نسخه چاپی

گردوغبار 200 اهوازی را راهی بیمارستان كرد

طی چند روز اخیر آلودگی هوای شهر اهواز مردم را نگران كرده و بسیاری از آن ها به دلیل بیماری تنفسی و اشكال در تنفس خود به بیمارستان ها مراجعه كرده اند.

به گزارش نما به نقل از مهر، طي يك هفته اخير هواي آلوده اهواز به خصوص پس از اولین بارش باران مردم را نگران و در نهايت راهي بيمارستان ها كرده است. برخي از مسئولان اعتقادي به آلودگي هوا نداشته و علت مراجعه مردم به درمانگاه ها، اورژانس ها و بيمارستان ها را گرد و غبار و حساسيت افراد مي دانند.

اما بعضي از بيماراني كه از تنگي نفس رنج مي برند شروع بيماري خود را از بيش از يك هفته پيش اعلام كرده و مي گويند با پديده گرد و غبار وضعيت براي ما بدتر شده و با بارش اولین باران به اوج رسیده است.

آمادگی نسبی برای کنترل بحران وجود دارد

ايرج نظري معاون درماني دانشگاه علوم پزشكي اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعداد بيماران مراجعه كننده نسبت به سال گذشته بسيار كمتر شده است، اظهار مي كند: طي چند روز اخير 200 نفر به علت بيماري تنفسي به بيمارستان هاي خوزستان مراجعه كردند.

وي افزود: تعداد بيماران مراجعه كننده بيمارستان در سال گذشته سه هزار نفر بودند. امسال از تعداد 200 بيمار، 74 نفر به بخش هاي اورژانس و ساير افراد نيز به درمانگاه بيمارستان هاي ابوذر، رازي و امام مراجعه كردند.

معاون درماني دانشگاه علوم پزشكي اهواز تصريح كرد: امسال نيز در شرايط مشابه قرار داريم با اين تفاوت كه آمادگي نسبي براي كنترل بحران انجام شده است. همچنين انجام دقيق مستندات سازي و ثبت دقيق وضعيت بيمارهاي تنفسي در مراكز درماني نسبت به سال گذشته بهتر شده است.


ارائه خدمات باید در کشور یکسان باشد

آلبوشوكه عضو شوراي شهر اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان مي كند: دولت و مسئولان به استان خوزستان به عنوان فرزند ناتني نگاه مي كنند. مطالبات مردم براي دريافت خدمات به حق است.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا هنگام آلودگي به مراتب كمتر در تهران شير و ماسك رايگان توزيع شده و آمبولانس هاي مجهز به كپسول اكسيژن در سطح شهر مستقر مي شوند ولي در خوزستان اينگونه نيست مي افزايد: خدا ميان بندگان خود تفاوتي نگذاشته و همان امكاناتي كه به مردم تهران ارائه مي شود بايد در اختيار مردم خوزستان نيز قرار بگيرد. اگر ارائه خدمات به تمام شهروندان سراسر كشور به صورت يكسان انجام نشود يا ضعف از مسئولان خوزستان در دريافت اين خدمات است و يا اينكه دولت خودش اين امكانات را به ما نمي دهد.

امين سواري همراه يكي از بيماران تنفسي مراجعه كننده به بيمارستان امام اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: همراه مادرم روز دوشنبه به اورژانس بيمارستان امام مراجعه كردم كه با جمع كثيري از بيماران در سالن انتظار مواجه شديم كه اكثر آنها از گرد و غبار موجود در هواي اهواز دچار مشكل تنفسي شده بودند.

وي می افزاید: حال يكي از بيماران آنقدر وخيم بود كه به علت ناتواني در نفس كشيدن از حال رفت.

عبدالرحيم كعب عمير يكي دیگر از بيماران مراجعه كننده به كلينيك دي اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار مي كند: از روز دوشنبه با گرد و غبار و بارش باران دچار تنگي نفس شدم و روز بعد شدت آن بيشتر مي شود که با مراجعه به كلينيك دي تحت درمان قرار گرفتم.

كعب عمير بيان می کند: از مسئولين انتظار مي رود در حداقل كمك خود به شهروندان هزينه هاي درمان بيماران تنفسي متضرر از شرايط آب و هوايي نامناسب استان را كاهش دهند. من با مشكل تنفسي مواجه شده بودم ولي دكتر داروهاي ضد حساسيت را برايم تجويز كرد.

وي می افزاید: با توجه به حضورم در تهران كه هواي آن به مراتب بهتر از اهواز است، شاهد توزيع ماسك و شير بين شهروندان تهراني هنگام افزايش آلودگي هوا بودم اين در صورتي است كه اهواز با داشتن سابقه آلوده ترين شهر جهان و وضعيت هاي بحراني مكرر و طوفان هاي گرد و غبار چنين امكاناتي در اختيار مردم آن قرار نمي گيرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص می گوید: گرد و غبار و شرایط بد هوا به قدری بود که پرواز ها کنسل شد. متاسفانه در بعضی از تصمیمات موجود اختلافاتی وجود دارد و نگاه ویژه ای به مرکز می شود.

مسئولان شرایط حساس را بازگو کنند

سید شریف حسینی عنوان می کند: با وجود تذکرات کتبی و شفاهی پس از گرد و غبار و باران های اسیدی سال گذشته که حدود 21 هزار نفر را به بیمارستان ها کشاند، حتی شاهد حضور یک وزیر برای رسیدگی و بررسی اوضاع در خوزستان نبودیم اما وقتی همین اتفاق با کمترین شدت در تهران رخ می دهد تمامی مسئولان و دستگاه ها برای حل آن بسیج می شوند.

وی ادامه می دهد: از مسئولان استان انتظار داریم شرایط حساس را بازگو کنند و آن را ساده مطرح نکنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح می کند: ما باید برنامه ریزی این کار را داشته باشیم و مسئولان استان باید در زمان رخداد چنین مساله ای باید برای کمک به شهروندان شیر و ماسک رایگان بین آنها توزیع کنند نه از تهران بفرستند.

حسینی اظهار می کند: بحث حمایتی بهداشتی و درمانی باید توسط مرکز بهداشت و علوم پزشکی و بیمارستان ها انجام شود و با هماهنگی دولت و نمایندگان اعتبارات را برای این امر جذب کرد و در شرایط حساس به استان خوزستان اختصاص داد.

وی می افزاید: باید سهم خوزستان از بخش حوادث بیشتر شودهمانگونه که در استان مازندران سیل به وقوع پیوسته و آنها هم باید استفاده کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس عنوان کرد: با تدابیری که استاندار می تواند بیاندیشد امکان حل موضوع های اینچنینی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در استان خوزستان شركت هايي چون نفت، ملي حفاري، مناطق نفت خيز جنوب، فولاد، لوله سازي اهواز، پتروشيمي، شهرك هاي صنعتي، الكل سازي رازي و صنعت نيشكر در حال فعاليت هستند. اين شركت ها با توانايي خود حداقل اين امكان را داشتند كه در روزهاي حاد و بحراني به كمك مردم خوزستان آمده و در استقرار آمبولانس هاي بيشتر مجهز به كپسول اكسيژن، توزيع رايگان ماسك و شير همكاري لازم را با مسئولان ذيربط داشته باشند.

۱۳۹۳/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...