نسخه چاپی

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما:

تیم مذاكره كننده نباید به هر قیمتی توافق كند/فرصت سوزی و خسران كافی است

عکس خبري -تيم مذاکره کننده نبايد به هر قيمتي توافق کند/فرصت سوزي و خسران کافي است

نورالله حیدری دستنایی گفت: همان طور كه حضرت آقا فرمودند و ملت ایران هم آن را می خواهد ، این است كه ما امیدمان را از این مذاكرات كم كنیم و نگاه درون زا به كشور داشته باشیم.

نورالله حیدری دستنایی نماینده هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با معایب توافق در مذاکرات، به هر قیمت گفت: همان طور که می دانید ما به هر قیمتی نباید تن به هر توافقی بدهیم. چرا که برخی گمان می کنند که ما باید در هر شرایطی در مذاکرات به توافق برسیم . در مذاکرات رعایت خطوط قرمز و منافع ملی از هر مساله ای مهم تر است.
وی افزود : هرچند اگر دوباره زمان مذاکرات را تمدید کنیم اما باید رعایت اصول نظام برای ما در اولویت باشد. البته پرسه زمانی هم برای ما مهم است، اما اگر برای توافق نهایی که منافع ما در آن در نظر گرفته شود نیاز به زمان بیشتر داریم، می توانیم این زمان را تمدید نماییم .
نماینده اسبق مردم اردل و فارسان خاطر نشان کرد : ولی وقتی مشاهده می کنیم که طرف مقابل به دلایل گوناگونی به دنبال فرصت سوزی است و می خواهد به زعم خود با اتلاف وقت و با خریدن زمان، تحریم های ناکار آمد اقتصادی خود را تداوم ببخشد تا ایران را در این قضیه تسلیم خود کند، این فرجه برای آنها بیهوده است. واقعا ما چه دلیلی باید در این قضیه ببینیم که بخواهیم در این دور مذاکرات به هر قیمتی به توافق برسیم؟!
وی با بیان مضرات توافق با هر هزینه ای ادامه داد: مسلما اگر ما بخواهیم در هر شرایطی به این توافق تن بدهیم و به این توافق برسیم ، اولا آنها این مساله را حمل بر ضعف ما تلقی و ناتوانی می کنند بهرحال معتقدند که واکنش جمهوری اسلامی ایران و یا بهتر بگویم دولت محترم ، ناشی از تسلیم شدن و ضعف ماست و حقیقتا ما نباید چنین وضعیتی را برای دشمن به نمایش بگذاریم .
حیدری در ادامه تصریح کرد : در معنا توافق اگر بادقت توجه کنیم یعنی دو طرفین به توافق و رضایت نسبی برسند. بنابراین مادامی که طرفین در این فرجه زمانی به یک نقاط مشترک و یا توافق به معنای حقیقی نرسند، اصلا نفس این توافق بی معنا است . آنچه از اسم توافق بر می آید رضایت طرفین است.
وی افزود: بنابراین در شرایطی که یک طرف مذاکره امری را بخواهد و دیگری نخواهد، زمانی طرف مقابل تمکین می کند که به خواسته های خود برسد و نه به خواسته ما .
عضو نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: البته تاکنون هم ما دستاورد بسیار مهمی در یان مذاکرات به دست نیاوردیم و مادامی که همین فضا تداوم پیدا کند ،در چشم اندازهای میان مدت و دراز مدت ، همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما چشم امیدی به این مذاکرات نداریم .
وی با بیان بهترین راهکار در شرایط فعلی خاطر نشان کرد: اما بهترین سازکار در این شرایط ، همان طور که حضرت آقا فرمودند و ملت ایران هم آن را می خواهد ، این است که ما امیدمان را از این مذاکرات کم کنیم و نگاه درون زا به کشور داشته باشیم .
نورالله حیدری تصریح کرد: به نظرمن یکی از آسیب های کشوراین است که ما تمام وقتمان را صرف مساله مذاکرات می گذاریم و از توانمندی داخلی مان غافل می شویم . لذا این فرصت را هم که داریم از دست می دهیم. در این فضا که دستمان خالی می ماند واقعا خسران بزرگی را می بینیم . چراکه نه نگاهی به داخل کردیم و نه توافقی که خواسته ما را برآورده است انجام داده ایم .
وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین معایب توافق درهر شرایطی این است که در عرصه بین الملل نیز آسیب جدی می بینیم . به هرحال نگاه های هوشمندانه ملتهای مستقل و آزادی خواه به ایران است که تا چه اندازه در این مذاکرات پیروز میدان است ؟ به هرجهت یکسری ظرفیتهایی است که ما بیش از اندازه در این مساله گذاشته ایم که به نظر ادامه این روند به ما در عرصه بین المللی آسیب خواهد زد.

۱۳۹۳/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...