نسخه چاپی

دلیل لغو امتیار نشرچشمه توهین به سالار شهیدان بود

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: نشرچشمه كتابی عرضه كرد كه سراسر ضدامام حسین(ع) بود. تعرض به امام حسین دیگر قابل گذشت نبود. آقای كیائیان مدیر نشر به دفتر من آمد و گفت والله من این كتاب را نخواندم!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بهمن دری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی تاکید کرد که پروانه نشر چشمه لغو شده است و این ناشر نمی‌تواند کتاب جدیدی را برای عرضه به ارشاد ارائه کند.





* مدیر کل حقوقی وزارت ارشاد: نشر چشمه باید 2 سال پیش بسته می‌شد



وی در این باره گفت: در ارتباط با چشمه ما حداکثر لطف و همکاری را انجام دادیم تا این نشر به مشکلی بر نخورد ولی متاسفانه خودشان اصرار داشتند کار به اینجا برسد. از نظر حقوقی وضعیت نشر چشمه به گونه‌ای است که مدیر کل حقوقی وزارت ارشاد به بنده می‌گوید این نشر باید 2 سال پیش بسته می‌شد و مسوولیت را بر عهده خود ما گذاشت و گفت هیچ مسوولیتی در این زمینه بر عهده نمی‌گیرد.



* سیر کتاب‌های نشر چشمه نشان‌دهنده نوعی کجروی و ترویج تفکری خاص و مضر و غلط است

بهمن دری ادامه داد: می‌خواهم بگویم ما همه تلاش‌مان را کردیم ولی متاسفانه خود دوستان روندی را در پیش گرفتند که به تعلیق و سپس تعطیلی کامل و لغو امتیاز انجامید. من می‌خواهم خیلی شفاف در این رابطه صحبت کنم و یکی دو چشمه از کارهای نشر کار چشمه را برای اولین بار بگویم که باعث می‌شود بسیاری از کسانی که از این نشر حمایت کردند به نوعی توبه کنند.

وی همچنین گفت: ببینید اول این که ما همه تلاش‌مان را در ارتباط با این نشر انجام دادیم. مثلا دستور دادم کل کارهایی که از این انتشارات غیرقابل انتشار تشخیص داده شده بود توسط کارشناسان دیگری هم بررسی شود تا ببینیم آیا مشکل همین است که دیدیم نه واقعا این گونه نبود. توجه داشته باشید زمانی شما کتابی ارائه می‌کنید و غیر قابل انتشار تشخیص داده می‌شود و مساله خاصی نیست ولی زمانی که این غیرقابل انتشارها تعدادشان زیاد می‌شود و حجم اصلی کار ناشر را دربر می‌گیرد آن هنگام نشان‌دهنده نوعی کجروی و ترویج تفکری خاص و مضر و غلط است.



* عرضه کتابی در توهین به سالار شهیدان توسط نشر چشمه



معاون فرهنگی وزارت ارشاد که با روزنامه جام‌جم گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به عرضه کتب موهن به مقدسات خاطرنشان کرد: باز هم ما گفتیم یک فرصت بدهیم که اصلاح کنند شاید با درایت لازم بتوانند مسیر خودشان را اصلاح کنند اما متاسفانه کار به اینجا رسید که این انتشارات کتابی عرضه کرد که سراسر ضد قیام کربلا و ضد امام حسین(ع) بود. تعرض به امام حسین که همه ایران 10 روز محرم برای او سیاه می‌پوشند و سوگواری می‌کنند دیگر قابل گذشت نبود. آقای کیائیان مدیر نشر به دفتر من آمد و گفت والله من این کتاب را نخواندم! خب برادر من ما به شما پروانه نشر داده‌ایم که شما کتاب‌ها را بخوانید. مگر می‌شود من یکی را بکشم بگویم من نفهمیدم. متوجه نشدم؟!

وی ادامه داد: یکی دیگر از تخلف‌های نشر چشمه این بود کتابی را برای مجوز ارائه می‌داد و بعد همان کتاب را دوباره از مسیر انتشاراتی دیگر با همان شکل و شمایل عرضه می‌کرد. بعد که پیگیری می‌کنیم و دلیلش را می‌پرسیم می‌گویند مشکل از مولف بوده است و بعد که می‌گوییم خب بروید قراردادهایتان را بیاورید می‌گویند صحبت شفاهی بوده و... به هر حال مشکلات این ناشر بیش از این چیزی است که مردم و اهل قلم می‌دانند و متاسفانه جو رسانه‌ای کاذب هم ایجاد می‌شود و ناشر هم به هر حال بدش نمی‌آید یک جور مطرح شود.



*پروانه نشر چشمه لغو شده و به مراجع قضایی ارسال می‌شود



دری در خاتمه گفت: در یک جمله بگویم که این نشر براساس رای هیات رسیدگی به تخلفات که از خود اعضای صنف و اتحادیه هم در آن حضور دارند پروانه نشرش لغو شده است و تنها لغو هم نیست و بلافاصله پرونده‌اش برای رسیدگی به مرجع قضایی ارسال می‌شود. البته این که می‌گویم لغو به این مفهوم نیست که فروشگاه و محل‌اش را پلمب کنند بلکه می‌تواند به حالت کتابخانه‌ای و کتابفروشی به فعالیت‌اش ادامه دهد ولی کتاب تازه‌ای نمی‌تواند برای انتشار عرضه کند.

۱۳۹۱/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...