نسخه چاپی

امكان انتقال آب به مناطق بحرانی

قائم مقام وزیر نیرو با تاكید بر اینكه شرایط جغرافیایی ایران اجازه انتقال آب به نقاط مختلف در شرایط بحرانی را می دهد، گفت: صنعت سدسازی كشور هم‌ اكنون در ۴۰ كشور جهان حضور فعال دارد.

به گزارش نما به نقل از مهر، ستار محمودی با بیان اینکه سدسازی به توزیع مناسب آب در کشور کمک کرده است گفت: استفاده از فن آوری ها این امکان را برای ما فراهم نموده تا بتوانیم ضعف های عدم توزیع متوازن منابع آب را جبران نمائیم.

قائم‌ مقام وزارت نیرو اظهارداشت: همچنین فعالیت‌ های این وزارتخانه در حوزه سدسازی ما را قادر ساخته بتوانیم آب را در نقاط مورد نیاز کشور توزیع و با نارسایی‌ های طبیعی مقابله کنیم.

محمودی بیان داشت: ایران به‌ دلیل برخورداری از دو رشته کوه بزرگ و نزول بخش قابل‌ توجهی از بارش‌ ها در این مناطق، این امکان را دارد تا بتواند آب مناطقی از کشور را که در شرایط آبی بهتری قرار دارند به سایر نقاطی که در شرایط بحرانی آب به‌ سر می‌برند منتقل کند.

این مام مسئول در وزارت نیرو گفت: عوامل توپوگرافی و جغرافیایی، نیازمند مهندسی ویژه‌ ای هستند و تونل به‌ عنوان یک ابزار برقراری ارتباط و تسهیل در توسعه پایدار، یک فن مهندسی ارزشمند به‌ حساب می‌آید و جمهوری اسلامی ایران در این حوضه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی با بیان اینکه توسعه سدسازی در سال‌ های اخیر نقش بزرگی در توسعه کشور داشته است تصریح کرد: هم‌ اکنون حدود ۱۰۰۰ کیلومتر تونل انتقال آب در کشور در حال بهره‌ برداری است که حدود ۱۱۰ کیلومتر آن مربوط به تونل انحراف آب در نیروگاه‌ های آبی در دست بهره‌ برداری بوده ضمن آنکه ۱۳۵ کیلومتر تونل در دست مطالعه است.

به‌ گفته محمودی، تا سال ۱۴۰۵ به حدود یکهزار کیلومتر تونل دیگر نیاز خواهیم داشت. قائم‌ مقام وزیر نیرو با بیان اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از ۱۰ سد در کشور وجود داشت که مطالعه و طراحی و احداث و بهره‌برداری از آن توسط کارشناسان خارجی انجام می‌گرفت افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پشتکار کارشناسان، متخصصان و مهندسان داخلی موفق شدیم در این رشته پیشرفت های قابل‌ توجهی داشته باشیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: به‌ طوری که هم‌ اکنون جزو چند کشور مطرح جهان در زمینه طراحی و احداث سدهای بزرگ هستیم و چنانچه بخواهیم در صدر رقابت‌ های جهانی در زمینه‌ های سدسازی باقی بمانیم، به پژوهش بیشتر و به‌ کارگیری علوم جدید در حوزه سدسازی نیاز خواهیم داشت و نباید از دستاوردهای جدید جهان در این زمینه غافل شویم.

وی با بیان اینکه ارتقای جنبه‌ های غیرسازه‌ای از اهداف اصلی وزارت نیرو است اظهارداشت: صنعت سدسازی کشور هم‌ اکنون در ۴۰ کشور جهان حضور فعال دارد و با افزایش و بهبود دانش در این حوزه، می‌توان تا سالیان طولانی در این زمینه صاحبنظر بود.

محمودی با تاکید بر اینکه در حوضه‌ های آبریز کشور توجه اکید به بحث محیط زیست خواهیم داشت و زمینه‌ های اجتماعی را نیز در ساخت سد و تونل در نظر می‌گیریم افزود: وزارت نیرو پیش از اقدام برای احداث تاسیسات سد و تونل در یک منطقه، بر انجام مطالعه‌ های اجتماعی و محیط‌ زیستی همواره تاکید ویژه داشته و خواهد داشت.

۱۳۹۳/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...