بیان اینکه بحث یارانه صادراتی به دلیل بالا بردن توان رقابت صادرکنندگان کشور در بازارهای صادراتی است، گفت: برای افزایش توان رقابت باید قیمت تمام شده تولید بسیار پایین باشد و اگر این مساله امکان پذیر نبود، باید خلاء موجود را با پرداخت مشوق صادراتی جبران کرد قصد ما نیز همین است.

وی، میزان واردات مرغ کشورهای اطراف ایران را نزدیک به 3 میلیون تن اعلام کرد و افزود: بازارهای هدف ما این میزان مرغ را از اقصی نقاط دنیا وارد می‌کنند و کشورهای اطراف‌مان بجز ترکیه عمدتا وارد کننده این کالا هستند.

صادرات مرغ به روسیه در دستور کار

مدیرکل امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه فرایند بررسی استانداردهای مد نظر روس‌ها در مرغ‌های کشور در حال انجام است، اظهار داشت: سازمان دامپزشکی با همکاری معاونت امور دام وزارت جهاد پیگیر این موضوع هستند به احتمال زیاد طی 10 روز آینده مساله جمع بندی و نتایج آن به روسیه اعلام می‌شود.

ترکاشوند با تاکید بر اینکه ما به عنوان یک هماهنگ کننده در سیستم دولتی این کارها را دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: پس از انجام هماهنگی‌های مذکور بخش خصوصی خود باید وارد کار شود.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشارزی میزان تولید سالانه مرغ در کشور را 2 میلیون و 100 هزار تن عنوان کرد و گفـت: نیاز داخلی کشور حدود 2 میلیون و مازاد آن 100 هزار تن است که این محصول مازاد باید با برنامه‌ریزی به خارج هدایت شود، چرا که اگر در داخل بماند و وارد بازار شود توازن عرضه و تقاضا را بر هم زده و سبب کاهش قیمت و ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان می‌شود.

ترکاشوند در مورد سخنان مسئولان اتحادیه سراسری زنبورداران مبنی بر کاهش چشمگیر تولید عسل در کشور گفت: ما اگر بخواهیم در این مورد اعلام نظر رسمی کنیم، باید براساس مستندات و آمار حرف بزنیم که هنوز آماری در این زمینه نگرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه ممکن است تولید در یک منطقه یا استان کاهش و در منطقه‌ای دیگر افزایش داشته باشد، افزود: باید مجموع تولید سراسر کشور را مدنظر قرار دهیم و بدون مستندات به هیچ عنوان نمی توانیم لفظ کاهش را برای میزان تولید بکار ببریم، زمانی که آمارگیری انجام شد نتایج آن تحلیل و سپس اعلام می‌شود.

۱۳۹۳/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...