نسخه چاپی

شجره‌نامه یك مصری كه به امام زمان رسید

یكی از مصری‌ها من را به مزاری در یكی از شهرهای جنوبی مصر برد و گفت این مكان جد من است و در شجره‌نامه این مكان كه دارای بارگاه و ضریحی بود، نسب وی به امام زمان(ع) می‌رسید.

خبرگزاری فارس،‌ عبور از بحران‌ها در کشوری به اهمیت مصر، برای دیپلماتی که در یکی از سرنوشت سازترین و پرحادثه‌ترین مقاطع کشور تاریخی مصر و منطقه و همزمان با بیداری اسلامی، سکان نمایندگی ایران در قاهره را بر عهده داشته است؛ می‌تواند بسیار پرخاطره باشد. خاطرات مجتبی امانی رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره ابعاد مختلفی را دربر می‌گیرد و تنها به خاطرات سیاسی منحصر نبوده و موضوعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، امنیتی، رسانه‌ای و ... را در قالبی داستانی روایت می‌کند.


***

یک روز با یکی از سلفی‌های جهادی مصر که بعد از انقلاب این کشور از زندان آزاد شده بود، صحبت می‌کردم. انگار یک سوال آزارش می‌داد.

پرسید در جنگ آخر الزمان که شما اعتقاد دارید و ما هم اعتقاد داریم مهدی منتظر قیام خواهد کرد، تکلیف ما سنی‌ها با شما شیعیان چیست؟ شما درباره نقش مردم مصر در آن عصر چه اعتقادی دارید؟ می‌دانستم در ورای این سؤال چه ذهنیتی قرار دارد. تبلیغات ضد ایرانی و ضد شیعی اینگونه بود که اگر امام زمان شیعیان ظهور کند همه اهل سنت را زیر تیغ خواهد برد و آنها را قتل عام خواهد کرد.

این نکته را درباره تفکر سلفی‌ها باید بگویم که سلفی گری در مصر به معنای تکفیری بودن نیست. برخی سلفی‌های مصر از نظر اعتقادی به تفکر انقلابی ایران و شیعه نزدیک هستند. آنها به تفکر جهادی و اجتهادی شیعه نیاز دارند. از نظر سیاسی نیز نظام عربستان سعودی را فاسد و ضد اسلامی می‌دانند.

سؤال این فرد را با توجه به ذهنیت وی و اشاره به اینکه این سؤال را بهتر است متخصصان مذهبی پاسخ دهند، اینگونه در حد اطلاع خودم پاسخ دادم که: برخلاف آنچه تبلیغ می‌کنند، قیام امام مهدی (ع) جنگ شیعه و سنی نیست، بلکه به اعتقاد ما امام مهدی (ع) برای گسترش عدل قیام می‌کند و ظلم را از بین می‌برد.

توضیح دادم که به نظر می‌رسد در زمان ظهور حضرت مهدی (عج)، سه گروه با یکدیگر درگیر خواهند بود. پیروان اهل بیت (ع)، پیروان بنی امیه و صهیونیسم جهانی و حامیان آن.

وی از من درباره دو گروه اول توضیح خواست، گفتم پیروان اهل بیت (ع) و پیروان بنی امیه در جنگ صفین مشخص شده‌اند. او بلافاصله گفت: ما اعتقاد داریم که معاویه در جنگ با [حضرت] علی (ع) خطا کرد و بعد از او نیز خلافت از مسیر خودش خارج شد و معاویه باید بعد از خود وصیت می‌کرد که [امام]حسن (ع) فرزند [امام]علی (ع) خلیفه مسلمین شود و نباید یزید را به ولیعهدی منصوب می‌کرد. وی به حدیثی از پیامبر (ص) اشاره کرد که فرموده‌اند خلفای بعد از من دوازده تن از نسل علی (ع) هستند و گفت علی (ع) و فرزندان او رهبران برحق بعد از پیامبر (ص) می‌باشند.

به نظرم این تفکر را باید تفکر غالب اهل سنت دانست.

به جز اقلیتی وهابی و منحرف در جهان اسلام، همه اهل سنت در جنگ امام علی (ع) و معاویه، معاویه را ناحق می‌دانند. اگر عده‌ای از آنان معاویه را به علت ازدواج خواهر وی با پیامبر (ع) بخواهند احترام کنند، اما در جنگ یزید شراب خوار با امام حسین (ع)، از نوه پیامبر (ع) دفاع می‌کنند و ایشان را برحق می‌دانند.

بیشتر اهل سنت مصر و به خصوص صوفیان این کشور و دیگر کشورهای شمال آفریقا، به علت محبتشان نسبت به اهل بیت (ع)، حتی نمی‌توانند جانشینی سه خلیفه اول را به جای حضرت علی (ع) بر خود هموار کنند، اما به حکم عقاید تحمیلی و زندگی در کشوری سنی مذهب، بر این موضوع سکوت کرده و در آن مجادله نمی‌کنند.

اغلب این توجیه را نزد خودشان دارند که در صدر اسلام بین صحابه بزرگ اختلافی به وجود آمد و ما نباید در این موضوع دخالت کنیم و باید تن به وقایع پیش آمده دهیم.

آنها ترجیح می‌دهند درباره دوره 25 ساله خلافت خلفای سه گانه سکوت کنند، ولی امامت حضرت علی (ع) را شروع دوره امامت دوازده امامی می‌دانند که بر اساس احادیث اهل سنت، پیامبر (ع) وعده آنها را داده است.

در احترام اهل بیت (ع) در مصر این خاطره نیز قابل توجه است که یکی از مصری‌ها من را به مزاری در یکی از شهرهای جنوبی مصر برد و گفت این مکان جد من است.

در شجره نامه این مکان که دارای بارگاه و ضریحی بود، نسب وی به امام زمان (ع) می‌رسید. برخی از علمای شیعه با این موضوع مخالفت ندارند که امام زمان (ع) دارای فرزندانی است، گرچه برخی این موضوع را نفی می‌کنند. صرفنظر از صحت یا عدم صحت این موضوع؛ نگاه آنان به اهل بیت علیه السلام و حفظ انساب بسیار قابل اهمیت است.

در شهر قاهره و در کنار مشیخه الازهر و دارالافتاء، ساختمان مجلل دیگری وجود دارد که «نقابة الاشراف» نام دارد.

وظیفه این موسسه تعیین نسب افراد و حفظ اسناد تاریخی نسب شناسی و صدور کارت شناسایی برای «سادات» است که مصریان آنان را «اشراف» می‌نامند.

به این ترتیب باید بیشتر اهل سنت و به خصوص مردم کشورهای شمال آفریقا را سنی‌های اثنی عشری دانست که فقط در بخشی از تاریخ با شیعیان اختلاف دارند. هر مسلمانی که به زیارت مسجد النبی (ص) می‌رود؛ اسامی دوازده امام علیهم السلام را در سقف این مسجد مشاهده می‌کند. موضوعی که مطالب بالا را تایید می‌کند.

البته در چند کشور عربی حاکمانی وجود دارند که گویا ماموریشان آن است که جهان اسلام را از این منبع حیات و انرژی محروم کنند و تخریب بقعه و بارگاه امامان بقیع علیهم السلام نیز در همین راستا قرار دارد، اما این امپراطوری عشق یعنی محبت اهل بیت (ع) عمیق‌تر و وسیع‌تر از آن است که کسی بتواند با آن مبارزه کند.

۱۳۹۳/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...