نسخه چاپی

لاریجانی: دقت‌ نظر در مسیر درست انقلاب از ویژگی‌های آیت‌الله مهدوی‌كنی بود

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور امروز مجلس گفت: یكی از ویژگی‌های آیت‌الله مهدوی‌كنی دقت نظر وی در مسیر درست انقلاب بود و هیچ گاه چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن دچار افراط و تفریط نشد و جو سیاسی بر وی غلبه نكرد.

به گزارش نما به نقل از فارس،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی با اشاره به درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی اظهار داشت:‌ وی نمونه یک عالم انقلابی بود که دردمندانه به مسائل اسلام و مسلمین توجه داشت و با همه وجود در راه انقلاب تلاش می‌کرد.

وی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی کنی همیشه در صراط مستقیم انقلاب که همان طریق ولایت فقیه بود گام برمی‌داشت و شخصیت مستقل و اخلاقی وی همگان را تحت تأثیر قرار می‌داد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های این عالم ربانی دقت نظر او در مسیر درست انقلاب بود و هیچ گاه چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن دچار افراط و تفریط نشد و جو سیاسی بر وی غلبه نکرد.

لاریجانی تصریح کرد: وی قبل از انقلاب یکی از عناصر پیشتاز در روحانیت بود که در صحنه‌های مختلف مبارزه با رژیم شاه حضور جدی داشت، مسجد جلیلی را پایگاه مبارزه با رژیم دیکتاتوری کرد و از شخصیت‌های برجسته‌ای بود که به موقع انحراف منافقین را تشخیص داد و موضع‌گیری کرد و تحت تأثیر شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره قرار نگرفت.

وی ادامه داد: در آستانه پیروزی انقلاب با دستور امام به عضویت شورای انقلاب درآمد و بلافاصله پس از پیروزی انقلاب با مشورت شهید مطهری کمیته‌های انقلاب اسلامی را در جهت حفاظت از انقلاب در مساجد کشور ایجاد کرد که مقر اصلی آن در محل مجلس بود.

رئیس قوه مقننه بیان داشت: در حوادث پرفراز و نشیب اوایل انقلاب با احساس وظیفه اسلامی و با دورنگری عمل می‌کرد و حتی در شرایطی که پس از پیروزی انقلاب، جو سیاسی کشور به سوی دولتی کردن همه چیز حتی مدارس بود، وی در مقابل این جو ایستادگی کرد که کارها در نظام اسلامی به دست مردم قرار گیرد و از این جهت گاه با دوستان دیرین خود اختلاف پیدا می‌کرد، وی شخصیت مستقلی داشت که جو بر او مستولی نمی‌شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: شاید این دقت نظر و استقلال رأی مربوط به نوع تحصیلات و اساتید ایشان بود، ایشان شاگرد علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) بود، مدرسه فکری که از این سه‌گانه حوزه حاصل شد، غالبا انسان‌های برگزیده و فرهیخته‌ای شدند که در جریان‌های فرهنگی و سیاسی معاصر مؤثر بودند.

وی اضافه کرد: گرچه از جهاتی خود این بزرگان با یکدیگر اختلاف نظر داشتند، اما تفکری که زاده تعلیمات این سه‌گانه حوزه شد، بسیار پرمغز و قوی و تأثیرگذار در فضای اندیشه‌گی معاصر بود و هست و شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت‌الله جوادی، امام موسی صدر و بسیاری از اعضای جامعه مدرسین، فضلای امروز حوزه در این قلمرو فکری قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: از خصوصیات اصلی این مکتب فکری دقت نظر در فهم مسیر و اخلاص و اخلاق‌گرایی و توجه به مسائل اصلی از نظر سیاسی و اجتماعی است و این سه رکن در آیت‌الله مهدوی کنی در طول عمر با ثمرشان دیده می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیت‌الله مهدوی کنی همیشه درس اخلاقشان به راه بود، چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن و علاقمندان به روحانیت اسلامی که در مسیر زندگی و چه دانشگاه امام صادق از ارشادات ایشان بهره می‌جستند، بنده کمتر جلسه‌ای را با ایشان به خاطر می‌آورم که مجلس ذکر نبوده باشد، در سخت‌ترین شرایط سیاسی، اجتماعی قوام تفکر اخلاقی در ایشان متانت و اصالت نظر امیدواری را در تصمیمات و حرکت آینده ایجاد می‌کرد، به همین دلیل جلسات ایشان بصیرت سیاسی،‌ دینی و اخلاقی را توأمان در بر داشت.

لاریجانی تصریح کرد: یکی از یادگارهای فکری ایشان تأکید بر استقلال روحانیت و سازمان یافتگی روحانیت بود، ایشان همراه شهید مطهری و بزرگان دیگر قبل از پیروزی انقلاب ساختار روحانیت مبارز تهران را طراحی کردند و قصد اصلی ایجاد سازمانی برای کلیت روحانیت بود، اما اصالت این سازمان را در عدم وابستگی به جریانات و داشتن استقلال می‌دانستند و بر این وجه استقلال بسیار تأکید داشتند، مخصوصا مخالف دخالت دولت در امور روحانیت بودند و این نگاه بسیار درست و ارزشمندی است و همان دغدغه‌ای است که شهید مطهری داشتند که علت رشادت روحانیت و پیشتازی آنها در مسائل سیاسی اجتماعی را در استقلال روحانیت از دولت از هر جهت می‌دانستند.

وی افزود: به خاطر دارم در حدود 20 سال پیش که بنده وزیر فرهنگ بودم، طرحی را پایه‌ریزی کردیم که کمک کنیم در هر مسجدی کانون فرهنگی هنری زیر نظر امام جماعت و هیأت امنایی مردمی ایجاد شود، ایشان با اینکه به حقیر همیشه لطف داشتند، اظهار گلایه کردند که ممکن است این امر سبب دخالت دولت در امور مساجد شود، اما وقتی برایشان روشن شد که در این طرح صرفا کمک به این مراکز فرهنگی مدنظر است و همه وجوه کار زیر نظر هیأت امنای مردمی است، پذیرفتند و با حضور خودشان اولین مرکز فرهنی هنری مساجد افتتاح شد، غرض اینکه حساسیت ایشان در استقلال سازمان روحانیت امر بسیار مهم و دورنگرانه‌ای برای آینده کشور و امت اسلامی است.

رئیس قوه مقننه در ادامه عنوان کرد:‌ مشرب سیاسی ایشان همراهی با ولی فقیه و حمایت همه جانبه از رهبری بود که در زمان حضرت امام (ره) و چه در زمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایشان یکی از استوانه‌های حامی رهبری محسوب می‌شد.

لاریجانی اضافه کرد: در ماجرای اختلاف بنی‌صدر با بزرگان حزب جمهوری اسلامی ایشان یکی از سه بزرگواری بود که بر طبق دستور امام باید اختلاف‌ها را بررسی می‌کردند و نظر می‌دادند، با اینکه بنی‌صدر به ایشان علاقه و دوستی داشت، صراحتا بنی‌صدر را متخلف دانستند.

وی افزود: حرکت سیاسی آیت‌الله مهدوی کنی همیشه انصاف و حکمت و اعتدال را با هم در برداشت، او نسبت به انقلاب امین امت و امام بود و حوادث سیاسی را با دورنگری ارزیابی می‌کرد، این دورنگری در حرکت‌های علمی و فرهگی ایشان مشاهده می‌شد.

رئیس مجلس ادامه داد: فعال کردن مدرسه مروی و حوزه علمیه تهران از یک سو و تأسیس جامعه‌الصادق و از سوی دیگر نگاه درازمدت علمی فرهنگی ایشان را نشان می‌دهد و در این راه با همه محدودیت‌های جسمی وقت زیادی را صرف کردند.

۱۳۹۳/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...