نسخه چاپی

قیمت طلا كاهش یافت

طلا در بازار جهانی روز جمعه بدنبال صعود بازارهای سهام و ارزش دلار كه تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن را محدود كرد، كاهش یافت و با كاهش هفتگی در یك هفته گذشته روبرو شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: طلا در بازار جهانی روز جمعه بدنبال صعود بازارهای سهام و ارزش دلار که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن را محدود کرد، کاهش یافت و با کاهش هفتگی در یک هفته گذشته روبرو شد.

هر اونس طلا در بازار نیویورک با 2.70 دلار افزایش، 1231 دلار معامله شد با این همه حجم معاملات کمتر از میزان معمول بود.

طلا هفته گذشته در نتیجه قوی‌تر شدن ارزش دلار، 0.5 درصد کاهش یافت و روند صعودی در دو هفته پیش از آن را متوقف کرد.

ارزش دلار روز جمعه 0.2 درصد در برابر سبدی از ارزهای بزرگ کاهش یافت با اینهمه این ارز هفته گذشته یک درصد افزایش یافت.

ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است، در یک هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از اواخر سال 2008 به این سو رسید که نشانه ادامه نگرش بدبینانه در بازار طلا است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی پس از اینکه دلار با بزرگ‌ترین صعود از سال 2008 روبرو شد و بازارهای سهام به رکورد بالایی صعود کردند، 8.4 درصد نزول کرد. اما در حالیکه طلا سه هفته قبل با تقویت احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا به 1183 دلار سقوط کرده بود، نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی باعث شد سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا کندی اقتصادهای خارجی را ریسکی برای اقتصاد این کشور ارزیابی کنند که در نتیجه آن تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه افزایش یافت و این فلز ارزشمند به بیش از 1250 دلار صعود کرد.

نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه بزرگ‌ترین موضوع مورد توجه بازار خواهد بود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا تصمیم بگیرد خرید ماهانه اوراق قرضه را به پایان برساند. سرمایه گذاران اکنون نشانه‌هایی را زیرنظر دارند که زمان احتمالی افزایش نرخ‌های بهره را مشخص می‌کنند.

دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر به جذابیت طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن لطمه زده است و از سوی دیگر دلار قوی‌تر نیز تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود می‌کند.

طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 با اقدام بانک مرکزی آمریکا در اجرای تدابیر محرک مالی که با هدف پشتیبانی از رشد اقتصادی بود، 70 درصد جهش یافت اما سال گذشته با اعلام آغاز تعدیل این تدابیر، 28 درصد سقوط کرد.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل در دسامبر در بازار کامکس نیویورک 0.1 درصد افزایش یافت و به 17.182 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل در ژانویه در بازار بورس کالای نیویورک با 0.3 درصد کاهش به 1250 دلار رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل در دسامبر با 0.2 درصد افزایش، به 780 دلار رسید و مجموع رشد در یک هفته گذشته را به 3.2 درصد رساند.

۱۳۹۳/۸/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...